Egy nem reprezentatív lista tanulságai
2013. február 16. írta: Fedor

Egy nem reprezentatív lista tanulságai

Megjelent a héten egy rangsor, amely igen érdekes következtetések levonására ad alkalmat még akkor is, ha természetesen figyelembe vesszük azt, hogy egyáltalán nem reprezentatív mintáról van szó, nevezetesen a magyar politikusok és pártok facebook-os népszerűségéről.

Pár érdekes összefüggés:

  1. Orbán rajongóinak száma ötször annyi, mint a pártjáé.
  2. Bajnai leendő pártjának a népszerűsége majdnem háromszor akkora, mint az övé.
  3. Az Orbánnak első helyet biztosító tömeg közel négy év alatt épült fel, az Együtt 2014 viszont alig pár hónap alatt jött fel a második helyre (és akkor még nem is beszéltünk a MILLA szintén pár hét alatt felépült 100.000+ -os tömegéről, amely valami miatt nem szerepel a listán), megelőzve ezzel a többi pártot és pártvezetőt, akik évek óta jelen vannak a fácsén.

Ez a néhány adat szerintem nagyon jól rávilágít arra a különbségre, amely Orbán és Bajnai között van.

Az első pont magáért beszél. A boldog emlékezetű Cseh Tamás fogalmazta meg ezt egy interjúban a legegyenesebben:

- Miért maradt akkor a tribünön?
- Azért, mert nem fideszes vagyok.
- Hanem?
- Hanem orbánista.

A FIDESZ szavazók jelentős részét nem a párt érdekli, hanem Orbán, aki nekik az elérkezett megváltó, csak az számít, amit ő mond, és lényegtelen, hogy ez a mondanivaló esetleg pont ellenkező előjelű, mint amit korábban mondott. Ha Viktor mondja, akkor az úgy van jól. Ferencjóska, Horthy és Kádár után benne látják a mindenen felülemelkedő bölcs vezetőt, aki évtizedekre biztonságot és nyugalmat nyújthat számukra, a gondolkodás-nélküliség nyugalmát, hisz mindig azt mondja, amit hallani akarnak, legyen ennek bármi is az ára és a következménye. A párt önmagában semmi. Jól jelzi ezt, hogy még az MSZP-nek is több a rajongója, mint a FIDESZ-nek. A párt az csak a szükséges keret. Ha majd egyszer nem Orbán lesz a vezetője (nem csak névlegesen, amire már volt példa, de még a háttérből sem), össze fog omlani, annyira az ő imádatára épül az egész.

És még ami érdekes: ha jóval kisebb méretekben is, de a másik oldalon is van ilyen. Gyurcsány népszerűsége két és félszer nagyobb, mint a listára már fel se jutó pártjáé. Ugyanolyan hit alapú one man show a DK is, mint a FIDESZ.

Bajnai ezeknek az ellentéte. Akik rá kívánnak szavazni, azok nem messiásvárók, nem hitből szavaznának (ajánlom elolvasásra Jakab Andor blogbejegyzését ebben a témában). Az elvek, amit az Együtt 2014 képvisel, fontosabbak, mint az az ember, aki ezeknek arcot ad. Persze ez adódik a két miniszterelnök személyiségének különbségéből is, ami nagyobb szinte már nem is lehetne. Orbán mindenen átgázoló harsány erőszakossága és Bajnai jóval csendesebb, korrektebb kiállása közötti szakadék mélysége a Grand Canyon-éval vetekszik. Bajnai nem baloldali Orbán. Az a Gyurcsány volt. Bajnai anti-Orbán. Ez egyben az erőssége is és a gyengesége is ebben a populizmusra hajló világban.

És még valami, ami a 3. pontból következik: Azoknak a többsége, akiknek elege van a mostani kormányból, nem akarnak egy az egyben visszatérni a 2010 előtti világhoz sem, tanulni akarnak az előző kormányok hibáiból is, javítani rajta. Lett volna lehetőség visszatérni az MSZP-hez, mégse ezt utat választották: a mozgalom formájában is csak alig pár hónapos, még be se jegyzett pártnak majdnem kétszer annyi a rajongója, mint az évek óta jelen lévő MSZP-nek. Persze biztos van átfedés is a két csoport között, és mindenki tisztában van azzal, hogy végül összefogásra kényszeríti őket az új választási rendszer, de akkor is, egyáltalán nem mindegy, hogy melyik irányé lesz a vezető szerep.

És egy újabb érdekesség: Volt már olyan párt, amely erre a szerepre bejelentkezett, méghozzá az LMP, mégis a sor végén kullog. Miért? Mit ronthattak el? Miért nem tudták elhitetni magukról, hogy kormányzóképesek lehetnének? Ezen is érdemes lesz elgondolkodnia azoknak, akik szeretnének kormányváltást elérni, mert ezekből a hibákból is lehet tanulni.

Még egyszer: ez a lista nem reprezentatív. Ennek ellenére szerintem mégis érdemes odafigyelni rá, hisz olyanokról szól, akik politikailag aktívabbak az átlagnál, és a többségük a maga mikrokörnyezetében véleményvezérnek számít. Elég lesz -e Orbánnak a túléléshez a benne lévő hit? Összejön -e, és működőképes lesz -e a kormányváltó összefogás, és ezzel összefüggésben: melyik lesz benne a vezető erő?

Ezekről a kérdésekről fog szólni az előttünk lévő bő egy év.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr165078128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.16. 18:27:39

Aggaszt, hogy a nyilasoknak közel kétszeres a támogatottsága, mint a fidesznek.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 18:31:56

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem ne aggasszon. Benne van a posztban, hogy miért. Másrészt benne van az is, hogy a jobbikosok átlagéletkora jóval alacsonyabb, mint a többi párté, inkább fent vannak a Facebook-on, mint a többiek.

Vidéki 2013.02.16. 19:14:13

Ha egy lista nem reprezentatív, mi értelme van csócsálni?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 19:22:30

@Vidéki: Elolvastad -e a poszt végét is? Hallottál -e már trendekről?

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.02.16. 19:24:55

a balos szervezetek között szerintem van egy csomó átfedés a kedvelések között...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 19:39:12

@FILTOL: Mint ahogy írtam is a posztban. mondjuk egy MSZP és egy LMP között valószínűleg ez minimális :-) Inkább a Milla és a többiek között lehet ilyen. Arra én is kíváncsi lennék, hogy az Együtt és az MSZP között mekkora ez. Szerintem ez is elhanyagolható. Aki az Együttet kedveli, pont azért teszi ezt, mert az MSZP-vel sincs megelégedve.

nemsirunk 2013.02.16. 19:53:02

Érdemes vizsgálni a növekedés mértékét is! Az Együtt2014-nek naponta kb 1000 fővel növekszik a tábora. NAPONTA! A fenti adatsor emiatt már elavult, mára a pártok közül az E14-nek van a legtöbb követője a facén. És napról-napra növekszik az előnye.

Kövér László akinek ömlik a fos a szájából. 2013.02.16. 20:09:31

Orbán nem tudja megtagadni a fajtáját! A cigány az lop és hazudik élete végéig!

andras1024 2013.02.16. 20:16:47

@Fedor: Átfedések:
LMP-MSZP: több mint ezer
Együtt-MSZP: több mint ezer
Együtt-Fidesz: több mint száz
Fidesz-Mszp: több mint száz
Fidesz-Mszp-Jobbik: több mint száz

Orbány-Gyurcsány: több mint ezer
Orbány-Gyurcsány-Vona: több mint száz

Khonsu 2013.02.16. 20:27:28

Szerintem össztársadalmilag egyáltalán nem reprezentatív, mert csak azok szimpátiáját tükrözi, akik a virtuális térben is aktívak. Ehhez a réteghez jut el a legtöbb információ. Ellenben a többség nem használja a netet, őket könnyű sötétben tartani, és alkalomadtán egy kis populizmussal megvezetni.
Ezért nem is lesz kormányváltás.
Mert mit lát az a többség?
A Nem jó a Fidesz, de
B Az MSZP se volt jobb.
C Bajnait nem értik, meg egyébkéntis ő is szoci volt.

Szóval, ha nem kerül elő egy párt, ami őket is meg tudja szólítani, akkor hosszú Fidesz kormányzásra készülhetünk...

Erre sajnos jelenleg legtöbb esélye a Jobbiknak van, de velük se lennénk előrébb. (Akkor lehet végül tényleg menekülni kellene, és nem csak a cigányoknak.)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 20:53:26

@andras1024: Köszi. Akkor az átfedések mértéke minden relációban elhanyagolható, már csak azért is, mert ezek nem kis része olyanok politikafüggőkből áll, akik nem igazi rajongói az egyik és/vagy másik pártnak/politikusnak, csak szeretnek első kézből értesülni. csak hogy egy közismert példával éljek, Orbán Viktort lájkolta Andrasew Iván is :-)

@Khonsu: "Szerintem össztársadalmilag egyáltalán nem reprezentatív, mert csak azok szimpátiáját tükrözi, akik a virtuális térben is aktívak."

