Piss Parlament, Piss Christ, Kósa Lajos
2009. szeptember 07. írta: Fedor

Piss Parlament, Piss Christ, Kósa Lajos

A párommal ellátogattunk Debrecenbe (így csak félfüllel hallottuk, hogy mik történtek Pesten). Azért pont oda mentünk, mert amikor legutóbb ottjártunk, még nem volt MODEM, és a most ott futó Messiások kiállítás felcsigázta annyira az érdeklődésünket, hogy azt gondoljuk, szánjunk rá egy hétvégét, és járjunk végig egy múzeumi menüt.

Aperitifként újra megnéztük a Déri Múzeumban Munkácsy monumentális Jézus-trilógiáját, mintegy tematikai alapozásként a főfogásra.

Ami, hát elég felkavaró, és nem mindennapi élmény volt. A szervezők a bejáratnál kitették a 12-es karikát, de azt kell hogy mondjam, voltak olyan részek, ahol az én nem túl konzervatív énem is kevésnek találta ezt a korhatárt.

Az, hogy a képzeletbeli blaszfém-detektor úgy kiakadt, mint egy hirosimai Geiger-Müller számláló 45 augusztus hatodikán, még hagyján. Egy kicsit minden iránt tiszteletlen énem kb. ezt is várta ettől a kiállítástól. Volt ott minden, a hagyományos ábrázolásoktól a már címben is megidézett Piss Christig. Ami inkább melbevágó volt, az a kiállítás bevezető szakasza (ami igazából nagyobb is volt, mint a Megváltóval foglalkozó rész), amely a test és az elmúlás fogalmát körbejárva néhol elég sokkolóra sikerült. Gondolom sokan emlékeznek még pár évvel ezelőttről a Nitsch-kiállítás körüli botrányokra. Nos, itt is volt néhány videóbejátszás a performanszaiból. Persze több más, hasonló területekre tévedő művész alkotása is látható volt, ami már szinte feszegette a befogadóképességem határait. Nem akármilyen élmény pl. egy hullaházi fotósorozattal szembesülni. És itt most ne félhomályos, B&W nagytotálokra gondoljatok, hanem több méter átmérőjű, élénk színű közeliekre...

Elgondolkodtató kiállítás volt, amelynek töménységét egy kicsit oldotta a MODEM másik, épp futó tárlata, a Kis magyar pornográfia, ahol kortárs magyar képzőművészek mutatták be, hogy mi jutott eszükbe a rendszerváltás óta eltelt 20 évről. Egy kis szembesülés a valósággal, egy kis abszurd humor, és egy Piss Parlament, tisztelgő utalásként az egy emelettel feljebb látottakra.

A kiállítás része a fenti képen látható büszt is, amelyen, ha esetleg valaki nem ismerné fel, bizony Kósa Lajos, a múzeumnak is otthont adó város polgármestere látható. Persze az a rengeteg szöveg ott a szobor mellett végig arról szól, hogy ez a művész magánakciója, szó sincs személyi kultuszról, se a város, se a polgármester nem adott se megbízást, se pénzt a szobor létrejöttére, és én ezt készséggel el is hiszem, de akkor is hülyén jön ki... Ráadásul olyan nyakatekerten monthypythonos az a magyarázkodás, hogy rögtön a magyar filmművészet egyik csúcspontja ugrott be róla, Aba Botond nagymonológja a Kontroll elejéről. Persze tekintve a többi alkotást (amelyek többsége jól kihasználta az abszurd adta lehetőségeket), hajlamos vagyok azt hinni, hogy a felirat a mű része, de nem vagyok annyira vájt-fülű és -szemű műélvező, hogy ezt biztosan ki merjem jelenteni.

Desszertnek viszont ott volt a szomszéd Kölcsey Központban egy Sajdik kiállítás, kerek csokoládéval, és lyukas csokoládéval, valamint a Debreceni Jazz Napok koncertjei, amelyek pont a három múzeum által közrefogott téren voltak. Mit mondjak, kontrasztos egy délután volt, de megérte.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr31366252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.09.07. 18:18:41

Gyalázat, hogy egész Budapesten hirdetik ezt a Messiások kiállítást.
Nitsch pont akkora művészeti értékkel bír, mint a holoemlékműbe disznólábat rakó illető. De az utóbbit legalább nem hirdetik szerte az országban, sőt még el is határolódnak tőle.

