Úgy vennének el, hogy adnának
2012. augusztus 29. írta: Fedor

Úgy vennének el, hogy adnának

tankonyv.jpg

Azon dolgozunk, hogy a jövő évtől kezdve első osztálytól felmenő rendszerben a gyerekek térítésmentesen kapjanak tankönyvet – mondta Hoffmann Rózsa

Csengő muzsika ez azok fülének, akik mindent a zsebükön keresztül néznek, és valljuk be, valóban elég nagy tétel egy átlagcsalád büdzséjében egy iskolakezdés, pláne, ha több gyerek is van, ezt saját tapasztalatból is tudom. 

Akkor meg mi a gond ezzel? Már persze azon kívül, hogy nem épp a recesszió a legalkalmasabb egy ilyen intézkedés bevezetésére, hisz többmilliárdos kiadásról lehet szó (pláne, hogy még a tornafelszerelést is ingyen adnák). De hosszútávon van egy nagyobb probléma is.

Az új Nemzeti Alaptantervet igen sok kritika érte, sőt szakmai részről gyakorlatilag csak az. Még Pokorni Zoltán (ex-FIDESZ elnök, ex-miniszter, az oktatási bizottság elnöke) is fenntartásainak adott hangot. A kritikák többsége az avíttas szemléletre és a megkötöttségre irányult, arra, hogy még a szocializmus második felében is nagyobb volt a tanárok döntési szabadsága, mint amilyen majd ezentúl lesz.

És az ingyen tankönyv is erre erősítene rá. Ugyanis lenne rá egy húszasom, hogy ez az akció nem arról szólna, hogy a szülő tankönyvvásárlási támogatást kap, hanem arról, hogy konkrétan a tanköny-csomagot nyomják a kezébe.

Mindenkinek ugyanazt, ugyanazokból a könyvekből, amelyeknek a szerzőit természetesen gondos minisztériumi válogatják ki.

A tanárok meg csak ezeket használhatják, ha akarják, ha nem. Elvennék tőlük a választás szabadságát. Eddig megvolt az a lehetőség, hogy a forgalomban lévő hivatalos tankönyvek közül a tanár határozhassa meg, melyeket használjanak a tanítványai, melynek a szellemisége, metodikája az, amelyet ő leginkább tud használni a munkája során. De próbáljon meg ezek után előírni mást, ami plusz pénzébe kerülne a szülőknek, miközben ott az ingyenes alternatíva... Befellegzik valószínűleg az kisebb tankönykiadóknak is, hisz a kánonba valószínűleg egy kiadó termékei kerülnek majd csak be, és az eddigi tapasztalatok alapján van tippem a tulajdonosi körre is...

A köztévé számára a végső döfést az jelentette, amikor Megyóék megszüntették az előfizetési díjat. Az is népszerű volt, mert hát ki nem örül az ingyenebédnek, csak épp ezzel végképp eltűnt a lehetősége annak, hogy akár egy kicsinykét is függetlenné válljon a mindenkori kormányzattól, hisz az finanszírozza a költségek 100%-át. Az eredmény látható volt az elmúlt 10 évben.

A szociálisan rászoruló családok iskolakezdési támogatása szükséges, és most is működik. Ennek mértéke akár még vita tárgya is lehet. De hogy a milliárdosok gyerekei is ingyentankönyvet kapjanak, alanyi jogon? A teljes ingyenesség populizmusa két dolgot hozhat: kétes értékű népszerűséget rövid távon és teljes kontrollt a jövendő nemzedékek nevelése felett hosszútávon.

Félek, ez utóbbi a cél.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr214739700

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.08.30. 12:36:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vidéki 2012.08.30. 09:03:56

Fedor nagyon jól rátapintott a lényegre:

1. „Akkor meg mi a gond ezzel (az ingyen tankönyvvel)?
Már persze azon kívül, hogy nem épp a recesszió a legalkalmasabb egy ilyen intézkedés bevezetésére, hisz többmilliárdos kiadásról lehet szó”.

Nem is beszélve arról, hogy az erőforrások sehol sem korlátlanok és pláne Magyarországon fontosabb területekről kellene elvonni az erőforrásokat.

2. „Az új Nemzeti Alaptantervet igen sok kritika érte, sőt szakmai részről gyakorlatilag csak az. Még Pokorni Zoltán (ex-FIDESZ elnök, ex-miniszter, az oktatási bizottság elnöke) is fenntartásainak adott hangot. „

Pokornival kapcsolatban viszont látni kell, hogy ő egy sértett, sebzett lelkületű ember, akiből nem a racionalitás, hanem a sértettség beszél.

Mióta nem ő lett az Oktatási Miniszter, mintha megvadult volna, nem úgy viselkedik, mintha a Fideszt képviselné, hanem városi legendákat terjesztő bizonyos körök kedvébe akarna járni.