Pont ezt írtam én is, de neked is csak azt tudom mondani, hogy aki olyan szinten aktív, hogy a Facebook-on, kvázi nyilvánosan elköteleződjön, az általában olyan, aki a mikrokörnyezetében (család, baráti kör, munkahely) véleményvezérnek számít, és épp ezért mégse teljesen elhanyagolható, hogy ki a szimpatikus a számukra.

Egyébként ma már egyáltalán nem elhanygolható az internetet használók száma, az már rég volt. a Facebook tele van már nyugdíjassal is, és ők még az átlagnál is hajlamosabbak a poltizálásra...

nemsirunk 2013.02.16. 21:06:10

@Khonsu: Szerintem a "sajnos úgysem lesz" egy önbeteljesítő hatású jóslat. Ezt ma nagyobb veszélynek látom, mint a jobbik nácijait.

Szociknak vége 2013.02.16. 21:25:44

HAHA

'Bajnai ezeknek az ellentéte. Akik rá kívánnak szavazni, azok nem messiásvárók, nem hitből szavaznának (ajánlom elolvasásra Jakab Andor blogbejegyzését ebben a témában). Az elvek, amit az Együtt 2014 képvisel, fontosabbak, mint az az ember, aki ezeknek arcot ad.'

- Ők szavaznak csak hitből igazán. Az elvek semmit sem számítanak, csakis az emberek, akik képviselik őket. Különben meg semmi rossz nincs a hitből szavazásban, mindenki abban hisz amiben akar.

Mpatikus Eszetlenellenes 2013.02.16. 21:33:58

@MetroGoldwinMayer:
"...Különben meg semmi rossz nincs a hitből szavazásban, mindenki abban hisz amiben akar.."
Ez egy igaz és helyes megállapítás, kis kiegészítéssel:
Baj ugyanis egyféle hittel mégiscsak van : mégpedig a vakhittel.

andras1024 2013.02.16. 21:37:53

@nemsirunk: A Milla is csak százezerig jutott, de voltak időszakok amikor visszaesett kilencvenezerre, tehát felesleges abban reménykedned, hogy az Együtt2014 sokáig tud még nőni ilyen ütemben.

Ráadásul a nagy pártoknak vannak megyei és városi szervezetei is, lehetnek akik csak a helyi dolgokat követik és országosat nem, úgyhogy ez a pártokra vonatkozó statisztika erősen torzíthat.

@Fedor: Tudok még gyártani életkor, földrajzi hely vagy vallási alapú statisztikát is, de úgy nézem ezernél tovább nem számol a facebook.

Szociknak vége 2013.02.16. 21:40:37

És abból mi következik, hogy Orbánnak, a Fidesznek, a Jobbiknak több/és arányában is több/ a külföldi like-ja,

mint Bajnainak, E2014nek, Mszpnek, Mesterházynak?

Az hogy nácik, lejáratják és elszigetelik Magyaroszágot?

Szociknak vége 2013.02.16. 21:41:48

@andras1024: Like-ot lehet venni pénzért ezt minden kekszügynök tudja.

De azért ez is lehet érdekes.

Khonsu 2013.02.16. 21:45:47

@nemsirunk: Szerintem reális.
A számok ezt mutatják, beállt a pártok népszerűsége és nem mozdul egy ideje.
A Fidesz pedig masszívan vezet.
Változtatni egyedül az az 50%+ kiábrándult tudna, akik a jelenlegi felhozatalból egyikre sem szívesen szavaznának, ehelyett jobb híján várják a csodát, vagy elmélkednek hogy is kéne (őket erősítem én is).
Ebben a helyzetben, hacsak nem tud valaki gyorsan előrántani valami radikálisan újat a kalapból, és az élére állítani egy széles körben hiteles vezetőt, akivel eladhatja az ötletét a társadalomnak, mindezt 1 éven belül, akkor korlátozottak a lehetőségek.
Úgy látom, a legtöbb amit csoda nélkül elérhet az ellenzék, hogy a Fidesz messze ne 2/3-al nyerjen újra. Ekkor ugyan még mindig sok disznóságot megtehetnének, de nem tudnák azokat 100 évre az alkotmányba betonozni, és a matolcsyzmus is az ők nyakukba omlana 1-2-3 éven belül.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 21:53:11

@MetroGoldwinMayer: "És abból mi következik, hogy Orbánnak, a Fidesznek, a Jobbiknak több/és arányában is több/ a külföldi like-ja,

mint Bajnainak, E2014nek, Mszpnek, Mesterházynak?"

Hát az, hogy a határon túli magyarságnál népszerűbb a jobboldal, de hát ez eddig se volt titok, hisz ezért kellett mindenáron beszervezni a szavazataikat.

"Változtatni egyedül az az 50%+ kiábrándult tudna, akik a jelenlegi felhozatalból egyikre sem szívesen szavaznának, ehelyett jobb híján várják a csodát, vagy elmélkednek hogy is kéne (őket erősítem én is).
Ebben a helyzetben, hacsak nem tud valaki gyorsan előrántani valami radikálisan újat a kalapból, és az élére állítani egy széles körben hiteles vezetőt"

Szerinted az E14 masszív emelkedése nem azt jelenti, hogy sokan ezt már megtalálni vélik? Nem biztos, hogy radikálisan új kell, csak olyan, ami az eddigiekből átemel mindent, ami jó, és elhagyja, ami rossz.

Armand-Jean du Plessis 2013.02.16. 21:56:32

Az internet véleményformáló erejéhez némi kiegészítés.

Pár hónapja eljátszottam egy kicsit egy nagymintás piackutatás adataival, ami a magyar lakosságra reprezentatív nem, kor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint. Fenntartva, hogy egy elemző munkájáról és eredményeiről van szó, a következők jöttek ki:

A magyar népesség 13%-a tájékozódik széles forrásokból (tv + internet + napilapok + magazinok egyszerre, rádió alig). Egy további 16% nagyon erősen rá van kattanva a netre, de őket se tv se újság nem érdekli. Ők lehetnek olyanok, akik ügyesen használják az internetet, de lehetnek Facebook őrült politikailag tájékozatlanok is. Ez eddig így 29%.
Egy 10%-os csoport a napilap + magazin + rádió + kis TV szentnégyességre esküszik, újság túlsúllyal, csak egy keveset internetezik.
Egy 17%-os csoport szintén újság-tv-rádió körben mozog, viszont kifejezetten keveset internetezik.
18%-a a népességnek csak nagyon alacsony szinten követi bármelyiket az említett információforrások közül, leginkább még TV-t néznek. Van végül még 26%, akik jóformán azt se tudják, mi az internet, viszont kiemelkedően sokat eszik a TV-t és mellette még rádióznak.

Ebből nekem az rajzolódik ki, hogy itt és ma Magyarországon kevés az internettől, az interneten terjesztett felvilágosító információktól várni a közvélemény teljes megfordítását. Vissza kell nyúlni avittabbnak tűnő eszközökhöz is.

Khonsu 2013.02.16. 22:06:59

@Fedor: "Szerinted az E14 masszív emelkedése nem azt jelenti, hogy sokan ezt már megtalálni vélik? Nem biztos, hogy radikálisan új kell, csak olyan, ami az eddigiekből átemel mindent, ami jó, és elhagyja, ami rossz. "

Az a baj, hogy az E14 csak a baloldali-liberális szavazókat mozgatja meg. Az a masszív emelkedés többnyire az MSZP-ből és LMP-ből vonódik le. Ráadásul az "átlagpolgár" talán azt se tudja mi az az E14. Egyszerűen nem elég hangosak, hogy meghallják őket (ebben tanulhatnának Viktoréktól). Ahhoz pedig, hogy az "új erő" az elmúlt 23 év után képes legyen "kitakarítani", olyan arányban kell nyernie, amihez minden oldalról szüksége van szavazatokra. A kiábrándultak meg se mozdulnak addig, amíg nem látják reálisnak egy valódi változás esélyét, nem a Fideszhez képest, az elmúlt 23 évhez képest.

Szociknak vége 2013.02.16. 22:13:30

@Fedor: 'Változtatni egyedül az az 50%+ kiábrándult tudna, akik a jelenlegi felhozatalból egyikre sem szívesen szavaznának'

- Ebben sok újságot nem látok 50-60% fog elmenni szavazni, ahogy mindíg.

'Szerinted az E14 masszív emelkedése nem azt jelenti, hogy sokan ezt már megtalálni vélik?'

- Felejtő. Ez Bajnai, sem nem új, sem nem radikális, bár nem kéne hogy radikális legyen, Bajnai meg főleg nem kéne a stábja meg homály akiről tudni az elfogadhatatlan. Különben masszívan stagnál 6%-on, 100% hogy összeáll az MSZP-vel ha akár minimális esélye is lesz a kormányváltásnak. Komolysága a Centrum Pártéval /2002/ vetekszik. Az akkor elég volt az mszp-nek a győzelemhez.

'Nem biztos, hogy radikálisan új kell, csak olyan, ami az eddigiekből átemel mindent, ami jó, és elhagyja, ami rossz.'

