Kérdések az új miniszterelnökhöz
2010. április 15. írta: Fedor

Kérdések az új miniszterelnökhöz

No, hát hamarosan elkezdődik a szép új világ, csak az a baj, hogy még mindig nem lehet pontosan tudni, hogy mi is fog pontosan történni, miképp fogja Orbán áthidalni azt a szakadékot, ami a korábbi ígéretek és a realitások között állnak. Csöpögtetések már vannak, de koherens egésszé csak nem akar összeállni.

A HVG volt oly jó, és összeszedett egy csokorra való kérdést, megkönnyítendő a válaszadást. Hát akkor lássuk:

Először is: hogyan lehet adót csökkenteni és konzervatív fiskális politikát folytatni egyszerre? Ha ugyanis csökkennek az adóbevételek, honnan jutnak majd források a szociális rendszer megőrzésére vagy például a közbiztonság megígért erősítésére? Miből fogják megalapozni az olyan programokat, mint az igen sokakat érintő panelfelújítás, vagy a gázár, az áramár és a gyógyszerár emelésének inflációs mértékben való korlátozása? És miből lehet a szintén tervezett energiaracionalizálást finanszírozó zöldbankot felállítani? Miként lehetne felfuttatni az építőipart a hitelválság által félig-meddig megfojtott lakáspiac újraélesztése nélkül? És hogyan lehetne jó kondíciókkal hitelezni azoknak a magyar polgároknak, akik javarészt nem képesek elegendő önerőt előteremteni a lakáshoz jutáshoz?

Hogyan lehet gyorsan felfuttatni a gazdaságot alacsony foglalkoztatottság mellett? És hogyan lehet gyorsan növelni a foglalkoztatást, ha a tb-költségek csökkentésére már alig van esély, hiszen ezeket a mozgásokat már az adóbevételekből kellene finanszírozni? És mi lesz például a kényszervállalkozók tömegeivel, akik alól kihúzhatják az ekhót és az evát, hogyan folytathatják tevékenységüket, ha nem képesek eddigi szerződéses partnereik alkalmazni őket? Hogyan lehet így 4-6 év alatt a régiós átlag szintjére csökkenteni az adóterhelést? Vagy máshogyan fogalmazva, hogyan lehet az adóterhelést a GDP közel 40 százalékáról 30 százalékra levinni? És hogyan érhető el az állami újraelosztás arányának a GDP 50 százalékáról a 40 százalékára való csökkentése, hogy több pénz maradjon a gazdaságban?

Hogyan lehet a munkaképes korú és munkaképes egészségi állapotú, de képzetlen és nem hatékony munkára szocializált tömegekből a belső fogyasztás felfuttatásában részt vevő munkavállalókat faragni? Miből futja majd e tömegek oktatására, és speciálisan e legszerencsétlenebb helyzetű osztály felemelésére szakosodott szakemberek kiképzésére és munkájuk finanszírozására? Hogyan lehet a munkaképes korú (s talán valóban munkaképes), de rokkantnyugdíjat húzó százezreket visszaterelni a munka világába? Hogyan lehetne a vizitdíj és a kórházprivatizáció haszontalanságáról meggyőzött országban egy újabb egészségügyi reformot sürgősen és finanszírozhatóan és fenntartható eredménnyel végrehajtani?

Hogyan lehetne megszüntetni a foglalkoztatás romlása nélkül azt a több ezer állami intézményt, amelynek működtetése ballasztként nehezedik az állami gépezetre? Továbbá hová lehetne átcsoportosítani a bürokrácia nagyon is szükséges csökkentése érdekében összezsugorított államigazgatásból és a közigazgatásból felszabaduló munkaerőt?

Hogyan lehetne növelni a versenyképességünket az oktatás teljes átalakítása nélkül? Hogyan lehetne a presztízsokokból számos településen felállított és hatalmas pénzeket elnyelő, s használhatatlan munkaerőt képző felsőoktatási intézményeket felszámolni, és helyükre jóval kisebb számú, koncentráltabb, a kutatás és fejlesztés, az innováció fellegvárait jelentő, kiváló képzést adó univerzitásokat állítani az önkormányzatokban honos politikai hátország megerőszakolása nélkül? Hogyan lehetne e sokára megtérülő és igen drága fejlesztési programot finanszírozni? Hogyan lehetne a sokak szerint elavult és a magyar szellemi tőke hasznosulását akadályozó akadémiai rendszert modernizálni? Hogyan lehetne a kontraszelektált, de a frissen kibocsátott munkaerőtömeg minőségét mégis alapvetően meghatározó alap- és középfokú iskolákban dolgozó pedagógusréteg színvonalát gyorsan megemelni, megbecsültségét helyreállítani?

Hogyan lehetne a mezőgazdaságot a segélyezés terepe helyett kulcságazattá tenni? Honnan terem tőke az ehhez szükséges agrárberuházásokhoz a külföldiek földvásárlásának megakadályozása mellett?

Egyáltalán, hogyan lesz tíz év alatt egymillió új munkahely, hogyan csökken a korrupció, hogyan javul az adómorál, hogyan határozhatók meg a gazdaságfejlesztési kulcsterületek mindent behálózó lobbiérdekek és a pártokat támogató, következésképpen mögöttük csoportosuló legkülönbözőbb gazdasági érdekcsoportok igényeinek figyelembevétele nélkül?

Hogyan lehetne a multikat arra ösztönözni, hogy nálunk fektessenek be, miközben széles rétegek ellenük irányuló érzületét és az általuk elvárt adókedvezményeket egyszerre kéne eltüntetni? Hogyan lehetne rávenni tömegesen cégeket, hogy fejlesszék fel magukat a nemzetközi vállalatok beszállítói szintjére? Hogyan lehetne rávenni a magyar tőketulajdonosokat, hogy idehaza ruházzanak be, s hagyják oda Magyarországért a svájci bankszámlákat, az adóparadicsomokat vagy éppen Szlovákiát? Hogyan lehetne rávenni a vállalkozókat, hogy ne pusztán megélhetési célokból indítsanak cégeket, hanem építsék fel a jövő stabil magyar vállalatait, amelyek a gazdaság és rajta keresztül a társadalom erős középrétegének tartópilléreit adják?

És persze hogyan lehetne jó megállapodásra jutni az IMF-fel, a Világbankkal és az unióval a költségvetési hiányról? Aztán hogyan lehetne teljesíteni a maastrichti kritériumokat, és minél előbb bevezetni az eurót, egyszersmind megbirkózni a gondolattal, hogy az új pénzzel a szuverenitásunk egy része is odavész?

Elsőre talán elég is lesz ennyi.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr291923018

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ráérünk arra még 2010.04.15. 11:33:38

 Vitam et sangvinem pro rege nostro!Sed avenam non… Virág Árpád részéreKedves Árpád!   Lehet, hogy meg fogsz lepődni, de most nem konkrét politikai dolgokról fogok neked beszámolni, bár nem tagadom, hogy ez a kérdés sem választh...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pelso.. 2010.04.15. 14:25:02

Fedor, te most tényleg válaszokat vársz....?:)

Vidéki 2010.04.15. 14:52:08

Hogyan lehet?

Egy mesében az optimista egér és a pesszimista egér beleestek egy-egy tejesköcsögbe.

A pesszimista egér belátta, hogy innen nincsen kiút és gyorsan belefulladt a tejbe.

Az optimista egér addig kapálódzott, amíg vajat köpült a talpa alá és erre támaszodva kiugrott a köcsögből és megmenekült.

A szerző figyelmébe ajánlom az LMP-nek egy jól megfogalmazott álláspontját, amellyel egyetértek:

„Magyarország nem tud úgy megújulni, ha folyamatosan a szkepszisből indulunk ki.”

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 15:09:39

@Vidéki: Nézd, én alapvetően optimista vagyok, és mint ahogy az előző poszt végén is írtam, jól felfogott önérdekből sok sikert kívánok az új kormánynak, de azért ezek olyan ellentmondások, amiket azért nem ártana tisztázni vagy előbb, vagy utóbb.

