XIX. század = XXI. század
2011. június 29. írta: Fedor

XIX. század = XXI. század

150 éve indult be az a vasútvonal, ami a Balatont és az Adriát köti össze a magyar fővárossal, hisz a magyar nyaralóknak nem csak most ez a két kedvenc célpontja, hanem már akkor is az volt. Ennek kapcsán a balatoni vasútállomásokon kisebb kiállítás látható. Az alábbi korabeli plakátot is ott fotóztam:

Keltezést nem találtam, így nem tudom, hogy mikor készült, a vonal átadásakor vagy csak évtizedekkel később, de mindegy is: ami leolvasható róla, az nem túl hízelgő a MÁV számára egyik esetben sem.

Budapest-Siófok csak 110 perc, olvasható rajta, ami nekem gyanúsan kevésnek tűnt. Megkérdeztem hát Elvirát, hogy mennyi a menetidő most, és beigazolódott a sejtésem.

A Budapestről induló közel 30 vonatból mindössze 4 teszi meg ezt a 115 km-es utat gyorsabban, mint anno a képen látható gőzös, és a leggyorsabb is mindössze 10 perccel nyerné meg a képzeletbeli versenyt, a több mint száz évvel ezelőtti vetélytárssal szemben. A jellemző menetidő bizony még mindig a plakáton láthatóval azonos (+- 5 perc), de a vonatok harmadán több, mint két órát kell zötykölődni az Ezüstpartig, vagyis jóval rosszabb a helyzet, mint a Monarchia idejében (összehasonlításképp: az osztrák vasútnál egy hasonló - sőt, valamivel nagyobb - táv legyűréséhez mindössze 71 percet kell feláldoznunk az életünkből).

Csak látszólagosan jobb a helyzet, ha a másik adatot nézzük. Balatonfüred 170 perc. Ez a mai viszonyok között szinte mindig megvan gyorsabban, akár 20 perccel is.

Már ha egyenesen odatartunk.

Ugyanis a plakáton az szerepel, hogy Siófokon át, vagyis egy min. 40 km-es kerülővel, és vélhetőleg átszállással. Ezt a mai viszonyokra elég nehéz lenne átültetni, mert Siófok és Füred között jelenleg nincs közvetlen vasúti összeköttetés (közbevetve: Miért nincs? Miért nem lehet körbevonatozni a Balatont?), de sejthető, hogy virtuális versenyünkben így már valószínűleg Ferenc József kortársa nyerne újfent.

A vasúti technika természetesen sokat fejlődött az elmúlt 100 évben, csak valahogy mi kimaradtunk belőle. És most nem a 300 km/h körüli sebességgel száguldó vonatokra célzok, melyek egyikén, a francia TGV-n már közel 20 évvel ezelőtt volt alkalmam utazni, hanem az olyan hétköznapi példákra, mint a fentebbi osztrák. Persze már nálunk is csak a nosztalgiavonatokat húzza gőzös, meg néhány kisebb helyet kivéve már mindenhol számítógép nyomja a jegyet, de összességében mintha inkább visszafele fejlődtünk volna.

Pedig valaha ezen a téren (is) a világ élvonalához tartoztunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr143024470

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ha demagógia, akkor legyen demagógia 2011.06.29. 19:39:38

A Fidesz-frakció szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleménye:"A mi feladatunk az, hogy megnyerjük az ország egyik legnagyobb háborúját, amelyet a munkanélküliség ellen vívunk. Ebben csakis azok lehetnek szövetségeseink, akik akarnak dolgozni. Az út...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AmBesten 2011.06.29. 15:43:46

A plakát szövegét félreértetted. A Siófokon át Balatonfüredet úgy kell érteni, hogy a vonathoz közvetlen hajójárat csatlakozik. Nem azt mondja a plakát, hogy Siófokon egy másik vonatra kell átszállni, hanem hajóra.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.29. 16:37:36

@AmBesten: Azt se írta, hogy hajóra kell átszállni, de ettől még elképzelhető, hogy igazad van. Ettől függetlenül azt hiszem a lényegi mondanivaló áll, hisz alapvetően a Budapest-Siófok menetidő késztetett írásra, a füredi csak max. megerősítés.

DeMarco 2011.06.29. 21:18:07

@Fedor: Én ezen nem pörögnék...