- Ez teljesen OK, de szerintem újabb komoly formáció nem várható

polipo 2013.02.16. 22:16:45

...lájkoltam Orbánt,de nem azért mert szavaznék rá,csupán a hirforrás miatt és nagyon sokan vagyunk így! -tehát messze nem a rajongás miatt! Így az ő rajongó tábora nagyon megtévesztő !!!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 22:18:01

@Armand-Jean du Plessis: "Ebből nekem az rajzolódik ki, hogy itt és ma Magyarországon kevés az internettől, az interneten terjesztett felvilágosító információktól várni a közvélemény teljes megfordítását. Vissza kell nyúlni avittabbnak tűnő eszközökhöz is. "

Nyilván. Én se állítottam, hogy a Facebook lesz a választási kampány egyetlen terepe...

@Khonsu: "Az a baj, hogy az E14 csak a baloldali-liberális szavazókat mozgatja meg. Az a masszív emelkedés többnyire az MSZP-ből és LMP-ből vonódik le."

Ez egyáltalán nem így van szerintem. A bizonytalanok jó része ballib érzelmű, vagy csupán normális életet akar, az MSZP-től ódzkodik, az LMP- meg kevés neki. Ha megnézed a reprezentatív kutatásokat is, akkor nem azt fogod látni, hogy az MSZP olyan nagyon megzuhant volna Bajnai színrelépésétől (pedig szerintem még jó is lenne, ha az E14 lenne a nagyobb), tehát elég egyértelműnek tűnik, hogy Bajnai támogatói a pártot egy ideje mrá nem választók közül ki. De hát van még több, mint egy év, Bajnai még csak most kezdi komolyan venni magát, és az E14 még hivatalosan nem is párt, szóval még elég képlékeny a dolog, még bármi is lehet, meg az ellenkezője is.

Khonsu 2013.02.16. 22:19:13

@Armand-Jean du Plessis: Ez az. A praktikusság és gyorsaság miatt mindenképp érdemes az újdonságot a neten bedobni, de annak ki is kell lépnie a virtuális térből. Amíg sokan itt blogolgatnak, kommentelnek, addig mások ezen túl még néha menetelnek is. Tetszik vagy sem, az új erőnek is "mentelnie" (is) kell, hogy az is észrevegye aki eddig barlangban élt.

komplikato 2013.02.16. 22:27:21

Milla 100.000-es tömeghez: Lehet ám dislike-ot is nyomni, és a töketlenkedés miatt ami jellemzi a fenti csapatot szerintem legalább a fele "rajongójuk" le is tett már róluk ...

Khonsu 2013.02.16. 22:29:45

@Fedor: Majd meglátjuk mi lesz belőle, de most még részemről inkább csak a "kisebbik rossznak" látom. Bár hozzá kell tennem, hogy én már nem csak a politikai pártokban, hanem az egész rendszerben vesztettem el a bizalmam, ezért a "rendszer" keretein belül tervező párt már nem könnyen győz meg, de sok kiábrándultat talán még igen.

komplikato 2013.02.16. 22:30:51

@Khonsu: Miért, a 4K vagy pláne az FTP mennyire van szem előtt, mennyire ismerik? A 4K még csak csak, de FTP azonkívül, hogy bejelentette megalakult és van egy csili-vili semmitmondó oldala, tett valamit a közismertségért?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 22:35:36

@Khonsu: Az a gond, hogy a demokráciánál még nem találtak ki jobbat az elmúlt pár ezer évben, pedig voltak próbálkozások szép számmal...

DeMarco 2013.02.16. 22:37:07

Na hát kérem! Ilyen az, amikor a liberális álmodozni kezd éjszaka és reggel félálomban kihányja a netre...

Mondanám, h végigröhögtem, de még azt sem. Egyszerűen értékelhetetlen katyvasz, csak elhúztam a számat rajta.

Egy álommal nem lehet vitatkozni. Meg kell várni amíg felébrednek...

Eleve kik azok az idióták, akik azzal szórakoznak, h like gombokat nyomogatnak minden baromságra?! Ebből a táblából csak azt lehet leszűrni, h van 100-100 ezer unatkozó ember ebben az országban, vagy legalább ötvenezer, akik mindent likeolnak, amit csak érnek.

Khonsu 2013.02.16. 22:43:21

@komplikato: FTP annyira ismert, hogy én mint netfüggő azt se tudom a rövidítésből kikről van szó. :D
4K próbálkozik, de egyelőre eléggé harmatos az eredmény.
Ugyanakkor mások hibája nem mentesít a sajátok alól, aki közismert akar lenni, annak tennie kell érte. Akkora "információs szmogban" ami jelenleg van hangosnak kell lennie annak, aki észre akarja vetetni magát.

polipo 2013.02.16. 22:44:22

@Fedor: ...ez rendben van,de mi csak 23 éve gyakoroljuk a demokráciát és ez nagyon látszik!

Khonsu 2013.02.16. 22:46:57

@Fedor: Ez persze nem jelenti azt, hogy lehetetlen...
Természetesen az elődök hibáiból tanulni kell, nem pedig megismételni azokat.

Khonsu 2013.02.16. 22:52:03

@Khonsu: Hozzáteszem azt is, hogy nálunk pl. képviseleti demokrácia van, tehát vannak árnyalatok. Meg persze kapitalizmus, ami épp globális válságban van. Csak azért nem omlott még össze teljesen, mert az amerikaiak félnek kihúzni a dugót, így nyomtatják a pénzt és adósodnak tovább vidáman...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.16. 22:53:31

@polipo: A gyermekbetegségeken át kell esni. Ez van.

Khonsu 2013.02.16. 22:58:42

@Khonsu: A kegyelemdöfés az olajhozam-csúcs lesz, ha csak addig valaki fel nem adja a küzdelmet hamarabb.

komplikato 2013.02.16. 23:17:00

@Khonsu: www.felelostarsadalomert.hu/index.php?page=main

Ha bármi értelmeset kihámozol üres ígérgetésen kívül oldalról, kérlek oszd vissza nekünk. Nekem nem sikerült.

br17 2013.02.16. 23:21:17

@Armand-Jean du Plessis: arról nem is szólva, hogy az beszéljen trendekről, aki egy hónappal - és nem egy évvel - előtte megjósolta a Szovjetunió szétesését!

Khonsu 2013.02.16. 23:44:47

@komplikato: Szép, igényesen elkészített oldaluk van. Majd beleásom magam mélyebben, mit is akarnak. Első benyomásom az volt, hogy egyelőre még nem sokat, inkább csak keresik azokat akik majd kitalálják helyettük. Megnézem majd részletesebben, hátha legalább valami értékelhető vázlatot felfedezek.
Eddig csak "definíciókat" találtam, de az is valami. Nem viszik túlzásba a reklámot, vagy csak nagyon újak, ha még nem vettem észre őket. Pedig mostanában alaposan feltúrtam a netet.

shushu2 2013.02.16. 23:58:03

Izé arról miért nem írt a posztoló, hogy az EU parlament nagyságrendekkel népszerűbb, mint az összes párt, vagy ember. Szerintem ez a legérdekesebb összefüggés, nem a kicsinyes napi politikai izé

komplikato 2013.02.17. 00:00:00

@Khonsu: "Szép, igényesen elkészített oldaluk van."

Egyszer nézz meg egy szép színes szagos Scientológiai újságot (mit újság? magazin!) kb. hasonló eszközökkel, talán kevésbé szolid. Bár lehet csak én vagyok paranoid.

Khonsu 2013.02.17. 00:04:54

@Khonsu: Hoppá, van itt vázlat, de ez annyira "vázlatos", hogy inkább csak címszavak vannak benne. :)

Ennél még a Multicluster (majd találok emészthetőbb nevet :) ) vázlata is kidolgozottabb. Pedig azt a "rendszert" csak úgy hobbiból fejlesztgetem "innen-onnan" összeszedett dolgokból és józan paraszti ész keverékéből. :D

komplikato 2013.02.17. 00:07:38

@shushu2: Nézd meg jobban, egész EU-ból az a szám nem túl jó, országosan meg kifejezetten sz*r.

Khonsu 2013.02.17. 00:15:49

@komplikato: Azt már jobban ismerem, egy időben nagyon felkapta őket a média viselt dolgaik miatt. Akkor kíváncsiságból még a könyvüket is megvettem, hogy lássam mi ez pontosan. :D
Nagyon ügyesen próbálják beszervezni az embert, sok párt tanulhatna tőlük. Nehéz ellenállni nekik, pedig akit beszippantanak azt csúnyán meg tudják kopasztani.

takács bálint (törölt) 2013.02.17. 00:26:17

@Armand-Jean du Plessis:
azért azt hidd el, hogy a népek egy része még mindig a valóságból tájékozódik.

DeMarco 2013.02.17. 00:39:11

@takács bálint: "azért azt hidd el, hogy a népek egy része még mindig a valóságból tájékozódik."

