Projekt Vol. 3.: Balsors, akit...
2010. január 04. írta: Fedor

Projekt Vol. 3.: Balsors, akit...

Pár hónappal ezelőtti coming out-om, melyben ország-világ előtt felvállaltam, hogy balkezes vagyok, és büszke vagyok rá :-), elindított bennem valamit.

Akkor ezt írtam:

A mi jogainkért nem kell küzdeni, bár ebben a jobbkezesek számára tervezett világban mindig is egy kicsit másodrendűek leszünk. Van ugyan ma már lehetőség arra, hogy balkezesek számára tervezett használati eszközökkel vegyük körbe magunkat, de gondolom nem én vagyok az egyetlen, aki úgy gondolja, hogy nem vagyok én fogyatékos, nincs szükségem gyógyászati segédeszközökre.

És ezt most is tartom, de mégis van valami, ami már annyiszor bosszantott, hogy eljutottam oda: tenni kéne már valamit ezügyben. Első látásra apróság, de egy többségi társadalomhoz tartozó jobbkezes el se tudja képzelni, hogy hány ilyen bosszantó apróság van, ami számára észrevehetetlen.

Hogy mégis, konkrétan miről volna szó?

Elmegy az ember ügyeket intézni, bankba, postára, hivatalba, bárhová. Ez már alapból frusztráló, azt jelenti a legtöbbször, hogy el van szúrva az ember napja. Sorbanállás, bürokrácia, bunkó ügyintézők, bunkó ügyfelek, miazmás. És van valami, ami mindezen felül még plusz feszültségforrás a balkezes ügyfelek számára.

A toll.

Az írás amúgy is egy neuralgikus pont számunkra. Nem tudom, hogy ma mi a helyzet (az én gyermekem még nem tart ott), de amikor én kisiskolás voltam (1980 után) kötelező volt töltőtollat használni az íráshoz, mondván, hogy attól szebb lesz az íráskép. A golyóstoll, mint olyan, tiltólistán volt (nesze neked magyar büszkeség) egészen a felső tagozatig, ha jól emlékszem. Gondolom nem én voltam az egyetlen balkezes gyerek akkoriban, akinek a szétkenődött tinta volt a különös ismertetőjele, akár a bal kézfejét, akár a bal ruhaujját, akár a füzetét nézte az ember a szerencsétlen lurkónak. Utáltam írni, megváltás volt számomra a tiltás feloldása, és még később a számítógép használata a hosszabb írásoknál.

No de a szignó nem megkerülhető dolog, nem tart még ott sajnos az elektronikus ügyintézés, tehát az aláíráshoz toll kell. És ott is van, minden ügyintéző pultján. Rögzítve. A jobboldalon.

És bizony a legtöbbször elég rövid pórázra eresztve tartják ezeket a tollakat. A jobbkezeseknek általában kézre áll, de nekem... Eleve át kell húznom a papír fölött, aztán hogy kényelmes legyen, úgy kéne tartanom, hogy a toll vége balra álljon. A papír fölött, az orrom előtt keresztülhúzódó zsineg/lánc/műanyag tekercs még akkor is zavaró, ha benne van az a plusz 20-30 centiméter, amire szükségem van, de általában nincs. Így marad a kifacsart kézzel írás, a ráncigálás, esetleg egy másik toll kérése megvető pillantások kereszttüzében.

Pedig nagyon egyszerű lenne a megoldás. Odáig rendben van, hogy a tollat rögzítik, hisz anélkül pillanatok alatt eltűnik (és itt nem kell rögtön rosszra gondolni, elteheti azt valaki szórakozottságból is). De miért csak a jobboldalon? Legyen az esélyegyenlőség jegyében mind a két oldalon egy-egy rögzített toll! Oké, elismerem ez némi költséggel jár, de őszintén: pár száz Ft-ot nem érne meg pultonként, hogy megkönnyítsük többszázezer ember életét?