Mivel az állomások sem változtak, vagyis pont ugyanott kell most is megállni, mint anno, vagy talán még több helyen és figyelembe véve a mozdonyok sebesség határát nem is lehet elvárni nagy különbséget. Mire felgyorsulnak meg is kell állniuk. Ráadásul nem a mozdonyok sebessége a döntő, hanem a pálya minősége. Attól függ mit bír el.
A Világháborúkban szarrá bombázták a vasutat, rengeteg pénzbe került helyreállítani. Az oroszok egyébként sem igyekeztek ebben, mert mi pufferzóna voltunk, golyófogók a nyugat és köztük. Az első vonal, ahol meg kell állítani a nyugati rohamot. Emiatt minden nyugatra irányuló vonalat erősen visszafogtak, például a Pécs felé menő vonalon nem engedélyezték a két sínpárt. A rendszerváltás után meg pénz nem volt semmire sem, viszont elkészítették a terveket. A mostani felújítások, átalakítások nem most születtek. Évtizedek óta ismert problémákat orvosolnak. Például rengeteg pénzt öltek a Székesfehérvár-Budapest szakaszba, ami kifejezetten a sínek megerősítését szolgálta, hogy elbírják a nagyobb sebességet, terhelést és csökkenteni lehessen a menetidőt. Az egy dolog, hogy a fővállalkozók jó magyar szokás szerint lenyúlták az alvállalkozók pénzét...

Éppenséggel tévedsz, mert össze volt kötve Siófok Füreddel. Illetve most is össze vannak, csak nem jár arra vonat... (Siófok-Lepsény-Hajmáskér-Veszprém-Füred)
Balatonfőkajár kötötte össze az északi partot a délivel. Emlékszem régebben leszáltam az északi parti vonatról Balatonfőkajár felsőn, lesétáltam Balatonfőkajár alsóra és átszálltam a déli vonalra tartó vonatra aminek a kövi faluban (Lepsény) volt a csatlakozása.
De a plakát egyértelműen a hajót jelzi.

Hajó meg most is van bőven, nem gond a csatlakozás.

Ellentétben veled én rengeteg változást láttam az elmúlt húsz évben. Máskor is mozdulj ki a nyóckerből vidékre, jót fog tenni...

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.06.29. 21:23:40

@Fedor: Arról nem is beszélve, hogy a múltkor Csopakra (Füred mellett) akartam volna utazni, s nem volt közvetlen járat (most ír, de csak néhányat elszórva). Szint úgy Kaposvárra(!) sincs közvetlen járat.

Nem tudom, te raktad be, vagy másol láttam, szintén egy hasonló 100 éves menetrend, és nem hogy javult volna, még romlott is.
(Ha jól tudom, Solt és Dunaföldvár között megszüntették a vasútvonalat - északra a Déli vasúti összekötő - délen Bátaszék-baja a legközelebbi vasúti átkelés a Dunán... :-o, ezzel együtt Dunaföldvár sincs benn az Elvirában!)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.06.29. 21:46:51

Én elég gyakran járok be az agglomerációból vonattal Pestre, és mondhatom, hogy egy tragédia! Az elmúlt egy évben talán ha kétszer!! volt, hogy menetrend szerint érkezett a vonat. Egy félórás távon 5-10 perc késés mindennapos, és kb kéthetente teljesen kimarad a járatom. Ilyenkor fél órát kell dekkolni a megállóban, mire a következőig.

A felvetésedre Fedor, fogalmam sincs, hogy hol csúszott el a dolog. Nem tudom, hogy pénzhiány, műszaki színvonal, szakemberhiány, szervezési probléma, vagy mi okozhatja a problémát?

AmBesten 2011.06.29. 23:09:20

@DeMarco:
Siófokról Balatonfüredre közvetlen - azaz átszállás nélküli vonat nem volt 1945 előtt. A Buda-Nagykanizsa vonal ti. a déli vasút tulajdona volt. A Balaton északi partján haladó hév pedig állami tulajdon volt. Ha valaki mindenáron vonattal akart menni Siófokról Balatonfüredre el kellett utaznia egy olyan vasútállomásig, amelyet a Máv is és a Déli vasút is használt, és ott át kellett szálnia egy mávos vonatra. Lányos zavaromban hirtelenjében nem emlékszem, melyik volt a siófokhoz legközelebb eső közös használatú állomás.