Én is mindig ezt mondom Fedornak, de ahogy ez a poszt is bizonyítja, teljesen feleslegesen. Elbújik a valóság elől, az álmaiba. Aztán majd pislog nagyokat, amikor kipukkad a lufi és felébred...

gigacherry 2013.02.17. 02:42:24

Azóta az Együtt megelőzte a Jobbikot, már majdnem 60.000

nemsirunk 2013.02.17. 08:09:43

@Armand-Jean du Plessis: Az internet erejét nem szabad lebecsülni. Például az Arab Tavasz eseményeinek szervezésében döntő szerepe volt a Facebooknak, a Twitternek és az okostelefonoknak, pedig arrafelé szerintem közel sem annyira elterjedtek ezek mint nálunk. Az eseményekre való gyors reagálás, az azonnali információhoz jutás alapvetően képes megváltoztatni az események folyását.
Pontosan ezzel a céllal hozták létre néhány éve Orbánék nem kis költséggel a Polgári Körök hálózatát, amiben emlékeim szerint úgy 12-15 ezer csoport volt ("mozdulni tudjunk ha kell"). Most a Facebook révén egyszerre több tízezer-százezer emberhez lehet eljutni, szinte nulla költséggel.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.17. 08:19:07

muhaha
méghogy a libajnait várok nem hitből szavazók
azok az emberek, akik dopemant választották meg, természetesen demokratikusan, alternatív elnöknek...

nem azok tényleg nem, azok felsőbbrendű liberális értelmiségiek, mint maga a példaképük dopeman

és nekik majd a szakember bajnai hozza el a kánaánt a minimálbércsökkentő, és imf hitelfelvevő programjával

most hogy írod, tényleg...
milla hívők teljesen racionálisak

lol

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.17. 08:22:29

egyébként szeretnék én is racionálisan szavazni, csak az a baj, hogy elég nehezen hiszem el, hogy a hitelfelvevő, gazdatönkretevő bajnai-féle láthatatlan pogram hozza el a kánaánt

irigyellek is titeket, hogy ilyen erős a hitetek...
de hát ugye ezért kajáljátok be a bizonyíték nélküli evo elméletet is, meg a védőoltásos meséket

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.17. 08:24:32

@Kövér László akinek ömlik a fos a szájából.: :((
ezek szerint te rasszista vagy

pedig szent ferenc gazdád ki is írta magára, hogy ő is cigány :x

csavari 2013.02.17. 08:25:16

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

A vörös-kék-narancsos nyilasok ti vagytok!
A nép szeméről kezd lehullni a hályog ezért retteg mindenki a Jobbiktól!
Az egyetlen esély az elszámoltatásra mindegyik oldaléra a Jobbik! Ettől rettegtek ti az mszmp utód pártjai azaz az édes gyerekei!

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 08:31:34

@Fedor:

Orbán 30-szor népszerűbb a fészbukon lájkoló magyarok közt, mint a többi kérdés.

Ezt azzal magyarázod, hogy határon túliak közt népszerűbb.

Szerintem meg a kiköltözött magyarok többen vannak a fészbukozók között, mint a határon túl születettek.

A kiköltözöttek aktívabban is tartják a kapcsolatot az országgal, mint a 90 éve elcsatoltak.

Úgyhogy ha Orbán köztük 30-szor népszerűbb,
mint a többiek - kábé -, akkor annak nem a kettősállampolgárság megadása az oka.

Hanem csak simán ők a 2002-es Testnevelési főiskolán csápoló korosztály, akik elájultak Orbán beszédétől kiskorukban.

Kijárták az iskoláikat, 2010-ben beszavaztak minket a jóba, aztán dob bantottak külföldre, mint aki jól végezte dolgát.

Orbánt akarták, de csak minekünk.

Maguknak más sorsot választottak.

Fehér Folt 2013.02.17. 08:40:13

Tanulság: kormányváltás után orbánt ki kell adni az örményeknek, és soha nem jön vissza a fidesz!

Sunder 2013.02.17. 09:10:39

Nos, akkor én is megosztanám a kis "közvéleménykutatásom" eredményét. Vigyázat, megrázó sorok következnek!

Az én közvetlen szociális 'rétegem', kollegák, baráti kör, etc. amely jellemzően a minden plebejus által gyűlölt vállalati közép- és egyéb vezetőkből, valamint senior mérnökökből és technikai vonalon mocorgó szakemberből áll, nos, nagyjából egy rugóra járnak. Hozzátenném, ez az a brancs, akinek egyelőre nincs kedve lelépni az országból, bár megtehetné, cserébe ez a 'szemét banda' adja a sokat látott kimutatás bizonyos 5%-át, mint tisztán fehér adófizető magánszemély. Azok, akik jelentősen tömik az államkasszát, mert van agyuk, mert képezték magukat, mert eljutottak valahova. Többségében ejtőernyő nélkül.

Szóval, ezek az emberek jelenleg a Fideszre szavaznának. Nem fanatizmusból, nem hitvallásból, hanem mert így gondolkodnak:
"Mindegyik rossz.
A Fidesz rossz és mutyizik, az MSZP-től az ég óvja a hazát, az LMP (és utódjai) füvező bölcsészek szőrtarisznyával, a Jobbik gazdaságilag egy borzalom és némely ideológiája vállalhatatlan, az E2014 meg az MSZP reloaded.
Tehát _nemzeti szinten_ hótmindegy', kire rakom a pipát, nem lesz jobb. Nincs olyan erő, ami jobb lenne 'ezeknél'. Akkor pedig oda rakom a pipát, ahol nekem a legjobb lesz".

Miután ez a -meglehetősen uniform- gondolatsor lefut, márpedig a többségnél lefut, akkor elkezdenek számolni.

(2010-es fizetés + 16% SZJA nyeresége + családi adókedvezmények bevétele - járulékplafon eltörlés)*életszínvonalváltozás

Amíg ez nyereséges, és a tendencia is ezt mutatja, addig FIdesz szavazók lesznek.
Ha bárki azt mondaná, hogy 15% SZJA, és/vagy a járulékplafon újra bevezetése, akkor arra szavaznának. Mert jelenleg a saját érdeket nézik, ha a közösségi érdeknek nincs érdemes jelöltje.

Tessék ezen elgondolkodni.
Kiábrándító és szánalmas, de valahol mélyen érzem, hogy én sem vagyok jobb annál a bizonyos vászonnál.

Hozzáteszem, a fenti adatok nem reprezentatívak, és még ha azok is lennének, az egész réteg nem nagyobb pár tízezer embernél, akik emiatt le vannak..... ejtve.

nemsirunk 2013.02.17. 09:14:47

@DeMarco: Aki a valóságból tájékozódik az látja, hogy a valóság mennyire más mint Orbán diadalittas beszámolói a fényes sikerekről.

Ezek kb a 2. világháborús győzelmi hadijelentésekhez hasonlóak. A hírek akkoriban is a hatalmas győzelmekről és sikerekről harsogtak, amikor a német-magyar hadseregeket már beledöngölték a földbe.

Aki körülnéz az országban az látja, hogy emberek tömegei szegényednek el, a munkanélküliség az egekben, nincsenek már működő cégek, ami van, azokat is padlóra küldik az újabb és újabb extrém adókkal, a többi vagy bezárt vagy külföldre menekült. Csakúgy, mint a munkavállalók jelentős része. De Orbánnak van pofája kiállni és sikerekről beszélni! Sok elvakult birka meg még tapsol is neki.

jog-ász 2013.02.17. 09:18:49

szerintem is a többség nem érti bajnait..a tévé előtt, fotelben ülő országépítéshez szokott nagy tömegnek egyszerű megoldás kell a bonyolódó világ gondjainak megoldásához, ezeket az egyszerű megoldásokat csak viktor meg vona vázolja..viktor gazdasági tündérmeséről mesél, vona szerint a cigány-zsidó-buzi vonal átnevelő táborban kiképzése a megoldás...bajnai demokratikusan gondolkodik, ilyen megoldásokat akar, és ez a legnehezebb, a legtöbb munkával kompromisszummal, verejtékkel járó politika, a megélhetési ellustult politikusaink ezt nem akarják csinálni, ezt érzi az a bizonytalan 50 50 % akiért elkezdődött a verseny. de gyanítom ha a többség jobban szereti a diktaturát, főleg a fiatalok körében, akkor azért lehet érteni miért próbálja viktor is leszalámizni a jobbikot.

Lencsés István 2013.02.17. 09:19:24

ORBÁN - nak és a FIDESZ - nek nem rajongói hanem tisztelői vannak , és ez óriási különbség ....

nemsirunk 2013.02.17. 09:26:12

@Sunder: Ez azért furcsa, mert én is hasonló körben dolgozom, és nálunk elég pontosan látják az emberek, hogy mennyire fenntarthatatlan pálya amire Orbán állította a gazdaságot. Hiába a pillanatnyi pár százalék jövedelem, ha a cég már az utolsókat rúgja. És nem csak ez a cég, hanem minden körülöttünk lévő. Sehol nincsenek beruházások, nincs fejlődés, nincs fizetőképes kereslet, leállt minden, bezárnak a cégek. Orbán elképzelése a gazdaságról kb az 50-es éveket idézi, amikor is hiába volt valaki jobb az átlagnál, akkor sem volt magasabb az életszínvonala. Ezt nem látják a kollégáid? Ha így megy tovább, előbb-utóbb minden bért és árat személyesen Orbán fog meghatározni, olyan szinten, ahogy az 50-es években is volt, mert a semmit nem lehet másként elosztani. Minimál bér, minimál fogyasztás, totális állami ellenőrzés mellett.