Aki most azt hiszi, hogy viccelek, annak csak félig van igaza. Persze, nem muszáj ezt a felhívást komolyan venni, én se gondolom, hogy ez most a legfontosabb dolog világon, de az emberben benne mocorog azért, hogy talán mégse olyan nagy hülyeség ez az egész. Van, ahol már arra is figyelnek, hogy a gyalogos közlekedési lámpák sematikus ábráin egyenlő arányban szerepeljenek férfi és női alakok, hát ennél azért olcsóbb és hasznosabb lenne az én ötletem megvalósítása :-)

Egy kis odafigyelés, egymással törődés kéne. És nem csak ezen a téren.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr581644473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thehandsomest (törölt) 2010.01.04. 12:34:12

Én is balkezes vagyok. Támogatom:)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.04. 13:39:18

Veled vagyok Fedor! Left (de nem úgy) Power!

Egyébként alapból diszkriminál a latin írás, mert balról jobbra kell írni, nem úgy mint az araboknál.
Nekem még golyóstollal is elmaszatolódott az írás néha, ráadásul ami különösen irritáló, hogy a leírt részen rögtön ott volt a kezem, ezért nem tudtam ellenőrizni, hogy jól írtam-e le a szöveget. (Disgráfia rulz!)
Mondjuk érdekes, hogy én amint egyetemista lettem rögtön átszoktam a töltőtollra, mert "attól szebb az íráskép". (Egyébként tényleg.)

De kéztársak, ezt még kihevertük! De amit nem viselhetünk el, az a diszkriminációnk csocsóban!!!

(Hiányolom a lehetőségek közül a jobbkezesek rabszolgasorba igázását. Fedor, figyelmetlen vagy...)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.04. 14:42:42

@TaTa86.: Látom még ennyi idő alatt se ismertél ki, pedig ha van valami, ami távol áll tőlem, az a mások elnyomása...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.04. 15:07:03

@Fedor: Látom ennyi idő alatt sem ismertél ki, ha valami igazán nem áll távol tőlem, az a groteszk.

Komolyan nem értem, hogy egy inkább ironikus posztodra adott félig ironikus kommentet, hogy tudsz szó szerint venni.

(ps: Csak a kukacoskodás kedvéért: az hogy ennyire elutasítod még az elnyomással való ártatlan viccelődért is látens vágyra utal.)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.04. 15:30:43

@TaTa86.: Gondolkoztam, hogy az előző válaszomra kirakjam -e a szmájlit, de mivel te se tetted, én se tettem. Így hát csak azt tudom mondani: Komolyan nem értem, hogy egy inkább ironikus kommentedre adott félig ironikus választ hogy tudsz szó szerint venni :-)

Ja és egyébként a cigányokat meg a melegeket is utálom, csak ezt jól leplezem azzal, ha néha felszólalok a védelmükben :-)

DeMarco 2010.01.04. 19:08:47

Micsoda problémák... :))

Egyébként én is balkezes vagyok, sőt többnyire kettő...

De felesleges beruházások helyett, csináld azt amit én is: legyen nálad toll. Nálam többnyire van, több is és meg sem fogom a jobboldalra kihelyezett izéket, amik többnyire nem is fognak. Eleve reménytelen folyós tollal írnom, mert azonnal elkenem. Ha már be kell fektetni, akkor a kedves ügyintézők tárgyi tudásába tegyék, unalmas a buta pofijukba bámulni és helyettük/nekik elmagyarázni, hogy mit kellene csinálniuk... tisztelet a kivételnek.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.05. 08:35:03

@DeMarco: Akkor te gondolom a negyedik opcióra szavaztál :-)

bee-lah 2010.01.05. 15:03:03

és a kétbalkezesek érdekeit pedig duplán véditek? :)

Bí.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.01.05. 15:45:38

@bee-lah: Persze, számíthatsz a szolidaritásunkra :-)

úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2010.01.06. 20:16:34

én a pártalapítást támogatom, az egyfüst alatt sok másra is jó lesz...

bee-lah 2010.01.07. 10:24:33

@Fedor:
nem vagyok rászorulva, de azért köszi... :)
én jobbos (és nem jobbikos! :) ) vagyok... a balt csak az indexkar és a Ctrl-Shift-CapsLock kezelésre használom... :)

Bí.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0