2010.04.15. 16:02:20

Hogy hogyan lehet mindezt megcsinálni? Hát ugy, kedves Fedor, hogy csinálni kell, és nem orditani, hogy igy a nácik, meg ugy a fasiszták--közben meg lenyulni amit tudunk. Ez utóbbi jellemzö volt a szadesz-mszp koalára. De adjuk meg a lehetöséget a fidesznek--ha már megnyerte a választást. Ha nem csinálja, vagy nem tudja, akkor lehet ütni. De mint ahogy a nagyapám mondotta volt--" azt a lovat ne üsd,amit még nem fogtál a szekér elé és nem tudod, hogy milyen eröben van".

DeMarco 2010.04.15. 16:09:25

@Fedor: 25-e előtt jobban teszik, ha csöndben maradnak. Semmilyen lovat ne adjanak a kommancsoknak, amibe bele tudnának kötni. Mondjuk utána se. Nem pofázni kell, csinálni. A kormány első napján adják be a kisebb parlament és az önkormányzati törvényt és sorban a többi nagyobb változást. Még az elején eszközöljék ki a változásokat, ezekkel megnyerhetik a külföldi tőkét és befektetőket. Szigorú fiskális politika, szigorú büntetőügy (három csapás törvény). Nincs mire várni, elment 8 év tesze-toszáskodással. Nincsenek elvtelen alkuk, zsarolások. Csak munka van, de az jó sok. Itt az idő változtatni. Ne mondjanak semmit, csak dolgozzanak.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 16:14:08

@DeMarco: Látom te megint csak a kérdő mondatok neked tetsző felét olvastad el...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 16:15:42

@jános515: Hol ütöm én őket? Csak kérdéseket teszek fel, a tisztánlátás végett. Pont azt írtam, hogy én drukkolok nekik, hogy sikeresek legyenek, csak a hogyan nem tiszta még előttem...

Walter Melone (törölt) 2010.04.15. 16:42:19

Ja, hogy konkrét kérdések?

Az nem ér!
Csak teoretikusakat szabad. Nem tudtad? :-)))

Terézágyú 2010.04.15. 16:42:55

@DeMarco:
"A kormány első napján adják be a kisebb parlament és az önkormányzati törvényt és sorban a többi nagyobb változást."

Az első napon nem a képviselői béremelésről szoktak döntést hozni? Meg a laptopok lecseréléséről, meg ilyenek... :)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 16:46:18

@Walter Melone: Én már csak ilyen renitens vagyok :-)

De még egyszer, az érdem igazából nem az enyém, hanem a HVG-é, én csak másodközlök és vitára bocsájtok. Nekem nem lett volna időm és türelmem ennyi kérdést összeírni, az újságíró meg ezért kapja a fizetését, nem? :-)

cirmos 2010.04.15. 16:46:23

kivancs vagyok, hogy milyen kerdeseket tennenek fel, ha a jelenlegi kormany maradna...

ermi71 2010.04.15. 16:47:40

Majd pont neked fognak válaszolni erre fedor. Nem vagy te olyan fajsúlyú emberke.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.04.15. 16:49:32

Egy picit sok kérdés ez így egyszerre ... még a végén error-ra fut a Fidesz-agytröszt ...

Terézágyú 2010.04.15. 16:52:07

@cirmos:
"kivancs vagyok, hogy milyen kerdeseket tennenek fel, ha a jelenlegi kormany maradna... "

De miért maradna??? emberek, ha belegondoltok, tulajdonképpen 2006 óta tudjuk, hogy 2010-től Magyarország miniszterelnökét OV-nak fogják hívni...
Vagy gondolta azt bárki is, hogy a szocik a harmadszor egymás után is győzni tudnak??? Még a legelvakultabbak se szerintem - ámbár aki elvakult az elvakult :)

Tehát ha nincs öszöd, nincs válság, mifene, akkor se hiszem, hogy megújrázták volna a szocikat... Nyilvánvaló volt, hogy megint OV jön.
Öszöd, meg stb. után meg pláne egyértelmű volt.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 16:54:41

@cirmos: Nem olvasod a HVG-t ezek szerint. Nekik is tettek fel kérdéseket, eleget.
@ermi71: Te most komolyan azt gondolod, hogy arra számítok, hogy idejön Navracsics (ő legalább nem csak sms-hez ért, hanem azt is tudja, hogy mi az a blog), aztán kommentben megválaszolja az összes kérdést? Ezek olyan kérdések, amelyeket bármelyik magyar állampogár feltehetne, hisz mindenkit érintenek.

Alvarez 2010.04.15. 16:54:59

Igazi darázsfészek az önkormányzati rendszer átalakítása. Nagyon sok szereplős, a mezei állampolgár is megérzi a negatív hatását, a Fidesznek a saját embereit is likvidálni kell. Hozadéka viszont alig, tegnap Oszkó 5-10 milliárdra becsülte a lehetséges megtakarítást.

A'dam 2010.04.15. 16:57:08

Sehogy! Tegnap Kövér a TV2-n már elkezdte a mentegetőzést... Folyamatosan ezt fogják kommunikálni és megpróbálnak mindent az előző időszakra fogni (pedig annak a maguk 4 évével ők is részesei voltak). Addig fogják az általuk felvásárolt kommunikációscsatornákon (van elég:) ezt harsogni amíg a nép ezt el nem hiszi. Pedig egy nagy kamura épül az egész...

ermi71 2010.04.15. 16:57:14

Fedor neked kurva jó munkahelyed lehet,11 kor már felraktad ezt az írást ami valószínű több órádba került. Tényelg irígyellek,ez a központi problémád, hogy reménytelen levelekkel bombázod az Orbánt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.15. 16:58:33

@Terézágyú: Az új laptopokat az MSZP már megrendelte, le is szállították őket.

cirmos 2010.04.15. 17:00:00

@Fedor: valoban nem olvasom, de akkor ezzel az erovel irhatod is a kovetkezo posztot az mszp-nek cimezve
@Terézágyú: nyilvan, csak koltoi kerdes volt, hala az egnek (de leginkabb hala sajat maguknak) nem lesz modjuk tovabb amortizalni az orszagot

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 17:01:59

@ermi71: 1. Nem mintha közöd volna hozzá, de olyan a munkám, hogy én osztom be az időmet. Igen, délelőtt is ráérek ilyenekkel szöszölni, de cserébe sokszor este is dolgozom, meg néha hétvégén.
2. Ha nem esett volna le, és nem írtam volna le elégszer: ezeket a kérdéseket nem én írtam össze, hanem a HVG egy újságírója, be is linkeltem az eredeti cikket. Ami a kék háttéren van, az idézet, tehát copypaste. Ennyit a többórás munkáról.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 17:03:31

@cirmos: Nézz utána, hogy miket szoktam írogatni az MSZP-ről. Nem veszik dicséretnek, hidd el.

cirmos 2010.04.15. 17:07:42

@Fedor: olvastam mar nehany postot errol a blogrol, nem sokat (fokent, ha cimlapos volt), de azert azt levettem, hogy inkabb veded a meg regnalo eroket, mint ostorozod. ez persze nem szemrehanyas, lelked rajta.

Terézágyú 2010.04.15. 17:10:13

Fedorral a a baj, hogy gondolkozik :)
Ezért aztán mindkét oldal ellenségnek tartja...

Öreg Sam 2010.04.15. 17:15:52

Hjaaaa,csupa kérdés.
A baj ott van,hogy nem lehet egyszerre dugni is,meg szüzen is maradni.
Tartok tőle,hogy az Orbán kormány saját farkába harap,pedig 8 év tesze-tosza kormányzás után kellene valami más már.
Javitsatok,ha jobban tudjátok:Uniós elvárás lenne a régiós közig. Vajon miért nem ez szerepel első helyen az önkormányzati átalakitásnál?És ez csak egy...

papas 2010.04.15. 17:16:23

@cirmos: esetleg a kérdésekről is van véleményed, válaszod, vagy csak a személyeskedés megy?

papas 2010.04.15. 17:22:59

Amit az elmúlt négy évben unalomig mondtak, az valójában kivitelezhetetlen, persze lehet, hogy kitaláltalak valami egészen új dolgot. Ej, de szeretném, bár tartok tőle, hogy nem erről van szó.

Mondjuk, arra is kíváncsi leszek, hogy egy ekkora frakciót, hogyan lehet kordában tartani. Bár a sajtó nagy része vagy behódolt, vagy az irányításuk alatt van, de mi lesz, ha változik a nép hangulata?

