Városnézés szobabiciklivel
2014. július 18. írta: Fedor

Városnézés szobabiciklivel

mol_bubi.jpgNaná, hogy jelentkeztem tesztelni a BUBI-t. Van saját bicajom, használom is eleget, de a hétköznapokon szervezési problémák miatt nem tudok reggelente azzal elindulni otthonról, viszont napközben be tudnék iktatni egy kis tekerést, így évek óta várom, hogy végre elinduljon. 

Azaz vártam. Eddig. 

A lelkesedésemet már az lehűtötte egy kicsit, amikor pár hónapja kiderült az ára, ami a legmagasabbak egyike lett Európában (a fizetésekhez viszonyítva meg aztán pláne), de úgy gondoltam, az még változhat.

Most viszont igazán elbizonytalanodtam. Most, hogy már ültem is rajta.

Tegnap vettem át a használatra jogosító kártyát, és azon frissiben fel is avattam. Mások panaszkodtak a ki- és becsekkolás nehézségeire: nekem ezzel nem volt problémám. Maga a szerkezet kulturált kinézetű, vidám városi színfolt, nekem tetszik, de ez ízlés kérdése. Mivel kevesen használják még (ezer tesztelő van, és ebből csak egyel futottam össze az eddigi három használat során), ráadásul még újdonság is, guruló látványosság voltam, de ez benne volt a pakliban. Az ülés kényelmes, az elején lévő táskatartó kisé furi, mert nem fordul a kormánnyal és a kerékkel együtt, viszont eltakarja az utóbbit, tehát az első kanyarnál azt hittem, hogy már tönkrement alattam a város tulajdona. 

No de a súlya...

Komolyan mondom, el nem tudom képzelni, hogy a célcsoportba tartozók egy része, mondjuk egy 40 kilós bölcsészlány, aki el akar jutni az egyetemről a legközelebbi romkocsmába, miképp tudja ezt megmozdítani egyáltalán. Tömör fém, tömör gumik, beépített kütyük: könnyen összejön az a 24 kg, de akkor is... Nem lehet azt mondani, hogy rutintalan lennék, de a saját bicajommal Balaton felé menet, Lepsénynél a századik kilométert kevésbé éreztem a combomban, mint erről leszállva a sík terepen megtett 5 kilométert. Azért ez röhej. 

Persze ezzel összefüggésben nem hogy nagy száguldozásra, de még normális sebességű haladásra se számítson senki. Nem hiszem, hogy túl nagy elvárás legalább egy huszas tempót tartani városban (és akkor még kényelmes voltam), ezzel viszont alig több, mint a fele volt az átlagom, unokákat terelgető nagymamák előztek meg sorjában a Duna parti kerékpárúton. Hogy is mondjam, nem igazán ehhez vagyok szokva :-)

Ma reggel, amikor már harmadszor ültem a nyergében (min. tizet vállaltam be szerződésileg), nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy nekem ez az egész valahogy ismerős. A nyereg, a váz karaktere, súlya, a faékegyszerűségű, háromsebességes váltó, a tekerés élménye, nehézsége, ez már mind megvolt így egyszerre, korábban.

Aztán beugrott.

Az egész olyan, mint egy szobabicikli. Nem az edzőtemi, profi verzió, hanem amilyeneket otthonra lehet venni, de max. a gyerek ül fel rá poénból. Nekünk is van egy, a feleségem szülei vették még az előző évezredben ki tudja, milyen megfontolásból, innen a tapasztalat.

Szóval ezt sikerült összehozni, egy fából vaskarikát, egy guruló szobabiciklit.

Ezek után már csak egyvalamire volnék kíváncsi. Van valakinek tapasztalata, más városokban is ilyen bicajok vannak, vagy azok használhatóbbak?


FB:

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr646521317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csillaberk 2014.07.19. 12:31:06

Én Bécsben használtam az ottani közbiciklit. Ott nagyon jól van kialakítva és elsődleges szempont a használhatóság. Ez a kialakításra, meg a feltételekre is vonatkozik.
Amit olvastam tőled és másoktól hallottam, az alapján a bécsi tömege jóval kevesebb, praktikusabb és ügyelnek arra is, hogy ne tudd folyamatosan használni.
Ez azt jelenti, hogy az ingyenes időszakok között el kell telnie 15 perc szünetnek, míg a budapestiben nincs ilyen szabály (ha jól tudom).