Sunder 2013.02.17. 09:26:38

@jog-ász: az általam fent leírt brancs pedig attól tart, hogy amint megy a Fidesz, az őket leváltó réteg első lépése a réteg -újra- szénnészopatása lesz (elnézést a csúnya kifejezésért).
Nem szeretnénk, hogy a tömeget megnyugtató első lépés a minimálbér fölötti jövedelemre pakolt 80% SZJA legyen. Pedig ahogy az interneten - és sajnos személyesen is - látom, az ezt kivitelező politikai erő rengeteg cinkos összekacsintást kapna a sztenderd bolti eladótól és a megkeseredett szalagmunkástól. Mintha nekik ettől jobb lenne...

mahet 2013.02.17. 09:27:40

"Az a baj, hogy az E14 csak a baloldali-liberális szavazókat mozgatja meg."

Szavaznának az emberek jobboldali pártra, de olyan nincs. Fidesz: bal-kommunista. MSZP: kicsit jobbra a Fidesztől, Együtt2014 középtájon. Nagyon kellene egy jobboldali, kapitalista, liberális párt.

Amúgy javasolnám azt a nagyon extrém ötletet, hogy esetleg... olvassátok majd el a VÁLASZTÁSI PROGRAMOKAT és arra szavazzatok.

Sunder 2013.02.17. 09:30:56

@nemsirunk:
akkor mégiscsak más egy kicsit a leányzó fekvése.
1., jellemzően a _jó értelemben vett_ multikról van szó, akiknél a beuházások, terjeszkedések és létszámbővítések elsősorban az anyacégen múlnak, nem a magyar gazdaságpolitikán. Mivel a nagy beszállítókkal operálunk, ők sem úgy néznek ki, mint akik csődbe akarnak menni. Szóval ez a rész nálunk láthatatlan.
2., igen, látjuk, hogy tarthatatlan, lefele megy, ilyenek. DE. Mint írtam, nem látunk olyat, aki jobb lenne a jelenleginél, ellenben 90%, hogy a váltás agyonverne minket család-gazdaságilag. Ez a helyzet. Ehhez vedd hozzá, hogy ez már egyfajta fatalista gondolkodás. Kihasználni, amig nem mi vagyunk szivatva, ha meg gurul a szikla, még mindig leléphetünk, mert nyelv- és szaktudás van, multis környezetben. Ezzel nyugaton sem mosogatni fogunk.
Érdekes kontraszt, mi? Néha én sem értem... :)

nemsirunk 2013.02.17. 09:31:26

@jog-ász: "ha a többség jobban szereti a diktaturát, főleg a fiatalok körében,"

Ez a félelmetes. Mert ezeknek szimpatikus a diktatúra hatékonysága, csak azt nem látják, hogy ugyanilyen hatékonyan fog ellenük is fordulni, és akkor már késő lesz. Azt hiszik, hogy a diktatúra majd az ő kedvüknek megfelelően fog működni, eltakarítja a nekik nem szimpatikus elemeket és segíti a mellettük állóakat (elsősorban persze őket magukat).

Hát ez kurva nagy tévedés! A történelem ezer példája cáfolja ezt az elképzelést, csak rövid az emberek memóriája.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 09:31:40

@Sunder:

Szóval úgy látod, hogy a vezető alkalmazottak, különösen technikai vonalon
biztosítva látják az érdekeiket ebben a rendszerben,
pártkapcsolatok nélkül, tisztán az agyuk végett?

Vezetik a "vállalatokat", és láták, hogy ez jó?

Én örülök, hogy ennyire meg vannak elégedve, mert sokmindent olvastam a gazdaság visszaeséséről,
de úgy látszik, a vezetők elégedettek a művükkel.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 09:37:42

@Sunder:

Szóval a vezetői szaktudásuk addig terjed, hogy találnak máshol egy másik állást, ahol melegedhetnek, ha ebben az országban már becsődöltették a "vállalatot" ?

Jó szakemberek lehetnek a vezető haverjaid.

Hát, végülis az elittől bűzlik a hal.

Sunder 2013.02.17. 09:38:32

@én már a fény gyermeke vagyok:
nem-nem. Olvasd el a nemsirunk-nak írt válaszomat.
Igen, biztosítva látják, mert nem övék a vállalat, hanem a külföldi anyacégé. Ami így csak közvetve van ledorongolva az idióta magyar gazdaságpolitika által. És ez fontos!
Aki állami szférában vezető (erre nincs rálátásom), az szerintem is nehezebben néz tükörbe reggel.

A visszaesés pedig a multikat is érinti, DE nem a magyar kormány idiotizmusa miatt, hanem mert az anyacég is bajban van. Ez viszont csak azt mutatja, hogy máshol is baj van, így nem kötődik szervesen ehhez a poszthoz.

Sunder 2013.02.17. 09:39:59

@én már a fény gyermeke vagyok: Félreértettél, lásd a válaszom fent. Nem rajtuk múlik, nem ők viszik csődbe.

Egy magyarországi külföldi bázisú anyavállalat vezérigazgatója is csak kvázi egy középvezető a "nagy képben", meglehetősen limitált beleszólási joggal. Bármilyen meglepő is ez.

Sunder 2013.02.17. 09:42:27

anyavállalat = leányvállalat, mielőtt még jobban félreértenek.

Amúgy -elnézést a személyeskedésért, de - ilyen keserű, negatív véleményt megformálni részadatokból, kérdés, informálódás nélkül... Na ezért nincs igény Magyarországon olyan politikai szervezetre, ami tenne is valamit.
*keserű legyintés*

nemsirunk 2013.02.17. 09:43:18

@Sunder: Nade az anyacég működőképessége csak akkor számít, ha az ember külföldre tud/akar menni adott esetben. Mert ha a cég kivonul innen (és én nem tudom követni külföldre), akkor az én szempontomból tönkrement a cég.
Orbán kommunista-félfeudális gazdaságában csakis azok juthatnak előre, akik valamilyen módon kötődnek a hatalomhoz, a többinek előbb-utóbb marad majd az egyenszürke munkásruha és a minimálbér. Akkor is, ha jó képességekkel rendelkezik. Ez utóbbiaknak csakis a szabályozott kapitalizmusban nyílik lehetőség, de az orbáni gazdasági modellnek ehhez semmi köze.

Az E14-től még nem hallottam olyan baromságot, hogy a minimálbér feletti részt 80% adóval sújtanák. Ezt nem tudom honnan veszed. A minimálbér nettó összege volt magasabb korábban annak ellenére, hogy a bruttó kisebb volt.

mahet 2013.02.17. 09:47:17

@nemsirunk: pontosan, de mi a megoldás? Én egyedül az oktatásban látom a jövőt, ha máshogy nem megy akkor át kell venni fejlettebb országoktól (Svájc, Svédország, Kanada stb).

Amíg az átlag magyar csak tőmondatokat képes megérteni addig nem lesz változás. Viszont ez hosszú idő.... és most nem is ebbe az irányba haladunk.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 09:47:52

@Sunder:

Bármilyen címe is van, a vállalatvezető csak egy alkalmazott.

Nem számít neki a piac visszaszorulása, nem segítene a cége helyzetén,
hanem még lelkesedik is a multiellenes szabadságharcért.

Nem értem félre.
Aki a piacból él, az látja a kereslet visszaesését és ez neki rossz.

A vezetők pedig csak a fizetési blokkjukat látják, ami nekik jó.

Igazából ezek semmit se különböznek a kisnyugdíjastól, aki a 13.havi nyugdíjára vár.

Sunder 2013.02.17. 09:48:37

@nemsirunk:
igen. Ezt írtam én is. Kihasználni, amit kapott az ember, és ha omlik a világ, irány külföld. Nem feltétlen az eredeti cég zászlaja alatt.
A második részéről nem tudok, ahol én dolgozom, ott nem igazán kötődünk a magyar politikához/gazdasághoz. Ellenben az anyacégnek jó, mert Magyarország még mindig low-cost geo, mindamellett, hogy nemzetközileg elismert tudás-tőkével rendelkezik.

A 80% erőteljes sarkítás, költői túlzás volt, sajnálom, hogy ez nem ment át.
De csak hogy értsd: Bajnai anno azt akarta -ha jól emlékszem-, hogy alap 16-18% SZJA, és évi bruttó 15(?)M fölött 35-36% SZJA.
Ez vállalható lenne. De nézd meg, "mit kíván a magyar nemzet", főleg a proli. Nagyon - kiábrándítóan - sokan a fenti 80%-ot. Dögöljön a "kőgazdag gecije"(sic!). És ugye a baloldali politika mindig is szeretett csontig nyalni a nagy szavazótáboroknak, tehát a proliknak és a nyugdíjasoknak.
Hát ezért félünk.

Sunder 2013.02.17. 09:52:53

@én már a fény gyermeke vagyok:

lehet, hogy én értettem félre, de nem csak a _magyar_ piacról beszéltünk?
A jó értelemben vett multik nagy része olyan alacsony penetrációval van jelen a magyar piacon, hogy kvázi mindegy neki, hogy visszaesik - ad absurdum eltűnik -, vagy nem.
A piacból élnek, de nem nálunk. Nálunk a relatív olcsón megvásárolható tudásbázis kell nekik, nem az effektív eladások. Ha azok is vannak, az jó, de nem ez a lényeg.

