Egy új remény
2017. október 02. írta: Fedor

Egy új remény

newhope.png

Kissé aggódom, hogy Orbán Viktor nehogy harmadfokú égési sérüléseket szenvedjen, miközben a tenyerét dörzsöli. 

- írta ma Szily László a 444-en, elnézve a szocik haláltusáját.

Őszintén szólva: első látásra tényleg úgy tűnik, hogy Orbánnak már nincs más dolga a választásig, mint hogy hátradőljön, és kikérje a közmondásos kávét. Hisz az MSZP népszerűsége meredeken zuhan, a miniszterelnök-jelöltje pedig feladta már a startpisztoly eldördülése előtt, és minden hurráoptimizmusuk ellenére a koalíció-képtelenség valamint a stagnáló népszerűség miatt a Jobbik is tejlesen esélytelen a váltópártiságra (bár ez egyáltalán nem baj, sőt). 

Csak hogy van más olvasata is a ma történteknek. 

A Botka-féle "a'la 2014" összefogásnak eddig se volt a szocikon kívül más híve, max. a DK egy ideig (de ott meg Gyurcsány személye volt az akadály a szocik szemében), mivel az a konstrukció egyszer már megbukott. Ráadásul az MSZP mára már teljesen alaptalan nagypárti önképe által bedobott listafelosztás (50% nekik, 50% a többi pártnak) kifejezetten nevetséges ajánlat volt, tekintve a népszerűségük folyamatos errodálását, ami a legfrissebb fejlemények ismeretében lehet, hogy már a végső stádium felé tart.

Akadt persze más javaslat, amellyel először az Együtt állt elő: az egyéni választókörzetek szintjén legyen koordinálás, mert a jelen választási rendszer (nem véletlenül) nem hagy más választást: csak úgy lehet a FIDESZ-t legyőzni, ha egyéniben (ahol a választás valóban eldől) egy kormánypárti jelölttel szemben egy esélyes kihívó akad (úgy viszont elég nagy eséllyel, lásd az időközi választások tapasztalatait). De a listák terén lehetőséget kell adni arra, hogy a kormányt leváltalni akarók ne egy jellegtelen masszára legyenek kénytelenek szavazni, hanem megtalálhassák a világlátásuknak megfelelőt, ezzel jóval több ellenzéki szavazót aktivizálva. 

Persze a Jobbik ebbe nem értendő bele. Hiába bújik a néppártiság Vona Gábor arcú báránybőrébe, attól még megmarad farkasnak az a párt, amelynek egy Toroczkai László az alelnöke.

Az ideális az lett volna, ha már mostanra öszejött volna a Juhász Péter -féle Új Pólus, vagyis azon pártok közös listája amelyek nem csak a 2010 utáni, hanem a 2010 előtti világgal is kritikusak. Mérés is bizonyítja, hogy egy ilyen szövetség több lenne, mint az azt alkotó pártok (Együtt-LMP-Momentum-Párbeszéd) jelenlegi szavazótáborának összege, és és kapásból egyenrangú lett volna a (két hónappal ezelőtti) MSZP-vel, mert olyanok is választanák, akiknek az értékrendje közel áll ezekhez a pártokhoz, de egyesével túl kicsinek tartja őket. 

Na ez a projekt most lett igazán aktuális, hisz a jelek szerint az MSZP olyan szinten elindult a szétesés felé, hogy egy újpólusos összefogással teljesen ki lehetne végre venni a vezető demokratikus ellenzéki párt szerepét a kezükből.

Igen tudom, jelenleg úgy néz ki, hogy megint elcsúszik a lehetőség pár ember egóján és sértettségén. A Momentumosok úgy gondolják, hogy nekik ráér 2022-ben is, és fújnak az Együttre, mert többjük ott kezdett, és így a legkönnyebb a friss különállásukat bizonygatni. Az LMP mindig is különcködött, és szintén fúj az Együttre, mert nehezen tudják megbocsátani, hogy négy évvel ezelőtt Bajnai partneri megkeresése végül a pártjuk szakadásához vezetett. Ha nem változik semmi pár héten belül, akkor az egyetlen esély az marad, hogy bár mindenki külön indul, de egyéniben koordinálni az utolsó pillanatig lehet, tehát még mindig lehet az, hogy egy fideszes ellen egy demokratikus ellenzéki jelölt legyen. Persze ez már csak a fideszes kétharmad, vagy jobb esetben az abszolút többség megakadályozására lehet elég, ami vagy kisebbségi kormányzáshoz, vagy koalícióhoz vezet, bár fogalmam sincs, hogy melyik mostani ellenzéki párt szállna be a FIDESZ mellé pár koncért dísznek. Eddig inkább a Jobbikra tippeltem volna, de azt hiszem most már egy MSZP-s önszembeköpésnek nagyobb lenne az esélye (ha egyáltalán bejutnak, mert most már az is kétségessé vált).

De az optimista énem most is azt reméli, hogy a gyorsan változó események hatására a különcködők is átgondolják a stratégiájukat.

Az egyik ellenérv az Új Pólus ellen az volt eddig, hogy ők (mármint az LMP és a Momentum) még helyi koordináció szintjén se akarnak a múlt embereivel összefogni. Pár héttel ezelőtt még azt mondtam volna, hogy muszáj. Mostanra viszont eljutott az MSZP arra szintre, hogy azt mondjam, oké, ezen ne vesszünk össze. Lépjen az Együtt is vissza egyet, és mondja azt, hogy nem muszáj koordinálni, de akkor viszont hajrá, mutassuk meg, hogy nélkülük összefogva mire vagyunk képesek!