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2014.07.19. 12:39:52

@csillaberk: Hát ilyen részleteket nem tudok, a kapott tájékoztatóban nincs erről infó.

annmbp 2014.07.19. 17:27:27

Német ismerősöm mondta, hogy az ottani közbicikliket is borzalmasan nehéz tekerni, neki a bubi könnyebbnek tűnt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.19. 17:27:58

"egy 40 kilós bölcsészlány, aki el akar jutni az egyetemről a legközelebbi romkocsmába"

A legjellemzőbb felhasználás. ;)

kvp 2014.07.19. 17:35:06

A nagyon régi fémvázas magyar biciklik, amilyeneket régebben vidéken lehetett látni és már a 80-as években is többnyire csak idősek tolták őket, pont ilyen súlyúak voltak, de sok külföldi bérbicikli is hasonló, hogy nehezen menjenek tönkre. A tekerés nehézsége inkább a generátor miatt lehet, ami az elektronikát látja el árammal, meg az aksikat tölti. A végsebesség problémát pedig a nem túl jól beállított áttétel okozza, de valójában a 10 km/h az pont jó ha valaki járókelők között használja és még pont elég ha bicikliúton. Forgalomba, autók közzé viszont nem érdemes kimenni vele. Sajnos ha nagyjából vandálbiztosra akarnak valamit megcsinálni az ilyen lesz. Nyugaton csak annyival könnyebbek a biciklik, amennyivel kisebb a rongálások száma.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.19. 18:07:00

@kvp:

"ami az elektronikát látja el árammal, meg az aksikat tölti"

Elektroncsöves elektronika van benne CRT-kijelzővel? És az akkunak egy indítómotort kell ellátnia árammal?

Vagy lehet, hogy x sebesség fölött egy komoly terhelést kapcsolnak a generátor kapcsaira?

"A végsebesség problémát pedig a nem túl jól beállított áttétel okozza"

Ha csak ez lenne a gond, akkor épp ezért könnyebb lenne tekerni.

"a 10 km/h az pont jó ha valaki járókelők között használja"

Ez rendben is lenne, valóban jó, ha valahogy megakadályozzák a száguldást a gyalogosok között. (Bár nem értem, mit keres egy kerékpáros gyalogosok között.)

Másrészt a 10km/h közel van ahhoz az alsó határhoz, amellyel még biztonságosan meg lehet tartani az egyensúlyt.

"Nyugaton csak annyival könnyebbek a biciklik, amennyivel kisebb a rongálások száma."

Nem tudom, hol van a többletsúly, de a tönkretehető részek nem biztos, hogy a súllyal tehetők tartósabbá.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.07.19. 19:49:40

Neked hogy sikerült bekerülnöd az első 1000-be?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2014.07.19. 19:53:24

@városjáró: Mázlival :-) Jókor néztem fel a Facebook-ra, még csak pár perce volt kint a felhívás.

Barbara Isaak 2014.07.19. 20:57:09

Hamvábsn holt ötlet. A belváros és környéke már olyan, mintha valami desztiválon lennék folyamatosan. Az utcán ordibáló angolok, széthugyozva minden, ízléstelenül öltözött turisták, na ésaz utcára kitelepült kocsmák meg éttermek. Élni meg nem lehet. Direkt azért költöztem a belvárosba nem kevés pénzért, hogy ne lássak prolikat, erre meg utolértek a világ minden tájáról. Egyszer valakinek el fog gurulni a gyógyszere és felrobbant egy-két romkocsmát vagy fejbelő néhány faszkalap turistát, akik azt hiszik, diznilendben vannak. És még ez a szar is. Alig van már hely a közterületek, de ezt a szar biciklikölcsönzőt is kibaszták mindenhová. Tiszta ratyi lett már ez a budapest.

Barbara Isaak 2014.07.19. 21:19:39

Meg ki az az állat, aki mások által le- és telefingott ülésen és a saját hpv-s pináját meg túrós faszát fogdosó ember által teleszennyezett kormányt fogdosva teker?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.19. 21:44:00

@Barbara Isaak:

"Tiszta ratyi lett már ez a budapest."