"Bármilyen címe is van, a vállalatvezető csak egy alkalmazott."
Tökéletesen igazad van! Egy multinál többszörösen is.

"Nem számít neki a piac visszaszorulása, nem segítene a cége helyzetén,
hanem még lelkesedik is a multiellenes szabadságharcért."
Ez viszont marhaság. Egyrészt amiatt, amit leírtam, másrészt, mert én is, és a barátaim is nagy szemekkel nézünk ezen a multiellenes izén.
Ami meg is állja a helyét, ha a Tesco-ról, SPAR-ról, esetleg a bankokról beszélünk, de a kedves nép hajlamos túllépni azon a pártucat külföldi cégen, akiknél a felső 5% dolgozik adóbefizetés alapján. Fehéren. Szóval multiellenesnek nem hívnám őket. Magamat sem.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 10:01:30

@Sunder:

Épp most tisztáztuk, hogy a vállalatvezető réteg csak alkalmazott.

Elszegődik és remeg a pénzéért, mint bármelyik proli, vagy nyugdíjas is.

Nem akar semmi gazdaságpolitikai sikert, mert csak a juttatása érdekli.

Akkor lécci ne prolizzál és nyugdíjasozzál itt kétszájszélre.

Mitől különbek a haverjaid bárkinél, ha nem képesek vezetni, csak ülni a készben, aztán ha elsüllyedt, mint kakukkfiók beülni egy másik készbe?

Egyszerű emberek ezek. Nagyon prolik.

Sunder 2013.02.17. 10:08:00

@én már a fény gyermeke vagyok: az én olvasatomban a "proli" nem negatív kifejezés, egyszerűen gyűjtőfogalom. Ezt azért tisztázzuk.

"Elszegődik és remeg a pénzéért, mint bármelyik proli, vagy nyugdíjas is."
Menjen inkább politikusnak, mi?! Ellenkező esetben nem értem.

Nem akar semmi gazdaságpolitikai sikert, mert csak a juttatása érdekli.
Mivel közvetlen nincs ráhatása a gazdaságpolitikára, tökéletesen igazad van. És ezt nem is szabadna a szemére vetni. Vagy ezzel arra céloztál, hogy rossz helyre teszi az ikszet szavazásnál? Mert kábé' itt tud hatni valamelyest a gazd.pol.-ra.

"Akkor lécci ne prolizzál és nyugdíjasozzál itt kétszájszélre."
Márpedig fogok. Mert azzal pártfüggetlenül tele van a töke mindenkinek, hogy körülményektől függetlenül ők vannak ezerrel tolva. Nem, nem kell leírni őket a listáról, csak erőn felül nem kellene kedvezni nekik. 4 évente egyszer sem.

"Mitől különbek a haverjaid bárkinél, ha nem képesek vezetni, csak ülni a készben, aztán ha elsüllyedt, mint kakukkfiók beülni egy másik készbe?"
Talán mert ha valaha feltűnik valami, ami előbbre vinné az országot, akkor ez a réteg szavazhatna rájuk, nem lehetne olyan könnyen megvezetni. DE jelenleg nincs ilyen a palettán.

Sunder 2013.02.17. 10:12:06

@én már a fény gyermeke vagyok:
most így újraolvasva feltűnt nekem valami, amit eddig úgy tűnik átugrottam.

"Mitől különbek a haverjaid bárkinél, ha nem képesek vezetni"
Miért ne lennének képesek vezetni? Ha nem lennének rá képesek, már repültek volna. Itt a versenyszféráról beszélünk, nem az állami cégekről. Itt ha nem ért hozzá, kirúgják, nincs másik kényelmes pozicióba ejtőernyőzés. Szerintem ez akkor nem ment át száz százalékosan.

Vagy arra gondoltál, hogy a külföldi tulajdonú, versenyszférában operáló cégek vezetői nem értenek a munkájukhoz, és ezért borul a magyar gazdaság? Nemá'!

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 10:28:31

@Sunder:

Hát persze, hogy nem képesek vezetni, mert tehetetlenül hányódnak, mint bármelyik kétkezi munkás.

Nem vezetik a cégüket a sikerre, hanem ülnek a székben és ha csődbe mennek, akkor egy másik székben.

Mint vállalatvezetőknek illene képviselniük a vállalatuk érdekeit és a cégüket sikerre vinni, nem a csőd felé.

Mivel ostoba faszok, ezért inkább kasztingolnak egy jól vezetett cégbe, hogy azt is tönkretegyék, minthogy a munkájukat végeznék.

nemsirunk 2013.02.17. 10:30:13

@Sunder: A multik itteni leányvállalatainak nagy részét olyannyira érintik a kormány intézkedései, hogy gyakorlatilag már ellehetetlenült a magyarországi tevékenységük (persze ettől még az anyacég működhet tovább, az igaz, csak nekünk ez nem vigasz). Kivéve talán a merci és az audi. Akikről te beszélsz, azok ezek eszerint ezeknél a cégeknél dolgoznak kiemelt beosztásokban, ráadásul simán meg tudják/akarják tenni, hogy külföldön folytassák. Ez szerintem egy olyan rendkívül szűk kör, ami nem igazán számít a szavazásnál.

Az általad leírt mentalitás szerintem egyértelműen a fidesz szavazóira és a fideszre jellemző. Pontosan tőlük hallani, hogy ne hőbörögjenek az egyetemisták, "menjenek dolgozni". Meg hogy a nyugdíjakat mindenáron emelni kell, a magánnyugdíjakat pedig helyes volt államosítani.
Bajnaiéktól én még csak olyasmi terveket hallottam, ami nagyjából megfelel az általad leírtaknak: "alap 16-18% SZJA, és évi bruttó 15(?)M fölött 35-36% SZJA."
Szerintem ez teljesen normális elképzelés.

dr. jenőke (jenőke) 2013.02.17. 10:36:45

@Khonsu: az átlagpolgár tudja, hogy mi az E 14!

E14: FOGLALAT - többek között - PORCELÁN, SPOT LÁMPÁHOZ

eßemfaßom meg áll 2013.02.17. 10:36:52

Egyetlen valóban releváns jelenséget érdemes meglátni ebben a szuperlistában. Az e14 netes tömegbázisa a milla (magyarosithatnának lassan 100ezerre így az évek mulásával), de azoknak az online legaktivabbaknak is csak a fele vette a fáradságot, hogy rányomjon az e14-re is.

ja meg azt, hogy a Norbi Update-nek 2x annyi lájkja van, mindt asz összes politikai pártnak és szereplőnek összesen, de a Barátok Közt is előz mindenkit orbánon kívül.

eßemfaßom meg áll 2013.02.17. 10:39:17

@én már a fény gyermeke vagyok: "Hát persze, hogy nem képesek vezetni, mert tehetetlenül hányódnak, mint bármelyik kétkezi munkás"

Ja, volt az a Steve Jobs gyerek is, az se volt képes vezetni, még a saját cégéből is kirugták, az ujabbal megbukott, a végén meg is halt. Ilyenek ezek a tehetségtelenül hányódó kétkezi munkásvezetők.

Sunder 2013.02.17. 10:57:26

@nemsirunk: a Bajnai által vázolt SZJA-rendszerrel -mint írtam- mi is kibékülnénk. Csak félek, nem állna meg ott a dolog, ezt szintén leírtam. Képzelj el egy extrém populista intézkedést, ami szignifikáns bevétel-többletet generálna. Csodálom, hogy a Fidesz nem ezt csinálta.

Multik ellehetetlenítése? Melyik multiké, a bank és a telekom cégeken kívül?
A termelőcégeké? Nem hiszem, ott az Audi, a Merci, amiket írtál, plusz a gyógyszergyárak, alkatrész-előállítók, etc.
A fejlesztő/szolgáltató cégeké? Ott a Microsoft, az OBS, a Cisco, nem beszélve a generál-helpdeskes cégekről, mint a Unisys, bár ők félúton vannak a rosszmulti felé. :-)

A maradék meg nem "jó értelemben vett multi", azokról nem volt szó.

"Akikről te beszélsz, azok ezek eszerint ezeknél a cégeknél dolgoznak kiemelt beosztásokban, ráadásul simán meg tudják/akarják tenni, hogy külföldön folytassák. Ez szerintem egy olyan rendkívül szűk kör, ami nem igazán számít a szavazásnál."
Igen, ezt le is írtam. Pár ezer, esetleg tízezer ember, semmi szavuk nincs mondjuk a nyugdíjas tábor ellenében.

Amúgy kiegészítés:
1.,a MNYP vagyon államosítása nagy szálka volt, EGY darab egyetértő, vagy akár csak megértő hangot sem hallottam. Nem csoda. Ezeknek az embereknek sokkal több volt ott, mint a legtöbb állampolgárnak. Ez egy elég nagy lenyelendő csontdarab volt.

2., átlagvélemény: az egyetemisták bátran hőböröghetnek, az jó. KIVÉVE A bölcsészek! :-) Tudom, tudom, de akkor is ez az általános vélemény.