Pokorni NAT-tal kapcsolatos megjegyzésre Gloviczki Zoltán annyit mondott, annak „tartalmi terjengőssége városi legendaként él bizonyos körök tudatában, jóllehet az alaptantervet bárki olvashatja, hogy meggyőződjön ennek ellenkezőjéről”.

Pokorni is az anarchia, a káosz pártján áll, ezért ágál az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) ellen (is).

Központi tartalomszabályozásra és az ebben megszabott normáktól való eltérést szankcionáló törvényre szükség van.

A megszabott normáktól felfelé el lehet térni!

Lefelé eltérés viszont azt jelenti, hogy egy okirat, ami iskolai végzettséget igazol teljesen bizonytalan tartalmú és lehetőség van arra, hogy bizonyos szakmai minimumot sem fed le.

Ilyen körülmények között például egy munkáltató képtelen eldönteni, hogy mire számíthat egy okirat felmutatójától.

Az gazdasági, műszaki életben is vannak szabványok, amelyek tanúsítanak egy bizonyos minőséget, és ezek teszik lehetővé a jó működést.

3. „Mindenkinek ugyanazt, ugyanazokból a könyvekből, amelyeknek a szerzőit természetesen gondos minisztériumi válogatják ki.”

Ez valóban elszürkülést jelentene, de a NAT-ból ez nem következik.

4. „A köztévé számára a végső döfést az jelentette, amikor Megyóék megszüntették az előfizetési díjat. Az is népszerű volt, mert hát ki nem örül az ingyenebédnek, „

Régebben amikor nehezebb helyzetben volt az ország a használt tankönyveket olcsóbban továbbadták.

Az ingyen tankönyv a tankönyvek értékének degradálását is jelenti.

5. „A szociálisan rászoruló családok iskolakezdési támogatása szükséges, és most is működik. Ennek mértéke akár még vita tárgya is lehet. De hogy a milliárdosok gyerekei is ingyentankönyvet kapjanak, alanyi jogon? „

Valóban jogos a felvetés, csak van egy gyakorlati bökkenő.

A magyarországi jog(ász)államban akkora fékek és ellensúlyok vannak beépítve, hogy az intellektuális bűnözés eléggé kockázatmentes és a primitív ügyek is a végtelenségig elhúzódnak. (Például Tocsik ügy, vagy a 9 éve tartó 23 milliárdos K&H brókerügy).

Egyik Mikszáth regényben olvasható a régi magyar jog(ász)államot jellemezve:

"Perelni akar?

Csak tessék!

Van én nekem olyan fiskálisom, hogy harminc évig is elhúzza az ügyet."

Nagyon nehéz Magyarországon megállapítani, hogy ki a gazdag és ki a szegény.

Egy újsághírben volt olvasható, hogy Észak-Kelet-Magyarországon egy szegény ember sok milliós luxus BMW-vel állított be az önkormányzathoz felvenni a segélyt.

Ha az ilyenfajta szegény embereket a hatóságok kizárnák „szociálisan rászoruló családok iskolakezdési támogatása” köréből, évtizedekig tartó drága pereskedéssel kellene szembe nézniük.

Ezért egyszerűbb és sokkal olcsóbb megoldás, ha mindenkire kiterjesztik a támogatást ahelyett, hogy „lacafacáznának”:

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 09:35:21

@Vidéki: "Mióta nem ő lett az Oktatási Miniszter, mintha megvadult volna, nem úgy viselkedik, mintha a Fideszt képviselné, hanem városi legendákat terjesztő bizonyos körök kedvébe akarna járni. "

Szerintem egyszerűen csupán hű a saját elveihez, csak épp a FIDESZ közben átlépett rajta...

2012.08.30. 09:42:06

Az e-book olvasót kellene bevezetni a könyvek helyett és a tananyagokat térítésmentesen online elérhetővé tenni.

lavór 2012.08.30. 09:42:30

Hányszor lehet valamit ebben az országban elsütni?
Hányszor kajálja be a magyar ugyanazokat a hülyeségeket?

No_Fidesz_No_Problem 2012.08.30. 09:49:03

Könnyen ígérgetnek a következő tanévkezdésre. Kisfiam, idén üres kenyér se jut a karácsonyfa alá, na de majd jövőre lesz helyette toronyóra lánccal, meg ingyen tankönyv meg ingyen sportfelszerelés minden gyereknek!

Azért teszik, hogy eltereljék a figyelmet a MOSTANI iskolakezdés költségeiről és egyéb problémáiról.

Technogaraboly 2012.08.30. 09:52:30

Sok minden keveredik itt.

1.) A tankönyves időszak a média híreivel ellentétben nem csak augusztus és szeptember. Ez már gyakorlatilag februárban, márciusban megkezdődik. A kiadók többnyire hitelből fedezik a kiadás költségeit, amit majd az eladott könyvekből fizetnek vissza. Az ingyen tankönyvet állambácsi fizeti ki? Esetleg a forrásaitól megfosztott önkormányzatok? Vagy ez a tétel, amit nem akarnak kifizetni majd mint a kórházak beszállítót.