El lehet menni Tel-Avivba. Ja, hogy ott katonai szolgálatot is kellene teljesíteni, ahhoz meg nem fűlik a fogad?

molnarm 2014.07.19. 22:25:42

@mqqq: Volt ilyenről szó régebben, de most sem a tesztelői szerződésben, sem az ÁSzF-ben (molbubi.bkk.hu/docs/aszf.pdf) nem szerepel.

Egyébként nekem is a poszthoz hasonlóak a tapasztalataim három nap után: elsőre azt tűnt fel, hogy még sík terepen, harmadik sebességben sem lehet vele elég gyorsan (=normális tempóban) menni, de aztán másnap meg alig bírtam felmenni a Margit-hídra. Szóval várost nézni meg nyugisan elgurulni valahová kényelmes (és tényleg lehet még így is előzni a dugót a Kiskörúton), de azért nem az igazi :-(

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.07.19. 23:45:20

@Fedor: nem utállak érte nagyon :) csak mert mi hónapok óta jártunk a BKK nyakára érdemi infóért, sőt a tárgynap koradélutánján is, de folyton csak lepattintottak minket. aztán azok meg akik épp jókor voltak jó helyen és néztek fel épp a fészre, azok kb 20 perc alatt lenyúlták az 1000 helyet...

mondom, nem utállak érte nagyon :)))

DeMarco 2014.07.19. 23:51:11

Nincs ezzel semmi baj, így első ránézésre. Nem táposoknak kell hajtani és jó lesz az... :)

Nagyon hasonlít, (de talán pont ilyen) bringákat hoztak két éve a munkahelyre, h gyorsabban le tudjuk küzdeni a nagy távolságokat. Igaz, nem gyorsak, de legalább strapabíróak egy bizonyos szintig... Előre megmondtam, h a sok fakszni felesleges rá és gyors haláluk lesz. Az áráról nem is beszélve, amit pont ezen extrák löktek felfelé. Egy éven belül leszakadt róla minden fölösleges cucc, pedig még csak nem is duhaj módjára használták...

Szerintem felesleges pénzkidobás ez a rendszer, túl nagy lesz a karbantartás költsége és túl nagy lesz az eltűnő biciklik száma.

Cupropenisbubo 2014.07.20. 08:36:18

Szórtak egy kis porcukrot a Nagy Kupac Szarra és most azt hiszik. Ejroppai Fõváros lettünk !

zolij 2014.07.20. 11:29:53

@mqqq: tegnap direkt kipróbáltam ezt és nincs ilyen limit (legalábbis a tesztidőszakban). Olyan limit van, hogy ahhoz hogy féléves bérletet kaphass a tesztért, legalább 10 alkalommal és alkalmanként legalább 10 percig kell használnod.

VulpesVulpes (törölt) 2014.07.20. 11:33:31

én is tesztelő vagyok. én ma kezdtem el, az eddigi tapasztalatom az, hogy nagyon nehéz a tárolóból kiszenvedni a biciklit, de visszatenni még nehezebb.
A sebességek beáll1ításai pedig: az 1 és 2 fokozatot túl könnyű hajtani, a 3-t pedig baromi nehéz. Ha véletlen 3asban állok meg a pirosnál, majdnem barna lesz a gatyám, mikor elindulok. De lehet, csak én vagyok eltunyulva, és pár hónap után olyan combom lesz, mint rambónak :D

Túrós (törölt) 2014.07.20. 11:38:50

Komolyan 2 bérlet árán veszel egy faszább bringát azt kész. Max valami bikább lánc kell hozzá hogy ne vigyék el

endorfina 2014.07.20. 12:03:43

Londonban használtam "BUBI" bringát. Nagyon jól éreztem magam vele, minden oké volt. Kicsit nehezebb és nehezebben irányítható volt persze, mint az én városi tekergőm, de nem zavaróan.
Egy-két ponton a ki- és betárolással volt csak gondnom.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2014.07.20. 13:17:02

@Túrós: Mint írtam, nekem is van saját, csak a legtöbbször nem tudom úgy szervezni az életem, hogy egész nap azzal járkáljak, szóval az alapkoncepció szerintem továbbra is jó.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2014.07.20. 13:20:03

@városjáró: Hát most erre mit mondjak. Bocsi! :-)

nyman 2014.07.20. 15:15:59

Meg regebben Koppenhagaban hasznaltam varosi bringat. Ott ugy volt anno meg, mint a bevasarlokocsinal, hogy bele kellett tenni egy ermet, amit visszakaptal, ha letamasztottad egy gyujtohelyen, tehat kvazi ingyen volt.