Komcsizni nem lehet a végtelenségig, különösen nem 2/3 esetén.

cirmos 2010.04.15. 17:24:46

@papas: elnezest, nem kivantam szemelyeskedni. az elso hozzaszolasommal arra is probaltam ravilagitani, hogy a kerdeseket nem biztos, hogy ebben a formaban az uj kormanynak kell feltenni. esetleg kerdezzuk meg a mostaniakat, hogy hogyan sikerult idaig juttatni Magyarorszagot. es adjunk egy kis idot az uj formacionak, hogy bizonyitson. 2-3-4 ev es johet a szamonkeres, ha valoban nem tortent pozitiv valtozas.

Walter Melone (törölt) 2010.04.15. 17:37:29

@cirmos:

Ó, nincs már 3-4 év türelmi idő.
Beimli Tamás is írta, hogy dühös, és nincs ideje a fiatalságát kísérletezésre pazarolni... :-D

sprenczl 2010.04.15. 17:38:55

Nem dumakormány kell mint 8 évig. Nagyképű nyilatkozatok és pofátlan lenyúlások. Talán ennyi is elég.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 17:40:04

@cirmos: Védeni max. akkor szoktam, ha túlzó vádak érik őket. De ilyen alapon már védtem a FIDESZ-t is más blogokon, kommentelőként. Azt nem tagadtam soha, hogy valaha, közelebb álltak hozzám, de ez már rég nincs így, a blog legelső posztjától kezdve azon az állásponton vagyok, hogy mind a FIDESZ, mind az MSZP-SZDSZ menjen a francba. Mindkettőben csalódtam, a különbség annyi, hogy a FIDESZ-ben korábban.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 17:43:23

@cirmos: "esetleg kerdezzuk meg a mostaniakat, hogy hogyan sikerult idaig juttatni Magyarorszagot"

Nem tudom feltűnt -e, de Őszöd óta nincs is más téma. Megtörtént a leváltás, elkedődött az elszámoltatás (és biztos, hogy folytatódni is fog, mert cirkusz kell, ha már kenyér nincs), foglalkozhatnánk akkor a jövővel is egy kicsit? A FIDESZ egyetlen érdeme az volt eddig, hogy nem MSZP, de ez egy megnyert választás után már kevés...

cirmos 2010.04.15. 17:47:53

@Fedor: magam sem vagyok fidesz katona, de azert meg mindig ugy gondolom, hogy a kisebbik rosszkent inkabb oket tamogatom. kevesbe tartom a fideszt dilettansnak, de az teny, hogy ok is populistak es gyakran nagyokat mondanak. most itt lesz a lehetoseg, hogy bebizonyitsak, hogy lehet jobban csinalni. remelem, hogy most pozitivan fogunk csalodni a valtozatossag kedveert...

tölgyes 2010.04.15. 17:47:58

Ahogy olvasgatom itt az urakat azt látom, hogy itt jobbára az osztogatás-fosztogatás dimenziójában gondolkodnak. Egy bizonyos: Gyurcsány elkúrt az adóinkon felül 18.000 milliárdot. (Ennyibe került a pekingi olimpia tokkal vonóval.. nálunk meg se olimpia, se fejlődés).. Az ÁSZ azt írja, hogy 800 milliárdot (kb ekkora az ez évre tervezett költségvetési hiány) úgy fizettek ki, hogy senki se ellenőrizte az elvégzett munkát és a résszámlákat...a metro 500 milliárdba kerülne, pedig volt aki 200 milliárdért is vállalta volna az építést.. a MALÉVet eladták néhány száz millióért, visszavették 25 milliárdért...semmirevaló szakértői véleményekért milliárdokat fizettek ki...és mindenki hozzá tudná tenni a magáét.. ha akarná..
Ha az így kiáramló pénzek egy részét sikerül megfogni, akkor a kormány éves szinten nyer úgy 3-400 milliárdos mozgásteret!!
Kánaán azonban csak kemény munkából lesz. Így aztán elvtársak készülődjenek a munkára..

Volt egy maszopos vicc 2006-ban. Így szólt: miért veszített a fidesz?? Válasz: Orbán munkát ígért a cigányoknak... szerintem az MSZP-hívők pontosabb lett volna..))

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.04.15. 17:50:50

"miképp fogja Orbán áthidalni azt a szakadékot, ami a korábbi ígéretek és a realitások között állnak."
Minek kellene áthidalni? Porhintéssel kezelhető a probléma. Pár szimbolikus, de jelentéktelen intézkedés (pl. 3 csapás) és mindenki boldog. Másrészről ki fog egy év múlva emlékezni arra a sok marhaságra? Már most se emlékszik senki, aki mégis, az meg nem magyar, tehát nem kell vele foglalkozni.

úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2010.04.15. 17:51:42

@Fedor: má' megint rossz helyre nyúlsz :-) hát nem tudod, hogy a szocik 8 évig csak elloptak/elcsesztek mindent, _ezért_ most a fidesznek is 'jár' annyi, hogy 8 évig csak dolgozunk/adózunk, aztán majd meglátjuk? :-D
bízom benne azé' csinálnak is valamit, a nyomás lehet enyhült egy hangyafütyi méretűt de messze nem szűnt meg...

cirmos 2010.04.15. 17:55:57

@Fedor: persze, feltunt... es szerintem is a jovovel illene foglalkozni, ugyanakkor nem erzem jogosnak, hogy mar a hatalomatvetel elott maris szamonkerjuk oket. egyelore ez talan korai, persze kampany szempontbol van ertelme megprobalni elbizonytalanitani a valasztokat a masodik fordulo elott. hatha nem jon ossze a 2/3... (de ossze fog) mindennek meg van az ideje, ezeknek a kerdeseknek meg nem jott el az ideje.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 18:01:24

@cirmos: "remelem, hogy most pozitivan fogunk csalodni a valtozatossag kedveert..."

Ebben még egyet is értünk. Ránkférne.

"nem erzem jogosnak, hogy mar a hatalomatvetel elott maris szamonkerjuk oket"

Az számonkérés, ha felteszi az ember a kérdést, hogy hogyan tovább?

hátezgáz 2010.04.15. 18:05:19

Tudjátok ez olyan, hogy a fodrászom is megmondja mennyit és honnan fog levágni. Nagyjából egyet is értünk, hogy ne a végén kelljen rémüldöznöm a tükörbe. (Nem mintha sokat rontana.:)Ezt az előzetes véleménycserét azé a fidesz mellőzte eddig. Majd nézhetjük a nullásra nyírt fejünket.

Extrovertált 2010.04.15. 18:15:08

A kérdések jogosak, a poszt jó, @hátezgáz fodrászos hasonlata pedig különösen tetszik.

Nekem csak egy, technikai jellegű kérdésem lenne. Szerzői jogi szempontból nem problémás bemásolni a posztba a komplett HVG cikket?

Rwindx 2010.04.15. 18:19:14

Amíg nem elfogult választ sugall addig minden kérdés jó és jogos lehet.
Ezek jó kérdések, de úgy vélem a válaszokat nem az egekből kell megközelíteni.
Lásd @tölgyes: kommentje.

trocadero 2010.04.15. 18:19:50

2002-ben és 2006-ban nagyon hiányzottak az efféle kérdések a baloldal felé.
Ha meg most nem sikerülne teljesíteni az ígéreteket, akkor egyszerű a megoldás: kiszivárogtatnak egy belső beszédet, és azt mondják magukról, hogy milyen faszák, hogy beismerték. Aztán, ha még mindig baj van, lecserélik a miniszterelnököt, közben lefasisztázzák a méltatlankodókat, sőt, rendőrökkel meg is veretik őket, ha nemzeti ünnep alkalmával egy csoportba összegyülekeznének.