2.) Soha, senki nem teszi fel, de kardinális kérdés: kié lesz a tankönyv?
Marad az iskola könyvtárában és a diák kikölcsönzi, majd év végén visszaadja. A diáké, aki félévkor kibukik és viszi a cuccot?

3.) A munkafüzetek is ingyen járnak, hiszen az is tankönyv?

4.) Külön kaland és nagyon fájó rész a nyelvkönyvek. Ez az oktatás nyiti-csukija. Ha kell benne van a csomagban, ha akarom nincs benne a csomagban. De csak a könyv, vagy csak a munkafüzet. És itt is kérdés kié lesz a nyelvkönyv?

5.) Japánban törvény szabályozza, hogy 5 évig nem lehet hozzányúlni a tankönyvekhez, munkafüzetekhez. Nálunk nem is akartak ilyen törvényt. Helyette a kiadók, a minisztériumok támogatásával (mindegyik kurzusban) azt csinálják, hogy a munkafüzetek és tankönyvek második évének első lapját változtatják (17. oldal, vagy 9. oldal) így az első átnézésre ok a könyv és füzet, de majd szeptember közepén derül ki, hogy nem az a vers van ott, nem az a kép szerepel a lapon. Na akkor gyakorlatilag újravásárlás kezdődik.

Apró trükkök még vannak, és még a támogatással, rászorultság igazolási trükköket sorra sem vettem.

==T== 2012.08.30. 10:06:41

Én senkinek nem adnék ingyen tankönyvet, viszont a régi rendszerhez hasonlóan egységesen rendelném meg a tankönyveket minden iskolának (ezzel is biztosítva, hogy output oldalon nagyjából ugyanaz legyen a kimenet az ország egyes iskoláiban), és ezek esetében olyan gyártási minőséget várnék el/szabnék meg, hogy az se több, se kevesebb ne legyen, mint amit egy tankönyv megkíván.

Ezzel egyrészt biztosítva lenne, hogy a tankönyv ne legyen indokolatlanul drága, legyen egy elfogadható fizikai minősége + mivel nem lenne ingyen, ezért érdekében állna a gyereknek, hogy vigyázzon rá.

Több pedagógus ismerős van a családban, és sajnos gyakorlatilag mindtől azt hallom, hogy az ingyen tankönyvesek egy érdemi része sajnos hetek alatt tönkrevágja a könyvét, amit persze közpénzből újra pótolnak.

Azt még elfogadhatónak tartanám, hogy egyszer kapjanak egy érdemi kedvezményt, de csak egyszer.

Ami a milliárdosok gyerekeit illeti:

ők is ugyanolyan gyerekek, mint a többi, a kormányzatnak, társadalomnak őket is ugyanúgy meg kell becsülni (ráadásul a szerző által emlegetett milliárdosok nincsenek is olyan sokan), főleg mivel vélhetően ők jóval több adót tesznek be a közösbe.

Ráadásul a dolgozó, aktív emberek gyerekeinál van reális esély arra, hogy a gyerekből is dolgozó, a társadalom épülését szolgáló ember legyen, így szerintem alap, hogy az államnak ezeket kell elsősorban támogatni.

==T== 2012.08.30. 10:09:43

Ami a tanári választási szabadságot illeti:

Az iskolarendszer nem értük van, hanem a gyerekekért, a cehhet meg az állam állja.

Szvsz elvárható, hogy egy "általános iskola" kb. ugyanazt jelentse output oldalon az ország minden sulijában, ahogy pl. egy gimnázium is. Ebből kifolyólag szvsz létjogosultsága van egy, a tanítási idő 80%-át lefedő központi tantervnek is, amihez szvsz az is kéne, hogy ugyanazokból a tankönyvekből tanuljanak akár éveken át. Régen is így volt, és elég sokak elmondása szerint régen bizony magasabb színvonalú output jött ki az iskolarendszerből.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 10:20:28

@==T==: "ők is ugyanolyan gyerekek, mint a többi, a kormányzatnak, társadalomnak őket is ugyanúgy meg kell becsülni (ráadásul a szerző által emlegetett milliárdosok nincsenek is olyan sokan), főleg mivel vélhetően ők jóval több adót tesznek be a közösbe.

Ráadásul a dolgozó, aktív emberek gyerekeinál van reális esély arra, hogy a gyerekből is dolgozó, a társadalom épülését szolgáló ember legyen, így szerintem alap, hogy az államnak ezeket kell elsősorban támogatni."