Csak rovid tavon hasznaltuk, mert olyan k. nehez volt tekerni. Ezt a karbantartas hianyanak tudtuk be. Inkabb ugy dontottunk, hogy marad a tomegkozlekedes.

zolij 2014.07.20. 15:31:58

@VulpesVulpes: az a trükk a kiszedéshez, hogy kicsit felfele kell meghúzni és akkor kicsúszik. Visszafele pedig beakasztod az elejét, majd ha stabil akkor utánaemeled az ülésnél fogva és becsúszik a helyére :)

min 2014.07.20. 17:05:55

@zolij: már az baj, hogy bármiféle trükköt kell eszközölni a ki-be rakáshoz.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2014.07.20. 20:55:16

@min: Nem kell semmilyen trükk, speciel pont ezzel a részével semmi problémám nincs.

Überspannung 2014.07.21. 06:08:08

ez nagyon trendy.
megjelenik egy szubkulty, a bubiszekszuális. vagy bubber.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.07.21. 08:27:54

@városjáró: Ne a bloggert utáld, hanem a bubit :) Én is lecsúsztam, aztán írtam nekik, szépen megkértem ha véletlenül az 1000-ből valaki elfelejtené átvenni a kártyát, akkor én beugranék a helyére, utána felajánlottam, hogy fizetek is, csak hadd tekerjek, hozzátéve hogy ellopták a bringámat és ezért várom olyan nagyon a bubit, de lepattintottak. Ha az én boltomban kellene valakinek fél évet várnia, hogy igénybe vehesse az általam kínált szolgáltatást, a legalapvetőbb kötelességemnek érezném, hogy valamilyen módon kárpótoljam őt, pláne ha szépen megkér. Kommunikációból elégtelen, mehetne a "hogyan veszítsünk el egy lelkes ügyfelet egyetlen Facebook-üzenettel" rovatba a marketinges tankönyvekbe.

NagyGé 2014.07.21. 18:33:20

Londonban használtam párszor a Boris biciklit.
Kifejezetten nehéz. A váltó minden fokozata (azt hiszem három van), lassú haladást tesz lehetővé.

A felhasználói tipikusan sokkal lassabban kerekeznek, mint akik a saját bringájukkal mennek mondjuk dolgozni.

Ez persze senkit sem zavar, mert ezt leginkább turisták használják, akik nem sietnek sehová, viszont lehet, hogy nem edzett fiatalok, tehát jobban örülnek egy könnyen taposható pedálnak.

A londoni újság szerint direkt van mindez így, olyan bringát akartak, ami egyfelől robosztus, nehezen sérül, másfelől nem vonzó a tolvajoknak, nem lehet pl. ellopás után eladni.

Ehhez Londonban nem csak a súly és a menettulajdonságok, hanem a más biciklikkel nem kompatibilis alkatrészek és speciális szerszámok szükségessége is hozzájárul.

Feltételezem, a pesti biciklit is hasonló elvek alapján tervezték meg.

csillaberk 2014.07.25. 16:24:33

@mqqq: ez jó, így már van értelme

Sevike 2014.07.30. 00:55:40

@VulpesVulpes: Kérdőívben írtam is kommentben, hogy nagy baj, hogy nem hívják fel a figyelmet az agyváltók helyes használatára. A külső láncváltókkal tekerés közben szabad tekerni, agyváltóval viszont kizárólag akkor, amik nem tekersz, egyébként tönkremegy az agyváltó. Hétfőn találkoztam is eggyel ami már olykor szalajtott 2-es fokozatban. Értelmesebb lett volna, ha egysebességes, sajnálom azt a sok jó agyváltót, ami tönkre fog menni.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.07.30. 12:39:03

Nekem volt egy 3 sebességes agyváltós csepel cruiserem régen, de azon bármikor lehetett váltani.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0