Csumpitáz Alfréd 2010.04.15. 18:22:05

Megmondom én a választ az összes kérdésre. "Nem az a lényeg, hogy a HVG vagy bármelyik lap (megmondom őszintén sajtókérdésekben nem vagyok jártas), miket kérdez ebben a mai helyzetben, ahová az elmúlt 8 év felelőtlen kormányzása juttatta az országot, hanem, hogy az emberek - és itt gondolok a határon túliakra is - azt érezzék, hogy jobb itt élni, jobb magyarnak lenni és büszkén nézhetünk egymás szemébe. Ez a lényeg, Kedves Barátaim. A kérdések ideje még nem jött el." - Orbán Viktor, vagy ha nem ér rá: Szijjártó Péter

aliglajos 2010.04.15. 18:24:40

Bolsevik kérdezési mód. Így helyes: miként fogja áthidalni a realitás azt a szakadékot, ami a korábbi ígéretek és Orbán Viktor között állnak.

hátezgáz 2010.04.15. 18:25:32

Emlékeztek az Én, a robot című filmre? Ott a halott professzor hologramja azt mondja " A válaszok készen vannak, csak a megfelelő kérdést kell feltenni". Hm...?

lepojka 2010.04.15. 18:28:08

És akkor még a korrupció mérhetetlen elburjánzása elleni küzdelemről nem is beszéltünk. Marad a remény.

trocadero 2010.04.15. 18:29:27

@papas: "Bár a sajtó nagy része vagy behódolt" - pontosabban: áthódol.

tölgyes 2010.04.15. 18:31:18

@hátezgáz: Sztálin elvtárs is ezt mondta.

Vidéki 2010.04.15. 18:32:13

@Fedor:
Te is tudod, hogy van egy segítőnk, az IMF, amelyik segítségünkre sietett a nehéz időkben, nem sajnálva a rengeteg pénz, amit kölcsönadott nekünk.

Gondoskodó tekintetét rajtunk tartja. Kiváló pénzügyi szakemberek foglalkoznak velünk, nem kell feltételezni, hogy rosszindulattal viszonyulnak irányunkba.

Feltételezhető, hogy ők is felismerik, mi az első fontos lépés, ami aztán további fontos lépések egymás utáni megtételének lehetőségét megteremti.

El tudom képzelni, hogy ez az első lépés az lehetne, hogy nem ragaszkodnak mereven az eredeti hiánycélhoz, figyelembe véve azt a tapasztalatot, hogy erős országok is a hiány átmeneti növelésével segítették elő a válságból való gyorsabb kilábalást.

smartdrive 2010.04.15. 18:34:04

@Terézágyú: 2006-ban teljesen életszerű volt, hogy ugyan nem lesz MSZP harmadik ciklus, de már Orbán sem

mrs. white 2010.04.15. 18:43:04

Kedves fedor!

Ha 2002-ben te és barátaid nem az mszp szdsz koalíciót kívánják helyzetbe hozni, akkor szerinted hány kérdést kellett volna most feltenned? Különös tekintettel gondolok például az imf részre.

Egyenlőre elég lesz ennyi.

hátezgáz 2010.04.15. 18:46:31

@tölgyes:
Ha csak a gazdasági kérdések megoldására fókuszál a fidesz , a megoldás viszonylag könnyű. Költséget csökkentünk, leépítjük a felesleget (kirúgjuk a lakosságot), nem fizetünk a hitelezőknek, stb. A feladat nagyobb része a szociális, oktatási, morális problémák kezelése olyan módon, ami valóban megalapoz egy működő országot. A gazdagodásról (össznépi szinten) már rég lemondtam.

Dr Kangörény 2010.04.15. 18:59:46

Borzasztóan egyszerűen fogja áthidalni:

Nem tarta be semmilyen ígéretet, és arra a kérdésre, hogy miért nem a válasz annyi lesz: a gyurcsányék úgy elkúrták, hogy nincs pénz semmire.

Ez már most elkezdődött; az eddig adu ászként, minden gazdasági probléma megoldásaként hangozatott "azonnali adócsökkentés" átalakult 4-6 éven belül ELKEZDŐDŐ adócsökkentéssé.

Erős a gyanúm, hogy ugyanaz lesz a menetrend, mint a bokros csomag esetében, amikor a magyargyilkosrohadtnépnyúzó bokros csomagjának azonnali megszüntetése a fidesz hatalomrajutása után 3 teljes éven keresztül tartott.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 19:01:35

@Extrovertált: "Szerzői jogi szempontból nem problémás bemásolni a posztba a komplett HVG cikket?"

Mivel jelöltem, hogy idézet, és a forrást is belinkeltem, szerintem nem.

@mrs. white: "Ha 2002-ben te és barátaid nem az mszp szdsz koalíciót kívánják helyzetbe hozni, akkor szerinted hány kérdést kellett volna most feltenned? Különös tekintettel gondolok például az imf részre."

Mivel az IMF-re a válság miatt volt szükség (és nem csak Magyarorszáfnak), talán akkor is fel kéne tenni, ha más lett volna az elmúlt években kormányon.

Egyébként miért kell visszamenni 2002-ig? Ott volt 2006 is közben... Az igazság az, hogy itt még soha nem nyert úgy párt választást, hogy megérdmeelte volna, mindig csak a kisebbik rossz elvén. Ez így volt 94-ben, 2002-ben, és 2006-ban, és így volt ez most is. Nem megnyerték ezeket a választásokat, hanem elveszetette a másik oldal (1998-at nem véleltenül hagytam ki, ott annyira kiegyenlített volt a helyzet, hogy az első fordulót még az MSZP nyerte, és a FIDESZ csak a másodikban fordított, szóval lényegében csak Torgyán visszalépésén múlt az egész).

Azt meg továbbra se értem, hogy mennyiben teszi feleslegessé a kérdésfeltevést az, hogy miképpen szúrta el az előző kormány. Akkor már senkinek semmi köze nincs hozzá, hogy mi várható?

jog-ász 2010.04.15. 19:05:46

áááááááááááá nem akaroook miniszterelnök lenniiii!!!

is 2010.04.15. 19:07:47

@Alvarez: sokkal fontosabb, hogy ne tehesse meg az MSZP, amit ők a 2006-os vereség után megtehettek, hogy az önkormányzatokba ejtőernyőztek. így megmaradt a káderállomány.

azért ilyen sietős a megvágása, hogyha még népszerűségvesztés is következik be, az ellenség ne tudjuon az önkormányzatokban átvészelni.

is 2010.04.15. 19:11:15

@poszt: a FIDESZ szavazó nem igényel válaszokat, eddig sem igénylet, ezután sem fog. csak a következő heti május 1-i jelszót igényli, azt meg Szíjjártó Peti közli.

teljesen felesleges értelmi alapon közelíteni a FIDESZ-hez, meg a szavazóihoz. egyszerűen fel se fogják mi az, hogy pl. szám, meg azokkal való műveletek.

Lúdtalp 2010.04.15. 19:17:11

Remélem nem úgy mint Pömpi, hogy betartja az igéreteit :) Mert akkor éhen fogunk veszni.

tölgyes 2010.04.15. 19:17:24

@hátezgáz: Oszt ugyan én hol írtam, hogy bárkit is ki kell rúgni??? Kirúgni nem kell, de egy tudatos gazdaságpolitikával el kell érni, hogy arányaiban csökkejen a tőlünk kivitt tiszta nyereség (Ez ma 3000 milliárd/év).
Mondok egy egyszerű példát: ma a világban mindenütt alacsonyabb a vízdíj mint egy dollár. (Az íreknél pl. ingyenes..)Még a vízben szegény országokban is alacsonyabb!!Én 14m3 vízért 3791 forintot fizetek.. vagyis 270 forintnál magasabb összeget köbméterenként.(A dollár árfolyama 194 forint.. vagyis kb. 1,4 dollárt fizetek köbméterenként.. pedig a vízvezetéket közösen mi építtettük ki a saját pénzünkön. A csatornát, gázt szintén). Ha a reális árakkal idebent tartjuk a pénzt máris növeljük valamelyest a belső fogyasztás piaci feltételeit... és a kiáramló jövedelmet.

tölgyes 2010.04.15. 19:21:34

Ma a magyar édesvízkészlet 95 % felett külföldi opció van. A víz mint tudjuk a század második felének stratégiai anyaga. Nekünk a vizet itt bent kell tartani az országban (erről beszélt tegnap Róna Péter is!!) a tudatos vízgazdálkodással és mezőgazdasági fejlesztéssel hatalmas tartalélkokhoz jutunk. Mindezt lehet csinálni szépen folyamatosan, erőnkhöz mérten!

shua55 2010.04.15. 19:22:29

@Fedor: "Az igazság az, hogy itt még soha nem nyert úgy párt választást, hogy megérdmeelte volna, mindig csak a kisebbik rossz elvén. Ez így volt 94-ben, 2002-ben, és 2006-ban, és így volt ez most is."