A milliárdost veheted retorikai túlzásnak, ezt a kritikát elfogadom, de tény, hogy azoknak a családoknak, amelyben van két kereső, és minimum megkeresik az átlagot, azoknak nem kifizethetetlen tétel az a gyerekenkénti 10-15.000 Ft egy évben, amibe egy tankönyvcsomag kerül. Én pl. megérzem a hiányát, de ettől függetlenül eszembe se jutna állami támogatást kérni, mert ki tudom fizetni, ha nem is mellényzsebből, viszont az önbecsülésem megköveteli, hogy a támogatást meghagyjam azoknak, akiknek valóban szüksége van rá.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 10:23:33

@==T==: "Ebből kifolyólag szvsz létjogosultsága van egy, a tanítási idő 80%-át lefedő központi tantervnek is, amihez szvsz az is kéne, hogy ugyanazokból a tankönyvekből tanuljanak akár éveken át."

a tankönyv-választás szabadsága nem azt jelenti, hogy bármiből taníthat a tanár. eddig is úgy volt, hogy volt egy minisztériumi szakértők által szakmailag jóváhagyott lista a hivatalos tankönyvekből, és abból lehetett választani. A tananyag nagyjából mind ugyanaz volt (2+2 mindegyikben 4 volt), a kivitel, a metodika, a hozzáállás volt más.

vladimir964 2012.08.30. 10:29:38

Nagyon szépen hangzik ez az egész mind a kormány, mind pedig a cikkíró részéről, csakhogy a valósággal köszönőviszonyban sincsen egyik sem.
A valóságban úgy működik a dolog, hogy a pedagógusnak/szülőnek MOST SINCS DÖNTÉSI SZABADSÁGA a tankönyvek rendelése felett, minthogy "a mai gazdasági helyzetre bla-bla-bla" és "iskolánk oktatási koncepciója bla-bla-bla" valamint "a szülők teherbíró képessége bla-bla-bla" továbbá egyéb demagógiákra való hivatkozással jelenleg is az ISKOLAIGAZGATÓ szabja meg, MIT LEHET rendelni.
Magyarra lefordítva: csóróbb iskolákban (környéken) eddig is a legolcsóbb tankönyv csomagot rendelték, minthogy nemigen volt más választásuk.
Azonban, hogy mekkora biznisz is a tankönyvkiadás, és nem véletlenül dolgozzák át a tankönyveket kétévente a "technogaraboly" hozzászóló által leírt módon, következzék egy kis számtan:
Gyermekem hála istennek nem csóringer jellegű iskolába jár, ergo a "szülők teherbíró képessége" elvisel egy átlagos könyvcsomagot. Vettem a fáradságot és megnéztem mind a nyolc osztályra vonatkozóan a dolgokat. Nos, átlagolva iskolai szinten egy gyerekre idén 17.000 (tizenhétezer) forint a tankönyvcsomag (mint tudjuk, 47 ezer forintból meg lehet élni...) Átlag 30 fősek az osztályok, és átlag 3 osztály van évfolyamonként (pécsi iskoláról van szó) vagyis 17.000 x 30 x 3 x 8 = 12.240.000 (tizenkettőmillió kettőszáznegyvenezer HUF) És ez csak egyetlen iskola. Ha egy-egy városban csak 3 iskolára sikerül rátukmálni a kiadónak a könyvcsomagját, az 47 millió forint. országosra kivetítve több száz millió forinthoz érünk. Vagyis azért nem kell annyira rinyálnia a kiadóknak.
És hogy a tukmálás sikeres legyen, arra szolgál a könytárosnak, iskolaigazgatónak, iskolatitkárnak kifizetett jutalék, ami szerény, csak 10%-os jutalékot feltételezve is a pedagógusi fizetésekhez viszonyítva csinos kis összegecske - munka nélkül. Hát ezért van az, hogy a tankönyvrendelések most is "tervutasításos" rendszerben folynak, csak épp más meggondolásból.
És ez nem összeesküvés elmélet, hanem több iskolából - részben az érintettek elkottyantása révén - szerzett tapasztalat.

Muad\\\'Dib 2012.08.30. 10:34:51

Hát ez elég érdekes kérdés. Az igazság az, hogy nehezen tudnék rá kapásból jó megoldást találni. Talán az lenne a legjobb, ha iskolánként lehetne könyvet választani, a szülők pedig előre tudnák, hogy az adott iskola milyen könyvekből fog tanítani.
Az nyilván nem jó megoldás, ha kizárólag a kormány ízlése dönti el milyen kövekből tanítsanak.
Azonban engem a következőtől is kiráz a hideg:
"...Elvennék tőlük a választás szabadságát. Eddig megvolt az a lehetőség, hogy a forgalomban lévő hivatalos tankönyvek közül a tanár határozhassa meg, melyeket használjanak a tanítványai, melynek a szellemisége, metodikája az, amelyet ő leginkább tud használni a munkája során..."
Személy szerint én kereken visszautasítom, hogy egy tanár világnézete és szeszélye alapján dőljön el, hogy a gyerekemet milyen világlátásra és gondolkodásra próbálják nevelni az iskolában.