DeMarco 2011.06.30. 06:41:54

@AmBesten: Tegnap én is hibát vétettem és csak később jöttem rá. Balatonfőkajár mellett még egy településen összeért a két vonal, Csajágon. (Egymás melletti faluk.) Egy idő után ott összehangolták a vonatokat, vagyis bevárták egymást és így lehetett frankón csatlakozni. Bosszantó volt, mert Balatonfőkajár felső magaslaton van és rálátni a csajági állomásra, így láttad befutni, begőzőlögni a vonatodat, meg láttad ahogy nem mozdul, mert a kis piros csettegő a másik vonalról nincs sehol... :DD
Most kevésbé álmosan végiggondolva tul.képpen nekem van is egy képsorozatom ennek a szakasznak az utolsó napjáról...
Tudtommal közvetlen járat sosem volt, két átszállással lehetett megoldani. Ha nem felejtem el, megpróbálom megnézni majd régi vasúti menetrendben, van egy pár a nagyszülőknél, ti. a nagyapám ezen a szakaszon volt vasutas...

loláb 2011.06.30. 09:03:15

A pécsi IC menetideje most háromnegyed órával hosszabb, mint 2002-ben volt.

Azt mondják, hogy a BKV az elmúlt 20 évben 800 milliárdnyi beruházást nem hajtott végre, ennyi kellett volna ahhoz, hogy az eszközparkját a 20 évvel ezelőtti relatív műszaki színvonalon tartsa.
Képzeljétek el ugyanezt a vasútnál, ami nem 20 éve forráshiányos, hanem (a Moldova regény alapján) körülbelül a 60-as évek óta...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.30. 09:15:58

@DeMarco: "Én ezen nem pörögnék..."

Tehát te jól érzed magad, hogy XIX. századi színvonalon utazhatsz?

"Mire felgyorsulnak meg is kell állniuk."

hogy egy személyvonat lassan ér le, az oké. De hogy az IC-k meg a nemetközi gyorsok sebessége is akkora, mint több, mint 100 évvel ezelőtt... Pedig azok nem állnak meg mindenhol.

"Ráadásul nem a mozdonyok sebessége a döntő, hanem a pálya minősége."

Ez nem tudom, hogy mit magyaráz meg. A vasúthoz természetszerűleg hozzátartozik a sín, ha a vasút fejlettségéről beszélek, a sínek fejlettségéről is beszélek.

"Éppenséggel tévedsz, mert össze volt kötve Siófok Füreddel. Illetve most is össze vannak, csak nem jár arra vonat..."

Ezt most nem értem. Egy szóval sem írtam, hogy nem volt összekötve, sőt, pont azt feltételeztem, hogy de. Én azt írtam, hogy MA nem lehet közvetlenül vonattal Siófokról Füredre menni (persze ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, vonattól függően egy vagy két átszállással, Fehérváron vagy Keszthelyen át megteheti).

@vadász2: 1-2 évvel ezelőtt kitaláltuk, hogy Boglárról áthajózunk a gyerekekkel Badacsonyba, és majd vonattal megyünk vissza, mekkora élmény lesz nekik. Aztán szembesültem azzal, hogy Badacsonyból két átszállással, közel 3 óra alatt, Tapolcán keresztül tudtunk volna csak visszajutni, letettünk erről, és maradt egy 20 perces partmenti hajózás...

@bogancs: "Nem tudom, hogy pénzhiány, műszaki színvonal, szakemberhiány, szervezési probléma, vagy mi okozhatja a problémát? "

Hát ez így együtt, valószínűleg, bár szerintem nem egyenlő súlyban. Szaki azért még volna, a szervezés viszont...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.30. 11:00:23

A kritikai megjegyzésekkel egyetértek, ami nagy különbség, az az autózás: a XIX. században a vonat egyeduralkodó volt hosszútávú utakra, ma meg az autózással illetve a buszokkal kell versenyezni. Még hosszabbakra meg a repülővel.