Egyébként marhára kíváncsi vagyok, hogy ki is finanszírozza ezt a reklámot. Kinek ér meg ez ennyit?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.09.07. 18:22:04

@TaTa86.: Gondolom Debrecen városának, és fideszes polgármesterének... De látom nem te vagy a Modern Művészetek Múzeumának célközönsége :-)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.09.07. 18:36:27

Én sajnálom Kósát ebben a helyzetben, ha nem rendelte meg, akár betiltatja (mûvészet, önkifejezés, szabadság lábbaltiprása), akár kiállítja (személyi kultusz, bálványimádás) mindenképpen rossz helyzetben van.

Téged viszont irigyellek a szép szombat délutánért :)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.09.07. 19:24:07

@Fedor: Kíváncsi vagyok akkor ki a célközönség?

Egyébként ettől függetlenül szerintem a minimum lenne, hogy ilyen Nitsch-féléket nem állítanának ki. Mert sérti a többség és a vallásos kisebbség érzékenységét.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.09.07. 20:08:28

@TaTa86.: És ezzel már vissza is kanyarodtunk az előző poszt témájához :-)

Walter Melone (törölt) 2009.09.07. 20:50:53

Szia Fedor!

Segítek kicsit a műértésben, ha nem bánod:

A kiállítás tematikája az volt, milyen változást látnak a művészek a közéletben/politikában a rendszerváltás előtti állapotokhoz képest.

Gerhes Gábor egy olyan mellszobrot hozott a kiállításra, ami a szocializmusban jellemző szocialista realista stílusban készült, és nem mellesleg egy mai politikust (Kósát) ábrázol. Az üzenet egyértelmű: semmi sem változott. Ugyanaz a személyi kultusz, ugyanaz a politika, csak a fejek lettek kicserélve. (kb)

A szobrot még csak nem is ő csinálta (Gerhes), hiszen ő grafikus. Az ő megbízására készítette neki egy szobrász.


Az ügy pikantériája, hogy Kósa nem értette meg a mű üzenetét, és nem akarta megengedni a kiállítást mondván, nehogy azt gondolják ő rendelte a szobrot. Volt is botrány a megnyitón. Ettől persze még jobban üt az egész. ;-)))

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.09.08. 08:27:33

@Walter Melone: Köszönöm, valóban nem ismertem az előtörténetet. A megnyitó idején én nomádoztam, és pár hétig teljesen kiestem a hírkörforgásból...

Win Elen 2009.09.08. 14:31:00

@TaTa86.: ebben az a jo, hogy ha nem erdekel, nem tetszik, akkor nem nezed meg. Nitsch valoban eleg meredek, nekem sokszor oncelunak hatnak az alkotasai, sot az abberalt jelzotol sem fosztanam meg, annak ellenere, hogy atjon - a pont ebbol fakado - mondanivalo is. De inkabb taszit mint vonz. Viszont vele szembe Hirschorn, vagy Serrano muvei, hasonlo csaladba tartoznak groteszkseguket tekintve, megis sokkal jobban ragadjak meg a dolgok lenyeget. Bar nem vagyok muveszettortenesz, es ilyen nagy megfejto, de tudom ertekelni az igen elvont dolgokat is. Igaz, nem fogok hozza esztetikai elemzest irni :)

Szerintem a muveszet es az, hogy annak hol van a hatara, mi szamit, vagy mi szamitson tabunak eleg keplekeny dolog. En szeretem ha hatarokat feszeget, ezzel is korvonalazva azt, es most hirtelen nem is tudnam megmondani, hol az a pont amire azt mondom, hogy ezt nem kellene. Azt hogy mi az, ami nem tetszik, sokkal egyszerubb. (Bar a macskat vizbe folyto rendezo, ha rajtam mulna, egyeb erdemei ellenere, sorskozossegbe kerulne csakhamar a szerencsetlen kiscicaval. Persze csak a fuldoklas, mint halaltusa elmeny megeleseig. :) )

@Fedor: Irigyellek, en is szeretnem megnezni, de ez nem fog mar osszejonni.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.09.08. 15:15:01

@Win Elen: Tudod az a baj, hogy a művészet határai, ebben a nyugati "zsidó-keresztény" kultúrában, csak az utóbbi felé képlékenyek.
Szóval itt bizony egy kőkemény, törvényekkel, böszme sok pénzzel támogatott, keresztényellenes kulturkampf folyik. Ennek bizony kevés köze van a művészethez.

És újból megkérdezném: ki finanszírozza a modem kampányát, ami az óriásplakátok számából ítélve lenyom egy kisebb pártot? (A Jobbik saját bevallása szerint 30 milkát passzolt el az EPválasztásra.)