Ismétlem, az lenne a korrekt, ha egy beiratkozáskor mindenki pontosan tudná mely könyvekből fog az adott iskola tanítani, és nem a kormány, vagy az aktuális tanár világnézetétől függne, hogy a következő évben mit tanul a gyerekem.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 10:58:19

@vladimir964: "jelenleg is az ISKOLAIGAZGATÓ szabja meg, MIT LEHET rendelni"

Aki normálisabb helyeken konzultál a tanáraival...

"Vagyis azért nem kell annyira rinyálnia a kiadóknak."

Én nem is azt írtam, hogy most rossz nekik, hanem azt, hogy az új rendszer lehetetlenítené el őket.

kifordított nagyanyó 2012.08.30. 11:02:58

Egyébként fene tudja.Az ingyenkövet gazdagnak nem támogatnám.
De van olyan város magyarországon ahol pl. minden újszülött kapott egy csomagot.
Pelenka satöbbi.Még azok is kaptak akiknél merci állt az udvaron.
Viszont a putrisok meg ugye semmire sem becsülik max. eltüzelik télire.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 11:03:04

@Muad\\\'Dib: "az lenne a korrekt, ha egy beiratkozáskor mindenki pontosan tudná mely könyvekből fog az adott iskola tanítani, és nem a kormány, vagy az aktuális tanár világnézetétől függne, hogy a következő évben mit tanul a gyerekem."

Ebben egyetértünk. Ami a tanár világnézetét illeti: eddig is úgy volt, hogy volt egy minisztériumi szakértők által jóváhagyott lista, tehát nem lehetett eddig se bármiből tanítani, megvolt a közös tartalom. A világnézetet én nem említettem, én metodikáról (gy.k.: módszertanról), szellemiségről írtam, és ennek semmi köze a tanár politikai, vallási hozzállásához, ezt te látod bele.

Technogaraboly 2012.08.30. 11:07:27

@Muad\\\'Dib: Beiratkozáskor kell leadni, a felvételi értesítőben küldött tankönyvrendelési listát, ergo már előtte is tudott a lista.

Elméletileg, és hangsúlyozom, elméletileg NEM az igazgató dönt a tankönyveket illetően, hanem az Iskolaszék, ha van ilyen.

Azért nem olyan vastag ez a tankönyves biznisz, azért ne gondoljuk már, hogy mindenkinek csak úgy röpködnek a 10%-ok.

ősbölény 2012.08.30. 11:27:47

A régi iskola képlete az volt, hogy megszabjuk, mit kell tudni a diáknak, ez szerepeljen a tankönyvben, ezt tanulja meg a diák. Csakhogy a hasznos tudás felezési ideje ma 10 év, ennyi idő alatt avul el a megtanult ismeretek fele. A mai iskola képlete tehát az, hogy megszabjuk, milyen kompetenciákra van szüksége a diáknak ahhoz, hogy megszerezze a társadalom (és saját maga) számára hasznos tudást.
Attól tartok, eleve rossz mederben folyik a vita, mert a tankönyv fogalmát egy idejétmúlt pedagógiai rendszer kritériumai szerint képzeli el. A tankönyv a közoktatás első két évszázadának produktuma volt, amely tartalmazta azokat az ismereteket, amelyeket a tanulónak be kellett vésnie a memóriájába. Ezt a „bevésést” (így is nevezték ezt a pszichológiai műveletet a didaktika-tankönyvek) különböző módokon hajtották végre, először magolással, aztán Comenius után szemléltetéssel, a reformpedagógiák cselekedtetéssel, de a cél az ismeretek lexikonszerű birtoklása volt. Mintegy negyedszázada kezdődött el az a reformfolyamat, amely a közoktatás céljaként a kompetenciák elsajátítását célozta meg. Kompetencia: a Chomsky-féle generatív grammatikából származó kifejezés, azokat a nem tudatos szabályokat tartalmazza, amelyek cselekvéseinket (a nyelvtanban pl. a mondat- és szövegalkotást) irányítják. E kompetenciákat úgy lehet kifejleszteni, hogy a tényleges cselekvéseket elemezzük, és a tanulókkal közösen fedezzük fel a szabályrendszert. Ez a felfedeztetéses tanulás.
Egy tankönyv, amely tartalmazza a szabályokat (=ismeretek), nem alkalmas a felfedeztetéses tanulás végrehajtására. Annyit ér, mintha a keresztrejtvény megfejtése helyett elolvassuk és megtanuljuk a kitöltött ábrát.
Az a jó tankönyv, amely a kiindulási adatokat tartalmazza (pl. a történelemben a forrásokat, irodalomban a szövegeket), és hozzá feldolgozási szempontokat, problémákat, a kérdéseket, feladatokat. Olyanokat, amelyeket csoportban vagy egyénileg lehet megoldani, aztán ezeket a megoldásokat plenárisan megbeszélni.
Ez a munkafolyamat azt is jelenti, hogy elég nehéz előzetesen megtervezni, nem is lehet minden pontját uralni a tanár számára. Nagyon megnő a tanár egyéni felkészülési munkájának a szerepe. Egyszerűen képtelenség egy központi tankönyvet egy az egyben hasznosítani, nagyon fontos, hogy a tanár széles választékból kereshesse ki azt, ami a legközelebb áll hozzá és a legjobban megfelel a tanítványainak, hogy minél kevesebb munkával tudja azt a saját testére szabni.
Az ingyen tankönyv a közoktatási eszközöket kivonja a piacról és államivá teszi, „gleichschaltolja”. Nagyon megnehezíti a modern, kompetencia-alapú tanítás megvalósítását, fékezi ezáltal a gazdasági modernizációt is.