Majd elfogy a Zolaj és újra eljön a vonat aranykora, meglásd... ;-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.30. 11:20:44

@promontor: A gépkocsi forgalom nagysága a kritikáim szempontjából irreleváns tényező. Ausztriában talán nem járnak autók? Akkor az osztrák vasút miért tud 30-40%-kal rövidebb menetidőt produkálni?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.30. 12:40:04

@Fedor: Mert Ausztria jóval gazdagabb és emiatt jóval több erőforrást tud vasútfejlesztésre költeni, azzal együtt is, hogy nyilván az autós infrastruktúrára is sokat költenek. Nálunk viszont sokkal kevesebb pénz jut közlekedési infrastruktúrára, ebből pedig láthatólag inkább az úthálózatra próbálnak relatíve többet költeni, a vasút meg le van tojva. Ezt a súlyozást persze lehet jogosan kritizálni, tehát ennyiben egyetértek a poszttal.

De attól még látni kell, hogy a hasonlat nem teljesen klappol. Ha ugyanis közlekedési eszköztől függetlenül nézed a Budapest-Siófok tävolságot, akkor azért ma (XXI. század) mégiscsak gyorsabban lejuthatsz, mint anno, nem?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.30. 12:45:25

@promontor: Ne nézzük, hogy más közlekedési eszközzel mennyivel gyorsabb. Ez a poszt a vasútról, és a benne lévő lehetőségekről szól.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.30. 12:56:29

@Fedor: A benne lévő lehetőségeket nem lehet elvonatkoztatni attól, hogy van-e közlekedési alternatíva. A XIX. században nem volt, ma van.

Pontosabban, ha csak műszaki szempontból nézzük, akkor lehet, de ha pl. gazdaságiból is, akkor nem.

Érzésem szerint a poszt nem műszaki szempontból nézte a kérdést, ezért bátorkodtam belekotyogni...

Üdv

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.06.30. 17:47:59

Egy balatoni körvasút tényleg király lenne, ütemes menetrenddel, akár éjszaka is. Folyik is valami balatoni fejlesztési ötletelés:
balaton.blog.hu/2011/06/01/balatoni_korvasut_lehet_gondolkodni

DeMarco 2011.06.30. 21:38:28

@TuRuL_2k2: "Egy balatoni körvasút tényleg király lenne"

Egy balatoni körvasút a birtokomon át kellene menjen, de nekem nem hiányzik, úgyhogy nem is egyezem bele... :DD

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.06.30. 21:44:01

@Fedor: "Aztán szembesültem azzal, hogy Badacsonyból két átszállással, közel 3 óra alatt, Tapolcán keresztül tudtunk volna csak visszajutni,"

Pedig ez lett volna csak az élmény!
(számomra emlékezetes, különleges utazások azok, amelyek nem betervezettek, vagy nem aszerint alakultak...;-)

@promontor: Épp ezért érthetetlen: ha akkor egyeduralkodó volt, mi érdeke volt olyan gyorsan leérni, mint ma, illetve ha a verseny folyamatos fejlődésre kényszerít, akkor ez esetben miért maradt ugyanaz?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.30. 22:00:15

@vadász2: Ennek szvsz több oka van, az egyik az, hogy a mai MÁV nem piaci szabályok szerint működik, hanem állami "lélegeztetőgépen" vegetál és ez meg is látszik rajta.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.07.01. 09:40:56

@Fedor: Miért, pl. az osztrák vasút az privát kézben van?

Bonyolultabb ez ennél sokkal, mondom mindentudó laikusként... ;-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.02. 20:10:52

Balatonfüred szerintem hajóval van meg Siófokon keresztül.

Kaposvár Dombóvár is ugyanannyi, mint 1943-ban.

Itt lehet szemezgetni a régi menetidők között.

diesirae.atw.hu/menetrend/1943/menetrend_1943.htm

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.07.02. 22:37:37

@Fedor:

"Pont ezért kéne privatizálni."

Ebben az esetben a privatizáció nem megoldás szerintem. Ne felejtsük, hogy masszívan veszteséges, és államilag keményen dotált tevékenységről van szó.

Még az egész árú jegy sem fedezi a költségeket, pedig az elég borsos.

Szerintem inkább a piacnyitás lehetne megoldás. Tehát hogy a MÁV mellett piaci szereplők is használhatnák a vasúti pályákat, színvonalas menetidővel és színvonalas vonatokkal.
Na és persze színvonalas árakkal is.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.07.03. 16:48:01

@promontor: @bogancs: Privatizálás alatt én is azt értem, hogy a pálya kezelés állami kézben maradna, és csak a vonalakat privatizálnák.
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0