Szóval az MSZP volt 2002-ben és 2006-ban a kisebbik rossz... Ezt esetleg érvekkel is alá tudnád támasztani?

Röhej, hogy ezek után te még kérdezgetni mersz, amikor az elmúlt 2 évben a kisebbik rossz azért vesztetett, mert megpróbált legalább valamelyest megfelelni a játékszabályoknak.

trocadero 2010.04.15. 19:23:59

@Fedor: "Mivel az IMF-re a válság miatt volt szükség (és nem csak Magyarorszáfnak)": volt rá még szüksége Izlandnak, Romániának, Bulgáriának (ha jól tudom), Görögországnak és egy vagy két Balti országnak. Velük kerültünk egy szintre - ez elég baj. A világ legnagyobb részében nem volt szükség IMF hitelre. Csak a közelieket említve: Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Lengyelország. Ráadásul nálunk még a válság előtt - erős nemzetközi konjunktúra ide vagy oda - volt még hatalmas ÁFA emelés, és hatalmas volt az alapkamat is (még mindig az).
"a FIDESZ szavazó nem igényel válaszokat, eddig sem igénylet, ezután sem fog" - Ez kb. igaz, mert a Fidesz szavazó a történelmi tapasztalatot, az empíriát veszi alapul.

jet set 2010.04.15. 19:25:54

Az mszp-nek 8 évig nem lehetett kérdéseket feltenni?
Szét is baszták az országot.
Most meg lehet előre kárörvendeni, hogy bezzeg ebből a szarból a fidesz sem fog tudni várat építeni.
Tipikus magyar mentalitás.

sárkányfő 2010.04.15. 19:26:55

Lesz még:
- ötszörös pénz a sportra (Tudja valaki hány ft ma a költségvetés 1%-a? Mert ennyire akarja felemelni Orbán a jelenlegei 0,2%-ról a sporttámogatást)
- 5-ös metró (bagatell összeg :))
- és persze: "Egyszeri nagy arányú adócsökkentés"
- no meg szociális biztonság
- stb...

mizrolist 2010.04.15. 19:27:58

@tölgyes: ez azt feltételezi, hogy hirtelen megszűnik a korrupció. Én ebben nem hiszek.

mrs. white 2010.04.15. 19:36:07

@Fedor: 2002-ig nagyon egyszerű tény miatt kell viszamenni. Talán neked mint értelmes embernek nem kell elmagyaráznom hogy a lejtőn Magyarországot az indította el hogy Megyó beváltotta az ígéreteit. Ami egy nemes gondolat alapvetően de ha egy ország galyra megy benne akkor azért nem olyan üdvözítő. Ezzel már kapcsolódnék is a kérdésfelvetések értelmetlenségéhez. Elvárásom szerint semmit ne tartson be ami barom ígéret, viszont mindent valósítson meg ami a köznek jó. A jó kormányzásnak és az ígéret, vagy program betartásának a jó kormányzáshoz semmi köze. Az egyik a pornép számára készül választási győzelem eléréséhez, a másik pedig az összes többi országhoz képest előnyöket kell hogy biztosítson hosszútávon az ország lakosságának. Ergo lehet, hogy rövidtávon egyes érdekcsoportok ellenére történnek változások de a nagy egész tekintve mindenki jól kell hogy járjon.
Na ezért kurvára nem érdekelnek a feszülő ellentétek, mert nincs jelentőségük kizárólag a most vesztett oldal szavazóinak, mert nekik a szomszéd tehene is dögöljön elv érvényesül ilyenkor. természetesen lesznek olyan most fideszre szavazók akik emiatt elpártolnak azonban ők azok minden párttól elfognak hasonló oko miatt pártolni minden egyes alkalommal. na velük hosszú távon nem kell számolni.

A kereskedelemben dolgozom legjobban azokat a partnereket rühellem akiket azért lehet átcsábítani egy céghez mert olcsobb ajánlatot adsz. Hósszútávon ezekkel csak a baj van. Akik viszont a minőség, ár, szolgáltatás szentháromsága alpján választanak, azokra lehet számítani és profit is van rajta. A tesco gazdaságos szocik csak akciózni tudtak és most elfogyott az akciós árú. Jöhet a profi kereskedelem. Ha nem jön ők is mehetnek a levesbe de addig felesleges buta kérdéseket feltenni.

Vidéki 2010.04.15. 19:36:49

@is:

Szerinted: "teljesen felesleges értelmi alapon közelíteni a FIDESZ-hez, meg a szavazóihoz. egyszerűen fel se fogják mi az, hogy pl. szám, meg azokkal való műveletek."

Elég rossz véleménnyel vagy a szavazók 53%-áról, akikhez képest magadat túl okos értemiséginek tartod. Ez szerinted a te kimagasló intellektusodat bizonyítja?

Ha nem gyakorolsz önkritikát, megérdemelsz egy "alulról jövő bírálatot".

trocadero 2010.04.15. 19:37:11

Nem tud a baloldal veszíteni, ez most nagyon-nagyon látszik.

sárkányfő 2010.04.15. 19:43:21

@trocadero:
nem mondod? választási csalást kiáltottak? és melyik hidat foglalták el? Vagy bemondták, hogy a haza nem lehet ellenzékben? vagy mégis mi történt? :)

Kata78 2010.04.15. 19:44:59

Tolgyes!

Halkan jegyeznem, hogy irorszagban MEG ingyenes a viz. A hirek januartol vizorarol szolnak itt is. Arak meg nincsenek. OFF vege.

mrs. white 2010.04.15. 19:52:14

@Fedor: Momentán IMF hitelre példál Görögországnak lesz szülsége ahol évekig hazudtak a költségvetés való állapotáról a,lá Gyurcsány feri. Cseheknek Lengyeleknek a sokat lesajnált Szlovákoknak például nem és ezen országok között éllovasok voltunk. Most sikerült a régió hátsó traktusába küzdeni magunkat. Mindíg csodálkozom hogy a szocilista párt tagjain kívül létezik ember hogy a válságot a világgazdaság okozta ilyen mértékben. Persze körejátszott de mások azért elég jól elboldogultak vele.

trocadero 2010.04.15. 19:55:58

"választási csalást kiáltottak?" - igen, ez az első már megtörtént!

hátezgáz 2010.04.15. 20:04:23

@tölgyes: Nem, nem. Félreértettél. Én csak arra céloztam, hogy súlyos pénzügyi problémákra, amiket Te is említettél, többnyire irracionális megoldások születnek. A fidesz közgazdász különös fajta.

tlvajferi 2010.04.15. 20:08:31

TÚL SOK KÉRDÉST TESZ FEL A HVG.
MAJD MEGLÁTJÁK :-)))

tölgyes 2010.04.15. 20:11:27

@mizrolist: Én se hiszek benne.. de több lépéstől megszűnik..Megszűnik attól amit írtam, csökken a három csapás törvénytől.. stb. Gondoljon arra, hogy 2002-ben az MSZP a BTK büntetési tételeinek gyengítését javasolta..
Szerintem is szigorítani kell..
Amikor hosszú háborúzások, belső válság után az országban László lett a király a szétzilált belső rend megteremtése érdekében szigorú törvényeket hozott. (Tojás ellopása karvesztés).. Mit tesz Isten!!! Nem rohangáltak a magyarok fél karral az országban. Megértették hazánk fiai azt, hogy itt nem lehet büntetlenül bármit megtenni!!! Amikor Kálmán alatt a keresztes hadak az országba jöttek mindenki ámult-bámult a gazdagság és rendezettség miatt!!

tölgyes 2010.04.15. 20:14:23

@hátezgáz: Nem vagyok fideszes közgazdász.. de nem írtam egyetlen abszurd dolgot se. Én azt gondolom, hogy az az abszurd, hogy kifizetek 800 milliárdot és nem nézem meg mire. Az az abszurd, hogy eladom a MALÉV-et és az eladási ár sokszorosáért visszavásárolják 1-2 év múlva.. átadják a vízkészletet idegeneknek..és sorolhatnám!!!

hátezgáz 2010.04.15. 20:20:49

@tölgyes: Ez már hosszú évek óta egy abszurd színjáték. Mit tudsz tenni ellene? Én a kisebb környezetemben tudok olyan dolgokról, amik pártfüggetlen dilettantizmus miatt csak az adómat pusztítja, minden kilátás nélkül, arra vonatkozóan, hogy ez valaha is megváltozik még az én életemben.

tölgyes 2010.04.15. 20:36:48

@hátezgáz: Én azt tudom, hogy a fidesz alatt a GDP arányos hiány 9%-kal csökkent, miközben a növekedés az eus átlag duplája volt!stb.