Rézvirág 2012.08.30. 11:31:58

Nézd, amíg nekem, mint mezei szülőnek nincs választásom, hogy melyik állami iskolába íratom a gyerekemet, mert jajjistenem, nehogy szegregáció legyen, addig nekem tök mindegy, hogy a körzetünk iskolaigazgatója, vagy valaki a minisztériumból mondja meg, hogy melyik könyv legyen a nyerő.

Én üdvözölném azt a lépést, hogy állami iskoláknak egységes legyen a könyvcsomagjuk, és adják ingyen/olcsóbban mindenkinek.

Kivlov 2012.08.30. 11:32:53

Nem ingyentankönyv, meg iskolatej, meg minden féle egyéb ingyenlóf*sz. Tisztességes fizetések kellenének, akkor nem jelentene gondot szeptemberben pár 10E plusz ktg.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 11:37:23

@Rézvirág: "amíg nekem, mint mezei szülőnek nincs választásom, hogy melyik állami iskolába íratom a gyerekemet, mert jajjistenem, nehogy szegregáció legyen"

A szabad iskolaválasztás nem tilos, sőt, elvárható jog. A szegregáció más kérdés, az csak visszaélés ezzel a joggal. Elismerem, hogy itt Pesten könnyen beszélek, mert itt nagyobb választék, gondolom te nem a fővárosban élsz, hanem egy kisebb helyen.

Rézvirág 2012.08.30. 12:14:50

@Fedor: Kisebb helyen, bár a házunktól 25 perc sétán belül van 3 iskola. Ebből egy olyan helyen van, ahol felülreprezentált egy bizonyos etnikum, és mindenki menekíti onnan a gyerekét, minek eredményeképp abban az iskolában idén már csak 1 db első osztályt tudtak indítani, míg a másik kettő dugig van, még olyan áron is oda vitték a szülők a gyerekeket, hogy nagyszülőkhöz, barátokhoz jelentették be őket. Idén már csak azokat veszik fel, akik már egy éve ott laknak. Ezzel egy évfolyamot most megszívatnak, a jövőre elsősöket már most átjelentik:-) Nálunk ez a szabad iskolaválasztás. Még jó, hogy szerencsés körzetben lakunk:-)

Kristl 2012.08.30. 12:16:21

@ősbölény:

Szerintem a kérdések-források stb. csomaghoz könyv sem kell. Elég egy pdf file.

Kompetenciához meg nem tudom mennyire tartozik hozzá a memória, de elvileg a memoriterek ennek növelését is szolgálták. Pl versmagolás.

Igazából tankönyvet nem is adnék ki tulajdonba csak ha a szülő/diák kéri-megfizeti. Menne szépen iskolakönyvtárba, egyedül a munkafüzetekről lehetne beszélni hogy kik mennyire fizessék.
De emlékeim szerint nincs túl sok tantárgy amihez kellene munkafüzet. Sőt talán a nyelveken kívül semmihez se kell.

arod75 2012.08.30. 12:18:25

Most is vannak Budapesten olyan kerületek, amelyek minden kisdiákjuknak ingyenes tankönyveket, sőt füzetet is biztosítanak.
És olyan kerület is van, amelyik még az állami normatíva erejéig SEM vállal részt az ingyenesen odaadható tankönyvekből. (gyermekeim ez utóbbi kerületbe járnak)
Sajnos a tankönyveket sem tartalomban, sem kivitelben nem többszöri használatra tervezik. Pl. matematika, majdnem minden kiadónál elméletet és feladatokat is tartalmaz, de néhány hónapos használat alatt már szétesik. Az önkormányzat persze úgy gondolja, ez már nem fér bele a normatívába (holott a gyerek a ráeső normatíva felét sem tudta kimeríteni), tehát kölcsönözzek a könyvárból egy tavaly már kitöltött példányt, vagy vegyem meg.

Így működik a szociálisan rászoruló gyerekek támogatása.