3., Nyugdíjak: erre csak idézni tudom fényt és magam:
"
"Akkor lécci ne prolizzál és nyugdíjasozzál itt kétszájszélre."
Márpedig fogok. Mert azzal pártfüggetlenül tele van a töke mindenkinek, hogy körülményektől függetlenül ők vannak ezerrel tolva. Nem, nem kell leírni őket a listáról, csak erőn felül nem kellene kedvezni nekik. 4 évente egyszer sem.
"

@én már a fény gyermeke vagyok:
elbeszélünk egymás mellett...
"Hát persze, hogy nem képesek vezetni, mert tehetetlenül hányódnak, mint bármelyik kétkezi munkás."
Ez nem igaz. A többségük elég rég csinálja amit csinál, és meglehetősen jól. Ezért dolgoznak még mindig ott, ahol.

"Mint vállalatvezetőknek illene képviselniük a vállalatuk érdekeit és a cégüket sikerre vinni, nem a csőd felé."
Ezt csinálják. A leányvállalatokat valamiért még működtetik. Nem a csőd szélén. Mint már írtam, akkor van probléma, ha az anyacég borul.

"Mivel ostoba faszok, ezért inkább kasztingolnak egy jól vezetett cégbe, hogy azt is tönkretegyék, minthogy a munkájukat végeznék."
Erre nem tudok mit írni. A fentiek alapján pláne nem.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 10:59:51

@eßemfaßom meg áll:

Az a Steve gyerek a saját cégében, ami sikeres lett, mennyiben hasonlít rátok, akik alkalmazottként beborultok cégestül?

eßemfaßom meg áll 2013.02.17. 11:26:38

@én már a fény gyermeke vagyok: Hát ha a saját cégéből is kirugják.... nem, nem magyarázom el jobban.

tcom 2013.02.17. 11:49:23

KÉtség kívül 150ezer like az sok. De, mint a pártja a fidesz népszerűsége is csekély a szavazók, illetve a facebookozók között. Nem tudom hány millió facebook használó között 150ezer...
A döbbenet, hogy csak ennyi, hogy az MSZP, Jobbik ennek töredéke. Az egész politikai galeri népszerűsége a béka segge alatt, soha sem látott mértékben. Erre nem lehet büszke Orbán sem.

Plusz ügyes politizálással eljátsza a józsarú-rosszzsarú szerepét. Ha saját döntése rossz, akkor azt a pártja valamelyik nimandjára keni és ő az aki dönt. De a fideszben mindenről Orbán dönt. Távollétében a többi meg sem mer szólalni. A maguknak milliókat osztogató, egzotikus szigeteken nyaralgató, a korrupcióban részt vevő embereit gyakorlatilag egy személyben ő választja ki.

Ezt az olcsó színjátékot a magyar beveszi.

Érdekes, hogy a mélyen cigányellenes magyar társadalom mennyire isteníti Orbánt. Ez nekem inkább jó hír, mert akkor még sem annyira rasszista a magyar, ha cigány miniszterelnökéért rajong.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.17. 11:55:23

@eßemfaßom meg áll:

Értem, hogy szerinted az sikeres, akit nem rugnak ki.

És a Steve nem ilyen.

De honnan ismered a nevét akkor ennek a senki munkanélkülinek?

Szánalmas, hogy ilyenek vagytok, magyar vezetők.
Talpnyalásból ötös, helyezkedésből kitűnő,
a cég meg - Gombház sej, ha leszakad, egy helyébe ezer is akad...

rókafogta 2013.02.17. 12:13:16

@Khonsu: Én azért úgy gondolom abban a Fidesz 2/3 -ban (felmérések) van egy csomó aki fél ill. csak mondja, aztán a fülkábe (ha lesz) ki tudja mit ixel.Mert a 2/ 3 ból is sokaknak a fax....k is ....

Darkcomet 2013.02.17. 12:32:55

Ez az írás spekulációnak is rossz. Mivel a facsén nem lehet elkülöníteni a negatív illetve pozitív inditatású feliratkozásokat, meg merem kockáztatni, hogy OV "rajongóinak" legalább az egyharmada olyan user, aki csak röhögni jár az oldalára, meg néha (vagy gyakran) beszólogatni egy keveset.

Tallono 2013.02.17. 15:16:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nyilas a nénikéd...Fáj, hogy felébredtek a fiatalok és ti komcsik lassan kimúltok végre, mi?

@Fedor: Vádolod az orbánfanokat személyi kultusszal, de te is tök ugyanazt csinálod. Ráadásul a libás közvetetten meggyilkolt több gazdát, amiért azóta se vállal felelősséget, csak pislog jobbra-balra. Amellett, hogy miniszterelnöknek természetesen csapnivalóan szar volt, ajnározod egyfolytában, pedig csak az MSZP és az IMF nyílt paprikajancsija volt...

DeMarco 2013.02.17. 16:46:17

@Sunder: Sosem gondoltam volna, h egy ilyen béna poszt hozza el végre a józan hangot. Úgy kellettél ide, mint egy falat kenyér... :)

Hónapok óta ragozom már Fedornak ezt a fajta véleményt és hozzáállást, de egyszerűen süket erre a véleményre és nem akarja tudomásul venni.

Pedig nagyon fontos dolgokat mondtál itt és szerintem ezek döntőek lesznek 14'-ben. És emiatt fognak bukni a ballibák.

Ráadásul jelentősen (és szerényen) alábecsülöd a "jól jártak" rétegét, túl magasra teszed a mércét. Sokkal lejjebb is jól jártak az emberek, több ezres cégeknél senki sem bukott semmit, sőt kifejezetten nyertek az adóváltozásokon.

De van amiben tévedsz. Bajnai alatt volt a legmagasabb az adóék. Korábbi idézet tőlem:

"Fletó alatt a határ 1.700.000 volt és ez BRUTTO!!, utána 36% adó. Ezt változtatta meg aztán egy ADÓEMELÉSSEL! libajnai. Nem, nem adócsökkentéssel. Felejtsd el az ötmillióra növelt határt és a kisebbnek tűnő 17%-os kulcsot, meg a 32%-ot. Elsőre neked lehet, hogy ez csökkentésnek hat, de pont ez benne a szép. Valójában adót emeltek. Ugyanis bevezették az adóalap-kiegészítés rendszerét, amit általában szuperbruttónak hívunk. Amivel felbruttósították a fizetéseket és az volt az adó alapja. Az adóalap korrekciós összeg 27% volt. Egy egyszerű számítással kiszámítható, hogy 2010-ben a valódi adókulcsok: alsó: 21,59% a felső: 40,64%. És elérhetted simán a felsőt a felbruttósított jövedelmeddel, el is érte az adózók több, mint 40%-a!! Ezt valamennyire kompenzálták az adójóváírással, de még így is elmondható, h egyértelműen adóemelést hajtottak végre."

Most is pontosan erre készül, deklaráltan vissza akarja hozni a progresszív adózást, újra óriási kulcsokat akar a nyakunkba rakni.

Hónapok óta mondogatom, h a saját programja fogja a vesztét okozni, mert bolond az, aki ilyen programot megszavaz.

A fidesz helyben bajnai programjával kampányolnék, önmagában elrettentő.

Ez a hozzászólásaidból világosan látszik.

Köszönet érte!

Sunder 2013.02.17. 19:49:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
köszönöm, köszönöm, most már 100%, hogy rémálmaim lesznek. Mennék szépen az első TEK dutyiba. Remélem medence van.

@DeMarco:
1., Nem tévedtem, mert amiről írtam, csak terv volt, még a bevezetés előtt jött a váltás. Kérdés, hogy milyen formában vezették volna be, ha bevezetik, de ezt már sohasem tudjuk meg. :-)
Továbbra is kibékülnék a tervezett rendszerrel, vagyis NINCS szuperbruttó, 5M-ig 16-17%, és 15-18M-től(!) 32-36%. Ez balanszolná egy kicsit a dolgot, aki évi 15M bruttót keres, az kibírja a 36%-ot szigorúan a határ feletti részre. Főleg, ha vannak adókedvezmények.
Mondjuk ők annyira kevesen vannak, hogy az fájdalmas.

2., Én konkrétan a senior technikai emberekről és a közép+ vezetőkről beszéltem, jellemzően 8M HUF éves bruttó fizetés fölött. Természetesen az egykulcsossal sokkal többen jártak jól, de akikről én beszéltem, nem hiszem, hogy többen lennének, mint amit én tippeltem. Mindenesetre a tévedés jogát fenntartom.

3., Örülök, hogy megduplázódik ez a hang, de sajnos hiába a józanság, ettől még szomorú marad. Ha egyéb okok miatt nem is, de legalábbis amiatt, hogy változatlanul egy ego táplálta kényszerszavazás lesz a jelenlegi álláspont szerint '14-ben, mert kétlem, hogy addig feltűnne egy megfelelő minőségű és erejű csoport, aki véget vetne ennek a több évtizede regnáló rablóbandának. Azért az útlevelet kézközelben tartom. :-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 08:39:23

@shushu2: "Izé arról miért nem írt a posztoló, hogy az EU parlament nagyságrendekkel népszerűbb, mint az összes párt, vagy ember. Szerintem ez a legérdekesebb összefüggés, nem a kicsinyes napi politikai izé"

A "Local fans" oszlopot nézd, az mutatja a magyarokat. Nem hiszem bármilyen belpolitikai vonzata lenne, hogy hányan lájkolják világszerte az uniót...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 08:41:15

@wmiki: "azok az emberek, akik dopemant választották meg, természetesen demokratikusan, alternatív elnöknek..."