Senkifia 2010.04.15. 21:10:44

Mindenki azon akadozott már legelőször is,hogy lesz az adócsökkentésből nagyobb bevétel. Elmmeséle,hogy gondolom én.Ami persze nem mérvadó,viszont logikus.
Először is,nem elég,hogy adót csökkentek, hanem párhuzamosan olyan ellenörzési és számonkérési rendszert építek ki, hogy aki kamu minimálbéren van,vagy feketén dolgoztat, azt simán lesittelem.És foggalkörömmel nekiesek az ellenőrzésnek. Mert ami itt folyik,az egy nagy vicc. 8 milla szavazati joggal rendelkező állampolgár van, ebből tiszta erejéből adózik másfél. Hát hogy a nyavalyába legyen elég bevétel az adókból? miközben az,aki adózik, lefossa a bokáját,mert a bruttó keresetének több mint fele elmegy adóba.Ajánlanám pl az APEH sokkal aktívabb részvételét a folyamatban. És csak azért,mert én nyilatkozom, hogy egyedül dolgozom,minimálbéren vagyok, a saját vállalkozásomban, az asszony vagy nem dolgozik,vagy ő is minimálbéres,és ezért rvára nem fizetek adót, azért APEH kérdezze már meg,miből tartom fenn a 250négyzetméteres házam, a három "cég"autóm, és miből voltam Barbadoson nyaralni 1 hónapig? Legyen betekintése a vállalkozások pénzügyeibe, és tekintsen is bele.A bankszámla forgalmába is, stb. És ha félrelépek, úgy b.sszon szájba egy baltával,hogy lenyeljem a fogaim. Ne ejnyebejnyézzen,meg feketelistázzon,miközben vannak adósok is, akik milliárdokat nem fizettek be, akikről tudják,hogy nem fizettek. Arról is tudjon,akiről eddig nem. A cigányt kérdezze meg: miből tartja fenn a palotáját meg a merdzsót amivel a segílyt felvenni megy? és azt is csukja le. Meg a politikust is. és lehetne sorolni.
Namármost,ha ez megvan,lecsökkentem az adót 18%ra. Viszont amit vesztek a réven,duplám nyerem meg a vámon. Mert ha elérem,hogy a másfél milla adózó helyett legyen négy és fél milla, félelmében,vagy becsületből, akkor már sokkal nagyobb az adóbevételem.

Art Mooney 2010.04.15. 21:20:43

hogy lehet jól megérdemelten elveszteni a társadalmi támogatottságot, mégis úgy tenni, mintha még mindig érdekelne bárkit is a véleményetek?

scsaba1 2010.04.15. 21:26:42

Most tényleg copypastelted a HVG-t, és ez a poszt? Legalább olyan eredeti, mint OV mantrái...

egyittlakó (törölt) 2010.04.15. 21:30:27

@tölgyes: "Nekünk a vizet itt bent kell tartani az országban..."

Semmi akadálya, kérd meg a Legfőbb Vezért, hogy rendeletbe tiltsa be a folyók áramlását, nehogy a magyar víz elhagyhassa az ország területét. Ugyanakkor a magyar föld párolgását is be kell tiltani, hiszen értékes vízmennyiség párolog el a bankárok uralta égboltba. Rögtön elkezdheted egy új gát építését a Duna útjába a déli határon...
:-)

1kutya 2010.04.15. 21:32:17

@Senkifia: nincs is ezzel semmi gond, ezt kellene csinálni! csak az a baj, hogy valszeg lesznek "fidesz közeli vállalkozók" akik úgy gondolják, hogy mivel nekik eddig kusi volt, ezután 8 évig nekik is jár az "apeh kuss! mert ha nem, szólunk a főnöknek":(

egyittlakó (törölt) 2010.04.15. 21:41:12

@tölgyes: Szerinted miből tud pénzelni bármelyik kormány magyar népjólétet?
A szocik nyolc év alatt rengeteg pénzt adtak a népnek (fizetés emelések, gázár támogatások stb.), ezen kívül hatalmas fejlesztésekre is költöttek (meg még loptak is). Ugyanis a magyar nép még mindig a szocializmusban képzeli magát, mint minden átlag fideszes (szoci) szavazó...
Mutass nekem egyetlen fideszest, aki visszaadta volna a 100 lépés program által kapott javakat, vagy legalább tiltakozott volna ellene. Az a nagy helyzet, kedves barátom, hogy az államkincstárt nem a politikusok, hanem a magyar nép rabolta ki. A nép nélkül a politikusok ezt önmagukban nem tudták volna megtenni... Ennyi.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.15. 21:47:37

@is: "teljesen felesleges értelmi alapon közelíteni a FIDESZ-hez"

Sajnálom, én nem tudok másképp.

@jet set: "Az mszp-nek 8 évig nem lehetett kérdéseket feltenni?"

Ezt ki mondta?

"Most meg lehet előre kárörvendeni, hogy bezzeg ebből a szarból a fidesz sem fog tudni várat építeni.
Tipikus magyar mentalitás. "

Ki kárörvend? Az előző posztomat azzal fejeztem be, hogy drukkolok az új kormánynak, hisz az ország jár jól azzal, ha sikeres.

@mrs. white: Senki nem mondta, hogy csak a válság miatt tartunk itt. Természetesen az előző évek is közrejátszottak benne.

"Elvárásom szerint semmit ne tartson be ami barom ígéret, viszont mindent valósítson meg ami a köznek jó."

Tehát, nem baj, ha hazugságokkal nyerte meg a választást. De akkor mennyivel jobb Gyurcsánynál? Csak kérdezem...
________________
Azért tanulságos, hogy ennyien támadnak ezért posztért. Most komolyan, ennyire megijedtetek attól, hogy kíváncsi vagyok arra, mi fog történni? Nem vádaskodok, nem szidom őket, sőt, többször leírtam, hogy bízok a sikerükben, ezek csak ártatlan kérdések. De úgy látszik már ez is sértésnek számít, és rögtön el lettem könyvelve emeszpésnek... Kattintsatok már rá az mszp címkére, és nézzétek meg, miket írtam róluk mostanában...

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.04.15. 21:49:37

Fedor, a kommentekből úgy tűnik, hogy te csak ne kérdezz semmit az új kormánytól. Nem elég, hogy az elmúlt nyolc évben a komcsik mindent tönkretettek? A Viktor még csináljon valami ésszerűt ezek után?

Különben se teregesse ki a kártyáit, majd csinál, amit csinál, és az lesz a legjobb. 2 + 2 az öt, ezt már O'Brian is megmondta :D

kalozka 2010.04.15. 21:57:18

Kicsit sok a kérdés, megprobálok egy-kettőre válaszolni, hogy szerintem a Fidesz mit csinálna, mit csinálhatna.

1: Hogyan lehet adót csökkenteni és konzervatív fiskális politikát folytatni egyszerre?

Lehetséges válasz: Gazdasági növekedésre van szükség ami új munkahelyeket teremt és nagyobb adóbevételt eredményez. Ezekből az új adóbevételekből lehetne adót kulcsokat csökkenteni úgy, hogy növekedés miatt megnőtt adóbevételek és az adócsökkentések pénz kiesése kiejtsék egymást. Adócsökkentés nem feltétlenül jár együtt az adóbevételek csökkentésével, erre a világon számtalan példa volt.
Persze válaszból jöhet a kérdés, hogy honnan lesz gazdasági növekedés? Megszorításokból biztos nem.

l3v1 2010.04.15. 22:04:38

"Hogyan lehetne..."

Engem nem zavar, ha kérdéseket tesz fel valaki.

De az zavar kicsit, hogy miért nem tette fel ezeket a kérdéseket az előző évek kormányának is?