Tallono 2012.08.30. 12:46:31

Én támogatom az ingyen tankönyvet! Sőt az egységes füzet- és tanszerkészletet és az egyenruhát is támogatnám. Az iskola falai között minden vagyoni egyenlőtlenséget eltörölnék szívem szerint. Legalább a gyerekkor egy bizonyos szelete ne szóljon az anyagiasságról...

Rézvirág 2012.08.30. 12:54:35

@Rézvirág: Hogy valami jót is mondjak: ebben a városban _minden_ gyereknek ingyen van a tankönyv. És minden iskolában más könyvből tanítanak.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.30. 13:06:55

@Tallono: Ó, hát persze, csendet, rendet, fegyelmet! Nehogy a végén egyénisége legyen a gyereknek...

B. Bíró 2012.08.30. 13:20:37

@Tallono: na, de miért állnánk meg az iskolában? Hát mi van, ha egy gyerek elmegy az osztálytárshoz szülinapra, és hirtelen meglátja a vagyoni különbséget. Vagy hazafelé sétálva. Ugye? A teljes társadalomra kellene bevezetni vagyoni egyenlőséget!

Tallono 2012.08.31. 00:06:57

@Fedor: Mert a Hannah Montanas táskától, a Jonas Brothers-ös tolltartótól, meg a szuperhősös tornazsáktól aztán nagy egyéniség lesz valaki. Aki akarja, hordja iskolán kívül, de legalább az iskolában szüntessük meg a vagyoni különbségeket. És igen, legyen csend, rend, fegyelem. Ezek a dolgok anno elég jól beváltak, nem verte senki a tanárokat meg a többi gyereket...

Tallono 2012.08.31. 00:17:04

@B. Bíró: Ilyet nem mondtam, csak jó volna ha az iskola a tudásra tanítana nem az anyagiak hajszolására...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.31. 08:53:52

@Tallono: Pontosan ugyanazokat az érveket sorolod, mint a jöreg elvtársak anno, a gyerekkoromban (mert veled ellentétben nekem még valóban kötelező volt a köpeny, és hidd el, tapasztalatból mondom, a köpeny semmit se takar el az anyagi különbségekből). Komcsi vagy te a szíved mélyén, csak nem mered még magadnak se bevallani :-)

Nem a szuperhősös meg popsztáros cucctól lesz egyéniség (köztünk szólva, gyakorló szülőként mondhatom, ezekből is van olcsó, tehát ez még nem jelent gazdagságot), hanem a választás lehetőségétől.

De hát neked meg a társaidnak az ördög tüze, ha nem mindenkinek olyan az ízlése bármilyen tekintetben, mint a tietek...

Tallono 2012.08.31. 14:41:12

@Fedor: Egyrészt a szocialista elvekkel semmi bajom, ha nemzeti jelleget ölt... Pl. iszlám országok, dél-amerikai országok, stb. Másrészt amiről beszéltem az nem ízlés kérdése, hanem kulturális értékkülönbség. Alapból is zavar, de az iskolából különösen kitiltanám. A szociális érzékenység nem egyenlő a kommunizmussal, csak ti libsik szeretitek a kettőt összemosni...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.08.31. 15:35:25

@Tallono: "a szocialista elvekkel semmi bajom, ha nemzeti jelleget ölt"

Ó, hát azt én eddig is tudtam, hogy közel áll hozzád a nemzetiszocializmus :-)

"A szociális érzékenység nem egyenlő a kommunizmussal, csak ti libsik szeretitek a kettőt összemosni..."

Óriási nagy tévedés. A liberalizmusnak semmi baja nincs a szociális érzékenységgel. Esetleg keres rá arra a címszóra pl. hogy SZETA. Viszont ennek az uniformizálódásos próbálkozásnak csak a lózungok szintjén van köze, valójában az égvilágon semmi. Ez bizony a rendpártiságról szól, semmi másról, így egyáltalán nem is csodálkozom rajta, hogy neked tetszik.

Tallono 2012.09.01. 02:52:55

@Fedor: Szándékosan hoztam mai példákat, mielőtt félreértenéd, de látom a jóakaratom kudarcot vallott a személyed felé... A rendpártisággal nem csodálom, hogy hadilábon állsz, amúgy én egy amerikai uniformizált modellt tartanék helyén valónak, esetleg Japán vagy Kína modelljét is el tudnám fogadni.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.01. 09:39:43

@Tallono: Amerikában hol van uniformizáció? Ami meg a kínai modellt illeti, hááát, váljon egészségedre.

Tallono 2012.09.02. 04:10:44

@Fedor: A jobb iskolák megkövetelik az uniformist Amerikában.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.02. 15:42:37

@Tallono: Ne keverjük már a szezont a fazonnal. Egy magánintézmény (sőt, még egy állami iskola is - ismerek ilyet) itthon is dönthet így, ha akar, aztán a szülő majd eldönti, hogy ide íratja a gyerekét, vagy sem, de akkor ez az ő döntése lesz, a szabad akarata alapján, és nem egy országosan mindenkire kötelező központi előírás a minisztérium szája íze szerint.