Most mit mondjak egy olyan emberről, aki komolyan vesz egy paródiát?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 08:48:34

@eßemfaßom meg áll: " a Norbi Update-nek 2x annyi lájkja van, mindt asz összes politikai pártnak és szereplőnek összesen, de a Barátok Közt is előz mindenkit orbánon kívül."

Sajnos ez kétségtelenül egy nagyon jellemző adat a mai magyar valóságról :-(

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 08:55:35

@Tallono: ""Vádolod az orbánfanokat személyi kultusszal, de te is tök ugyanazt csinálod."

Miben is?

"Ráadásul a libás közvetetten meggyilkolt több gazdát,"

Hagyjuk már ezt hazugságot. Sorra nyeri a pereket, amelyek mind az ellenkezőjét bizonyítják. Matolcsyt meg Orbánt senki nem vádolja gyilkosággal, pedig biztos vagyok benne, hogy volt olyan az elmúlt két évben, aki az ő intézkedéseik nyomén jutott olyan helyzetbe, hogy a halálba menekült.

"Amellett, hogy miniszterelnöknek természetesen csapnivalóan szar volt"

Összetenné Orbán a két kicsi kezét, ha úgy állna az ország, mint ahogy közel három éve átvette...

Tallono 2013.02.18. 12:54:25

@DeMarco: Szegény Fedor és kis kommunista barátai. Már a libsik is megírták, hogy a "nácik" erősödtek, és a "demokraták" gyengültek. Ajaj, mi lesz így a demokratikus ellenzékkel, Magyarország fasiszta ország marad, és a sötétség lesz hatalmon... Nevetséges, hogy ennyi pénzt kapnak Soros papától meg a kis zsidó barátaitól, és még stagnálni se képesek... Amúgy jól láthatóan továbbra is tartósan illegitim a rendszer, és a kampány fokozódásával még inkább nem akarnak az emberek majd szavazni bárkire is. -> rendszerváltás!

@Fedor: "Hagyjuk már ezt hazugságot. Sorra nyeri a pereket, amelyek mind az ellenkezőjét bizonyítják. Matolcsyt meg Orbánt senki nem vádolja gyilkosággal, pedig biztos vagyok benne, hogy volt olyan az elmúlt két évben, aki az ő intézkedéseik nyomén jutott olyan helyzetbe, hogy a halálba menekült."

És aki Magyarországon pereket nyer, az nem is bűnös... Fedor, fogadd el, hogy bűnös a Hajdú-Bét tönkrevágásában, és felelős egy tucat ember halálában.

Azt nem vitatom, hogy rossz gazdaságpolitika és kilakoltatások következtében sok embert készített ki ez a kormány is, de az előzőek is, ez a rendszer sajátossága, sajnos...

"Amellett, hogy miniszterelnöknek természetesen csapnivalóan szar volt"

Nem látok sok különbséget, a felcsúti fáraó legalább próbált úgy tenni, mintha próbálkozna...

Kandeláber 2013.02.18. 12:57:38

Itt a legújabb lista, Meseházy és a Jobbik feljövőben, Bajnai és a déká a béka alatt.
nol.hu/belfold/rontott_az_mszp__feljovoben_a_jobbik

Kandeláber 2013.02.18. 12:59:45

Illetve bocs, az MSZP sincs feljövőben. Az meg egyenesen röhej, hogy az LMP 6 %-on van, az E 2014 meg a felén.
Nem kéne Bajnainak beolvadni Schifferhez?

Tallono 2013.02.18. 15:37:04

@Kandeláber: "Nem kéne Bajnainak beolvadni Schifferhez?"

:D :D :D

Tallono 2013.02.18. 16:36:40

Az MNB magyarázata az államadósság növekedésére:

kuruc.info/r/42/108208/

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 16:42:30

@Tallono: " fogadd el, hogy bűnös a Hajdú-Bét tönkrevágásában, és felelős egy tucat ember halálában"

Nem fogadom el, mert nem volt az. Nézz már utána tényeknek is, ne csak a legendáknak.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 16:45:46

@Kandeláber: " Az meg egyenesen röhej, hogy az LMP 6 %-on van, az E 2014 meg a felén."

Te miről beszélsz? Legalább azt a cikket olvasd el rendesen, amit belinkelsz...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.18. 16:53:02

@DeMarco: Úgy gondoltam, hogy idegesítelek egy kicsit, és direkt nem veszek rólad tudomást ennél a posztnál. Eddig bírtam :-)

Azzal kezdtem, és azzal fejeztem be a posztot, hogy a felmérés nem reprezentatív, ez csak a politika iránt érdeklődő Facebook-felhasználókról szól, nem a teljes népességről. Ezek után nem értem, milyen illúzió-rombolásról beszélsz. Tisztában vagyok a teljes népességre vonatkozó adatokkal, de azzal is, hogy a fentebb elemzett szűkebb réteg véleményformáló, és mivel arányaiban jóval több közöttük a fiatal, hosszútávon trendjelző. Hogy ez kiterjed -e a teljes népességre egy éven belül, az más kérdés. Épp ezért fejeztem így a posztot:

"Elég lesz -e Orbánnak a túléléshez a benne lévő hit? Összejön -e, és működőképes lesz -e a kormányváltó összefogás, és ezzel összefüggésben: melyik lesz benne a vezető erő?
Ezekről a kérdésekről fog szólni az előttünk lévő bő egy év."

Kandeláber 2013.02.18. 16:57:20

@Fedor: Mi van? "A teljes népességen belül hatról három százalékra csökkent az E 2014 támogatottsága".

Kandeláber 2013.02.18. 17:03:04

@Fedor: Illetve jogos, a biztos pártválasztók körében 6-6 %-on állnak.
Akkor is gyászos eredmény ez Bajnainak.
www.ipsos.hu/site/fidesz-18-mszp-13-p-rtn-lk-li-5/

DeMarco 2013.02.18. 19:05:24

@Fedor: "Úgy gondoltam, hogy idegesítelek egy kicsit, és direkt nem veszek rólad tudomást ennél a posztnál. Eddig bírtam :-)"

Neked azért illene ismerned annyira, h tudd, engem a legkevésbé sem idegesít fel a sértődött hallgatásod. Nyilván észrevettem, h duzzogsz, de nem foglalkoztam vele különösebben. Tudtam, h előbb-utóbb megnyugszol...

Meg hát meg is értem, h mennyire frusztrál az, h ismét bukásra álltok és csökkenni kezdett még az a pici szavazóbázis is, amit eddig összekapartatok. És hát összeadva is bőven alulmaradtok.

Szal nekem nincs miért aggódnom, ezért sem tudsz többek között felidegesíteni.
Meg azért sem, mert ezer más dolgot is csinálok napközben és sosem elég a 24 óra, legalább 48 kellene...

Szal fölöslegesen csináltad. Egyébként sem volt szükség sem rád, sem rám, mert végre mások is bekapcsolódtak és igen jó véleményeket olvashattunk. Egy hozzászóló különösen tetszett, de ezt nyilván láttad is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.19. 01:16:20

@Fedor:

"" fogadd el, hogy bűnös a Hajdú-Bét tönkrevágásában, és felelős egy tucat ember halálában""

- Ráadásul lopta a gázolajat is:

bunkobrendelmatyi.blog.hu/2013/02/19/17_egy_manipulalt_hir

Nem tudom hányan klikkeltek rá, hány emberhez jutott el, hányban rögzült a torz infó, én mindenesetre így kaptam, ahogy a végére betettem.

Nem gondoltam volna, hogy van lejjebb a libánál.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.19. 07:27:15

@Fedor: :0
miért, akkor a bajnai/gyurcsány/kuncze szentháromság is csak egy vicc?

mondjuk szerintem tényleg az, de sokan hisznek bennük

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.19. 08:39:09

@DeMarco: Nem voltam sértődött, nem duzzogtam, csak gondoltam kivételesen ne csak kettőnkről szóljanak a kommentek.

"Egy hozzászóló különösen tetszett, de ezt nyilván láttad is."

100+ kommentből volt egy, amelyikre félig-meddig ráhúzhattad, hogy veled ért egyet. Nagy siker :-)

DeMarco 2013.02.19. 08:39:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem értelek. A hír nem kacsa a képpel együtt sem...
Tuti, h eltankolt már ennyit a főnöke pénzéből (Főnök=adófizetők)... :)

Tanuld meg, mindig van lejjebb...

DeMarco 2013.02.19. 08:55:53

@Fedor: "csak gondoltam kivételesen ne csak kettőnkről szóljanak a kommentek."

A pálya nyitott mindenkinek, senki nincs kizárva. Én is örülök a több játékosnak.
Sajnos azonban az a tapasztalatom, h bármennyire is nyitottnak tűnik ez a világ, mégis meglepően kevés szereplős.

És ismerjük a szereplőket...

Ezért is unicum, ha új arcok, új gondolatok, új meglátások érkeznek. Főleg, ha azok még egyet is értenek velem.. :DD
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0