Illetve, az is, hogy miért érzem olyan hangvételűnek a kérdések köretét, mintha arra céloznának, hogy ezeket a dolgokat eddig sem tudták megoldani - kérdéses képességű idióták - akkor miért gondolja bárki is, hogy lehet tenni valamit a megoldás felé?

Már most felelősségrevonás-szaga van az egésznek, amivel két problémám van:
1. amikor előző választott kormányodról nyilvánvalóan lerítt az idiotizmus, miért nem kérdeztek?
2. az mitől menőbb, hogy az újakat már azelőtt falhoz állítod, mielőtt még bármit tettek volna?

Az egyik megjegyzésben szerepel egy olyan, hogy a fidesz közgazdász különös fajta... már elnézést, az mszp-s közgazdászok mégis milyenek? Egyik sem magaslott ki zsenialitásával, és akkor még finoman fogalmaztam.

Akármit is tesz vagy nem tesz az új kormány, a réginek mindenképpen mennie kellett, mellesleg pedig a mostani állapotoknál lennebb nehéz lenne menni, akármilyen kormányunk is lenne.

Senkifia 2010.04.15. 22:07:06

@Senkifia: folyt: a nagyobb adóbevételből meg lehet többet adni rendőrnek,tanárnak,orvosnak. de ez logikus. Ja és a korrupt politikust alanyi jogon illesse a maximum kiszabható büntetés másfélszerese. És ha már a sok szutyok szart átveszük nyugattól,ajánlanám átvételre pl azt a nagyon kedves brit szokást,hogy a politikus családját másodfokig elszámoltatja az adóhivatal a jövedelmével, a nyaralásával, az ingatlanaial,stb. Nehogy már gyurcsány egy pápai panelba legyen bejelentve,mint lakó,mert lehányom reggel a tükröt. hagyó meg a lányára irat mindent,amit lehet, az utolsó utáni pillanatban. És hirtelen eltűnik a képből sokmillió,mert "nekem nincs, se ingó,se ingatlan....ja aaaaz? az a lányomé... meg a feleségemé....nekem semmim sincs,mit akarnak?" beszarás,komolyan. Meg az X5-ös BMW amit bodzaszedésből vesznek,és a két kilós arany nyaklánc. És ezt mindenki el is hiszi. Szóval ha ezt sikerül megszüntetni,egyből megnő az adózási kedv, megduplázódik, de lehet,hogy triplázódik az adózók száma, ergó a bevétel is. És akkor lehet csökkenteni a 3szor annyiból felére, mert a mostani helyzethez képest úgy is 50%al több marad az államnak. Ami azért,valljuk be, nem kevés.
Ezen kívül: ha a munkáltatói járulékot megemeli az állam mondok egy számot(amúgy gőzöm niincs ,ez mennyi:)): 20ról 25%ra. mit mondok én,mint munkáltató, mondjuk 5 alkalmazottal? Nem tudok eltartani ennyi munkavállalót,túl sok a járulék. Kirűgok két munkást. Államnak eddig, a 20 százalék mellett,fizettem 100%ot, az 5 munkás után. A 20 felment 25re, kéne fizessek 125%ot. Nincs miből. Kirúgtam két embert, fogok fizetni 75%ot a 3 ember után. Ez 25% kiesés az államnak,alapból,ugye eddig tiszta? ezen kívűl plusz két munkanélküli segély, ami szintén az államkasszát terheli.
És ha lecsökkenti a 20%ot az állam 15re? az eddigi 100 helyett fizetek75öt. Mondhatni,ugyanott vagyok. DE: lehet,hogy felveszek még egy embert,mert akkor még mindig csak90%ot fizetek, 6 emberrel,megnő a termelékenységem, esetleg a minőségem is,és nekem megérni. Az állam meg kap alapból 75%ot tőlem, ha senkit nem veszek fel, viszont nincs közben két új munkanélkülije. És ha neaggyisten felveszek még egy embert,máris sokkal jobban áll az állam,mint ha felemelte volna a munkáltatói járulékot.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2010.04.15. 22:07:51

@Fedor: "Azért tanulságos, hogy ennyien támadnak ezért posztért. Most komolyan, ennyire megijedtetek attól, hogy kíváncsi vagyok arra, mi fog történni? Nem vádaskodok, nem szidom őket, sőt, többször leírtam, hogy bízok a sikerükben, ezek csak ártatlan kérdések. De úgy látszik már ez is sértésnek számít, és rögtön el lettem könyvelve emeszpésnek... Kattintsatok már rá az mszp címkére, és nézzétek meg, miket írtam róluk mostanában... "
Fedor, szerintem próbáld észrevenni, hogy valóban pártatlanságodat ostromozzák legtöbben. Nem kéne védekezz az ellen, hogy minek tartanak Téged, hiszen... úgyis tudod. Lényeges kérdésekre mutatsz rá írásodban, de - ahogy máshol is - a megoldásra semmi. Továbbá azt se gondold, hogy ez valami útmutató: kicsi vagyok én ehhez. De, ha csak kérdéseket teszel fel, készülj a bírálatokra:-) (p.s. mostanság lassan cselekedni kéne nem?)

kalozka 2010.04.15. 22:08:54

2 Ha ugyanis csökkennek az adóbevételek, honnan jutnak majd források a szociális rendszer megőrzésére vagy például a közbiztonság megígért erősítésére?

Lehetséges válasz: Először is nem biztos, hogy az adóbevételek csökkenek, mert ha a gazdasági aktivitás megnő a kisebb adók hatása. Alacsonyabb adók mellett több befektetési lehetőség válik nyereségessé, tehát valamennyivel több beruházásba fognak bele a vállalkozók. Ezek egyrészt új munkahelyet teremtenek (ami ugye plusz adóbevétel) másrészt minden beruházásnál a befektet rész adókra megy (pl: új épületek esetén 100ft befektetésből 40 az államnál landol a végén).
Ha nem csökkenek az adóbevételek, akkor a kérdés felvetése hamis. Persze ehhez az kell, hogy az adócsökkentések növekedést eredményezzenek.

Senkifia 2010.04.15. 22:12:40

@1kutya: hát ez lesz az az eset,hogy akkor,ha a jobbik összekapja magát a parlamentbe, kicsit lehagyja az agresszív részét,és normális hangokat üt meg a parlamentben, akkor 4 év múlva lehet majd kormányozni, esetleg. De ha kis esze van fidesznek, simán lenyomja a vállalkozásai torkán,hogy most felejtsék el a közjó érdekében az APEH kussolását. És ha jól csinálják, az elején szorítanak,ahol muszáj(mert nagyon hülye ember az,aki azt hiszi,hogy holnaptól Kánaán jön... el fog telni 20 év,és majd akkor fogunk igazán rácsodálkozni arra,hogy ez a 8 év ballib tobzódás mit, és milyen borzalmas szinten, b.szott szét), aztán engednek,ahol lehet,és csak 50%al becsületesebbek az elődjeiknél, simán választást nyernek 4 év múlva. Főleg,hogy akkoriba lesz esedékes pl az euró is, azt is meglovagolhatják majd... :) pl. dehát majd meglátjuk.

Senkifia 2010.04.15. 22:14:28

@kalozka: pontosan :) én is ezt mondtam, csak nagyon szájbarágósan,és sokkal kevesebb szakszóval :) lévén,hogy nem értek hozzá. Viszont tudok logikusan gondolkodni. Ez elég tiszta matematika ...kis pszichológiával (-zissal... :)) keverve :)

kalozka 2010.04.15. 22:17:43

3 Miből fogják megalapozni az olyan programokat, mint az igen sokakat érintő panelfelújítás, vagy a gázár, az áramár és a gyógyszerár emelésének inflációs mértékben való korlátozása?