DeMarco 2012.09.03. 16:25:00

@Fedor: Nem könnyű a kérdés. Szerencsére engem és a gyerekeimet még nagyon hosszú ideig nem érint a dolog, ezért direkt nem is törődöm az éppen aktuális trendekkel.

"Eddig megvolt az a lehetőség, hogy a forgalomban lévő hivatalos tankönyvek közül a tanár határozhassa meg, melyeket használjanak a tanítványai, melynek a szellemisége, metodikája az, amelyet ő leginkább tud használni a munkája során."

De azért véleményem van. Például ettől a hideg ráz. Ne a tanár szellemisége, világlátása legyen már a döntő. Ha ez így lett volna 90'-ben, akkor nem lettek volna diákönkormányzatok, nem lettek volna hallgatói önkormányzatok, nem ráztuk volna le a mocskos komcsi állami trendeket és nem kezdtünk volna új világot építeni. Az én tanáraim zöme igazi, meggyőződéses kommunista párttag volt és hallani sem akartak semmiféle változtatásokról, újításokról. Még azért is komoly harcokat vívtunk, hogy végre levehessük az egyen uniformist. A fiatal, haladó szellemiségű tanárokat gyűlölték, ezért alakult ki egyfajta szövetség a diákok és köztük. Tallono őrült, uniformizálásától a hideg ráz, ahogy Fedor tanár szemlélete dönt elvétől is. Én az egyéniségeket kedvelem, a szabadságot és a tehetséget. Gyűlölöm a szabályokat...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.03. 16:40:24

@DeMarco: "Szerencsére engem és a gyerekeimet még nagyon hosszú ideig nem érint a dolog"

Engem viszont két kisiskolás apjaként nagyon is érint...

"Ne a tanár szellemisége, világlátása legyen már a döntő. "

Akkor neked is, mert ezt már bekommenteltem egy hasonló beszólásra:

"Ami a tanár világnézetét illeti: eddig is úgy volt, hogy volt egy minisztériumi szakértők által jóváhagyott lista, tehát nem lehetett eddig se bármiből tanítani, megvolt a közös tartalom. A világnézetet én nem említettem, én metodikáról (gy.k.: módszertanról), szellemiségről írtam, és ennek semmi köze a tanár politikai, vallási hozzállásához, ezt te látod bele."

Nem kell bemutatnod a rendszerváltás kori oktatást, én is akkor voltam gimis, szóval elhiheted, nem sírom azt vissza. Hisz pont erről szól a poszt, ugyanis Rózsika viszont a jelek szerint igen...

DeMarco 2012.09.10. 10:40:18

@Fedor: Rózsika elmehetne nyugdíjba. Kár volt átengedni neki az oktatáspolitikát, meg kellett volna tartani Pokornit a helyén. Rózsika átesett a ló túloldalára. A konzervativizmus egy dolog, a hülyeség meg egy másik dolog. Például a mindennapos testnevelés egy ökörség. Pláne, ha első órába teszik és utána a matekot, ahogy egyes iskolákban csinálják. Tuti elalvás lesz a vége... Sokkal inkább a sport szeretetére kellene nevelni, mintsem a kötelező elemeket erőltetni.
Meg köpeny helyett be kellene engedni a tableteket, engedni a számológépeket és az ismeretek tök fölösleges tömködése helyett (rajz, ének, biológia, kémia, nyelvtan) inkább az ismeretek megszerzése, kikeresése felé kellene haladni és a mindennapos testnevelést felváltani a mindennapos angol nyelvtanulással.
Bár én nem szeretem a korlátokat semmilyen téren és általában keresem a lehetőségeket az azok alóli kibújásnak. Egy korlát csak arra való, hogy ledöntsem, átmásszak rajta, vagy átbújjak alatta...

DeMarco 2012.09.10. 11:24:37

@Fedor: Ugyan, ha most Pokorni lenne az oktatási miniszter, akkor azt fikáznád. Nálad csak a szereplő személye változik. Nálam meg változatlan az elv és a gondolkodás rendszer, még nem értünk egyet csak azért, mert Rózsika nekem is sok, hiszen, mint írtam, nem vagyok és sokáig nem is leszek érintve szerencsére.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.10. 13:02:16

@DeMarco: "Ugyan, ha most Pokorni lenne az oktatási miniszter, akkor azt fikáznád. "

Ha adna rá okot, akkor igen. Hanem, akkor meg nem. Ugyanis nem én vagyok az kettőnk közül, aki aszerint váltogatja, hogy mi ellen kel ki, hogy épp ki van kormányon...

A vicces egyébként az, hogy pont Pokorniról már írtam korábban dicséretet is, és nem azért, mert szembemegy Rózsikával, hanem teljesen más témában...
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0