(Egyébként művészet és "művészet" szempontjából nem vagyok valami túl konzervatív, és ez még enyhe jelző. De itt kilóg a lóláb.)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.09.08. 15:28:36

@TaTa86.: Ne legyünk már olyanok, mint a néhány karikatúra láttán gyújtogatni kezdő muzulmánok... Nincs itt semmiféle kultúrharc, csupán a kereszténység kizárólagossága és sérthetetlensége szűnt meg, ami csak akkor lenne baj, ha egy másik vallás kizárólagossága váltotta volna fel, de nem így történt.

Ami pedig a költségeket illeti, ne keress ott is ellenséget, ahol nincs. Nincs itt semmi susmus, csak kőkemény üzlet. Az átlag jegyár 3000 Ft, és a kilencedik napon már a tízezredik látogatót fogadták, szóval az a 30 millió már akkorra visszajött jegybevételből, és azután még van hátra több, mint 4 hónap...

Win Elen 2009.09.08. 19:17:04

@TaTa86.: Nem hiszem, hogy a művészet értékének, vagy épp értéktelenségének, ennyire fontos szempontja lenne a származás, a faji hovatartozás. De én ezzel soha nem is foglalkoztam. Legyen így. Az alkotást ha nem vagy képes önmagában elemezni, érteni, vagy simán nem tetszik, akkor ott kell hagyni, le lehet szarozni, stb. De nem kell kapásból az alkotót elővenni.

Ez miért keresztény ellenes? Mert keresztre feszített szenvedő nőket ábrázol, széttépett disznóval? Nekem ez inkább tűnik inkább baromságnak és provokatívnak, mint a sátán ármánykodásának. De legyen.

És annak ellenére, hogy tiszteletben tartom a vallásodat, nem érzem úgy, hogy a keresztény tanoknak kellene definiálni azt, hogy mit lehet, mit nem. Mi erkölcsös, mi nem. Ha így állunk hozzá, akkor a nem keresztények is megtehetnék ezt.

Szóval Nitsch szerintem aberrált, és elfogadom, hogy sokak számára felháborító. De közel sem olyan felháborító, mint ahogy tönkrebassz(t)uk a földet, zsidóstul keresztényestül, pirézestül... persze blikk szintű dolgokban is kiélhetjük magunkat. Ez akkor is csak koncrágás. Imho.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.09.09. 18:22:48

Csak azt tudom mondani, hogy naivok vagytok.
Legalább az ordító kettős mércét észrevehetnétek.

Egyébként nem vagyok vallásos, viszont a kereszténységnek van egy erkölcsisége, amit egyesek imádnak kiüresíteni. És ez az ami zavar.

De még az öncélú kereszténygyalázás sem érdekelne különösebben, ahogy az öncélú zsidógyalázástól sem dobok hátast. De az ilyet miért plakátolják ki Budapest legjobb helyein?

@Fedor: A kiállításos sosem üzleti vállalkozások... Mindig is a támogatókra szorultak, akiknek fontos volt az általa eljuttatott üzenet.
Ezt pl az e-on támogatja. Fel lehet tenni a kérdést, hogy egy energiaipari vállalat mi a halált keres pont ott?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.09.09. 18:28:12

@TaTa86.: De azért a jelek szerint nem lesz ráfizetéses...

Win Elen 2009.09.10. 13:14:27

@TaTa86.: Jo. De mas szemszogbol, egy vodor viz erteket nem a vodor adja.

Hogy el menjenek ra. Hogy felhivjak a figyelmet a kiallitasra. Ezt hivjak reklamnak :)

Masik. Ha en meg vagyok gyozodve a hitemben, van egy vallás, ami mellett elkoteleztem magam, az ilyesmik nem lesznek ram hatassal. Azon kivul, hogy zavarnak, felidegesitenek, stb. De nem fogok kikeresztelkedni. Ha viszont en nem vagyok vallasos, akkor egy cseppet sem erdekel. Pl. en nem is foglalkoztam ezzel a reszevel a dolognak, hogy itten most kereszteny gyalazas van(?). Szoval igazabol kar aggodni, e miatt. Kar foglalkozni ezzel. Akinel szamit, hogy gyalazzak annal celt teveszt, akinel meg szamithat, azt amugyis hidegen hagyja.

e-on. reklamot. Annyira nem nagy osszeg ez. Es a rendezvenyre epulo egyeb dolgok megint hoznak penzt. Idegenforgalom, vendeglatas. Stb.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0