Lehetséges válasz: Szerintem ezek többségéhez nincs szükség állami forrásokra. A gázár és áramárnál nagyobb versenyre van szükség a piaci szereplők között. A gyógyszerárakat szerintem szociális alapon kellene támogatni és nem alanyi alapon, tehát aki simán kitudja fizetni az fizesse aki nem az kapja meg a támogatást. A panel program átlagos megtérülési ideje 2-6 év, tehát kvázi az egyik legnyereségesebb beletetési forma ez (évi 16-50% kamatnak felel meg), ráadásul már most is vannak olyan hitelek (pl az OTP-nál) ahol a törlesztést a rezsi megtakarításból lehet fedezni, ehhez sem kell állami pénz feltétlenül.

kalozka 2010.04.15. 22:21:08

@Senkifia: Hát igen, erről szól a gazdaságösztönzés egész világon ezt követik, csak nálunk van válság idején megszorítás. Nem csoda, hogy itt tartunk...

kalozka 2010.04.15. 22:27:01

Najó, egyenlőre ennyit, de amúgy ezekre a kérdésekre Fideszes szakpolitikusok sokszor válaszoltak már (főleg a kampány előtt), talán nem ilyen szájbarágósan. Csak valahogy Magyarország nem a szak vita érdekli az embereket és nem figyelnek...

Persze a HVG tudatosan terel, mintha nem lennének válaszok, pedig vannak.

Darkhorse 2010.04.15. 22:30:55

Ezeket a kérdéseket szinte kivétel nélkül fel lehetett volna tenni 4 éve, 8 éve sőt 12 éve is. Minden egyes kérdés mögött rejlő probléma megoldásához egy-egy szent tehénnek számító intézményhez kellene hozzányúlni (mit hozzányúlni néha egyenesen vágóhídra küldeni)Amennyiben ezekre a kérdésekre egy politikai párt még a választások előtt komoly egyértelmű és a szükséges megoldásokhoz igazodó választ ad nem hogy kétharmadot nem szerez de még 5%-ot se.

kisa 2010.04.15. 23:11:50

@mrs. white: Nos, akkor ezek szerint semmi gond, lehet hazudni reggel, délben, este. Lehet ígérni 14 havi nyugdíjat, nem lesz gázáremelést, hiszen csak a győzelem a cél. Nem érzed az ellentmondást? Nem érzed furinak, hogy a fidesz azzal kampányolt, hogy a szocik elvették a 13. nyugdíjat - amit ők vezettek be a 100 napos programban, és ami most szerinted hiba volt, hogy betartották, amit ígértek? Ez így hogy?

kisa 2010.04.15. 23:13:26

@trocadero: Mert a jobboldal, az tud. Erzsébet-híd, 2002, csaltak 2002, 2006 - rémlik?

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2010.04.16. 03:35:18

És az mikor derül ki, hogy a FIDESZT kit támogatja?

Elszámoltatást! A Jobbik legalább nem rejti véka alá!

bolcslazado.blog.hu/2010/04/16/a_jobbik_valodi_tamogatoi

spawn666 2010.04.16. 04:59:38

@Benbe:
De annak a színe nem megfelelő így bizti le fogják cserélni. No meg a fizu megszavazása is fontos. Úgy látom nem tanultunk az eltel 20 évből !!!!!!!!!

Móg 2010.04.16. 10:08:44

üdv.nektek

Móg vagyok,a tétova falusi,és nem egy
klaviaturabűvész.Kérem nézzétek el a
hibáimat.
Szóval ma Magyarország egy erkölcsi és
anyagi szemétdomb.{mielőtt kérdeznétek:
azért élek itt,mert magyar vagyok,mégha
nem is az igaz,melldübögtető kiárólagos
fajta}Ehhez az állapothoz az elmult 20
évben kormányzó pártok éppen a regnálásuk időtartamának arányában
járultak hozzá{kivétel az MDF}
Utálom a fideszt,de most teljes szivem-
ből szurkolok nekik,mert ha nem sikerül
felülemelkedni önmagukon és normálisan
kormányoni,4 év mulva jobbik kormány lesz,hacsak az lmp ki nem alakul
A jelek sajnos kedvezőtlenek

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.16. 10:31:31

@l3v1: "De az zavar kicsit, hogy miért nem tette fel ezeket a kérdéseket az előző évek kormányának is?"

Honnan veszed, hogy nem tettem fel? Egyáltalán nem vagyok jó véleménnyel róluk sem, sőt...

@kalozka: "Gazdasági növekedésre van szükség ami új munkahelyeket teremt és nagyobb adóbevételt eredményez. Ezekből az új adóbevételekből lehetne adót kulcsokat csökkenteni úgy, hogy növekedés miatt megnőtt adóbevételek és az adócsökkentések pénz kiesése kiejtsék egymást."

Ez így van, előbb gazdasági növekedés, azután adócsökentés, ez a helyes sorrend. De egészen a közelmúltig az volt az ígéret, hogy a kormányváltás után azonnali és nagyarányú lesz adócsökkentés, a fejekben ez maradt meg, és ez a gond. Nem az a baj, hogy adócsökkentést ígérnek. Az adócsökkentés jó, szükséges (megjegyzem Bajnaiék is csökkentettek), de óvatosan kell vele bánni. Az utóbbi hetek óvatosabbá válása engem megnyugtat. Az azonnali és nagyarányú csökkentést nem tudta volna egyik napról a másikra ellensúlyozni a gazdaságra gyakorolt hatása, mert az lassú folyamat, tehát sokkal reálisabbnak tartom azt, amit mostanában mondanak, hogy a ciklus végére, több lépcsőben csökken a megfelelő szintre az adószint.

"Szerintem ezek többségéhez nincs szükség állami forrásokra. A gázár és áramárnál nagyobb versenyre van szükség a piaci szereplők között."

Ez pontosan így van, de ha itt éltél ebben az országban az elmúlt években, akkor tudhatod, hogy melyik párt ennek a versenynek, és ki követelt nagyobb állami befolyást ezeken a területeken.

Egyébként köszönöm, hogy legalább egy valaki komolyan vette a kérdéseket, és nem kapásból támadásként fogta fel. Az a vicces egyébként, hogy válaszaid józanok és korrektek, csak éppen nem a FIDESZ (eddigi) válaszai, tehát indirekt módon pont ezekkel világítottál rá, hogy van értelme ezeket a kérdéseket feltenni. Egyébként azt remélem, hogy eltaláltad a FIDESZ jövendőbeli válaszait, csak akkor meg a hiteleséggel lesz gond, pont úgy, mint Gyurcsánynál, dehát ez legyen Orbán baja, saját magát lavírozta ilyen helyzetbe.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.04.16. 10:36:08

@Fedor: "melyik párt ennek a versenynek" = melyik párt van leginkább ellene ennek a versenynek

kalozka 2010.04.16. 17:55:29

@Fedor: Szerintem az, hogy nem az első napon, hanem az első költségvetésükben szeretnének adót csökkenteni az nem rontja a hitelességüket. Ahogy írtad is az adócsökkentés egy hosszabb folyamat és szerintem az "azonnal" ezen a téren értelemszerűen a következő pénzügyi évre vonatkozhat. A Fidesz 2011-től szeretne csökkenteni adót, ha tényleg betartják akkor nem csorbul hiteleségük (6 hónap ezen a területen rövid idő). Évközben amúgy se szerencsés adószabályokat módosítani, a könyvelőknek és adózóknak kész rémálom.
Szerintem közel áll az álláspontom a Fideszéhez, lehet, hogy a kampányban nem ezeket mondták (igazából nem sokat mondtak), de 2009 és előtti időszakban a Fidesz szakpolitikusai végig ezen az állásponton voltak. A kampány mindig torzít, nem érdemes erre alapozni. Az MSZP is ígérte előző kampányában, hogy nem lesz gázár emelés, pedig egyértelmű, hogy betarthatatlan ígéret. Ilyen átlátszó ígéret szerintem most nincs a Fidesznél, sikerült viszonylag visszafogni magukat.

kalozka 2010.04.16. 18:09:31

@Fedor: "melyik párt van leginkább ellene ennek a versenynek, akkor tudhatod, hogy melyik párt ennek a versenynek, és ki követelt nagyobb állami befolyást ezeken a területeken. "

Pedig ezen a területen pont, hogy nagyobb állami beavatkozásra van szükség (szabályozás területén), hogy a piaci szereplőket versenyre ösztökélje. Közel monopolhelyzetbe vannak ezek a közmű szolgáltatók, főleg a lakossági szolgáltatások területén. Szükség van állami szabályozásra, hogy a fogyasztók könnyen válthassanak szolgáltatót, vagy könnyebben léphessen be új szereplő a piacra. Eddig a kormány ezeket a külföldi vállalatokat védte (a versenytől) saját állampolgárai érdekeivel szemben, ennek változnia kell.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0