Az alapok minden ellenkező hiresztelés ellenére jók.

  • Az LMP már most is nőtt attól, hogy női miniszterelnök-jelöltje van, és ez nem is csoda: arról is vannak mérések, hogy ez egy elég népszerű idea Magyarországon, főleg a baloldalon. Azt pedig még az ellenfelei se nagyon állíthatják, hogy Széll Bernadett (Kósa Lajos kedvéért: Bertalan) csak kvóta alapján került oda, ahol van, de egyébként nem alkalmas vezető szerepre. Szóval nekem az ő személye közös jelöltnek teljesen elfogadható lenne, és biztos vagyok benne, hogy a potenciális szavazók jelentős többsége is így van ezzel.
  • Egy friss kutatás szerint miközben az MSZP és a DK a két legelutasítottabb párt (igen, sikerült beelőzniük a korábbi csúcstartó Jobbikot), az Új Pólus pártjai jóval kevésbé azok, sőt, az LMP elutasítottsága még csökkent is (gondolom szintén a női miniszterelnök-jelölt bemutatása kapcsán). Ehhez adjuk hozzá a fentebb már egyszer idézett kutatást az Új Pólus szavazatvonzó hatásáról, és láthatjuk, hogy egyilyen formáció az csalódott szocialista szavazók számára ugyanúgy vonzó lehet, mint a pártot választani eddig nem tudó, de a kormánnyal alapvetően elégedetlen választópolgárok számára.
  • Bár a FIDESZ minden mérésben toronymagasan vezet, de ez javarészt annak tudható be, hogy az ellenzék szétszabdalt. Ugyanis ugyanezek a mérések azt is rendre kimutatják, hogy többen vannak azok, akik, kormányváltást szeretnének, mint akik a folytatásra voksolnának. Tehát van kormányváltó hangulat, volna tartalék, ahonnan lehet szavazókat szerezni, ha esélyes és hiteles ellenfelet tudunk felmutatni a FIDESZ-szel szemben. Az utóbbi, tehát a hitelesség esélye az MSZP összeomlásával és így kimaradásával nő, az esélyességet meg a nevezett pártok összefogása hozhatná el.
  • Amikor az átlag szavazó tehetetlen, mulya ellenzékről beszél, általában a szocikra gondol, egyrészt megszokásból (mert ugye az ellenzék=MSZP formula nagyon beégett az agyakba), másrészt mert a kisebb pártok tevékenysége nem mindig jut el hozzá a mostani médiaviszonyok között. Pedig az ellenzék leghitelesebb politikusai (Juhász Péter, Hadházy Ákos, Jávor Benedek, stb.), azok, akik a legtöbbet tették eddig a FIDESZ machinációinak leleplezéséért, ezekben a pártokban vannak, és már eddig is voltak közös projektjeik egymással is, és a szintén ezen a területen dolgozó civilekkel is (a Gulyás-Vágó- Schilling "közellenség" trióra gondolok többek között). Ha formálisan is egyesítik az erőiket, jóval láthatóbbá, és méginkább tényezővé válnának, és ez is újabb szavazókat vonzhat be. 
  • Az alkotó pártok közül az Együtt már bemutatta mind a 106 jelöltjét, és letett egy komplett és megvalósítható programot az asztalra, gondolom a többi pártnál is nagyjából kész lehet már, tehát van mire alapozni egy tárgyalást. Vannak persze különbségek, de feloldhatatlanok lennének? Fontosabb lenne a demokrácia helyreállításánál pl. az, hogy melyik párt miképp viszonyul az amerikai szabadkereskedelmi egyezményhez? Ugyan már. A legfőbb feladatokban nincs eltérés, jó példa erre a Gulyás Márton szervezésében nemrég összehozott többpárti választási rendszer javaslat.

Szóval ha az érintett pártok vezetői képesek lennének félretenni a piti sértettségeiket, visszafognák egy kicsit az egójukat, és végre összefognának az ország érdekében, együtt úgy söpörhetnék félre az óbaloldalt, hogy közben adhatnának végre új reményt a kormányváltást akaróknak is. Hisz ki tudja, mi minden történhet fél év alatt. Elvégre az elmúlt évek világpolitikai eseményeinek legfőbb tanulsága az, hogy nagy és váratlan változások következhetnek be akár ilyen rövid idő alatt is.

Csak rajtunk múlik.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr4812918963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 17:39:24

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Tudom, hogy kényszeresen elsőzől, de könyörgöm, muszáj ilyen izzadságszagú hülyeséget?

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.02. 17:54:39

@Fedor:

Hidd el, komolyan gondolom.

Nem akarlak személyesen megbántani, szimpatikus liberális vagy, mert - ellentétben a liberális elvekkel - nem cenzúrázol, plusz nem kamuzol, nyíltan beszélsz, de biztos vagyok benne, hogy kedvenc pártod egyetlen célja az állami támogatás 2018-2022 között.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 18:12:18

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: De most hogy vegyelek komolyan, amikor ilyeneket írsz, hogy "ellentétben a liberális elvekkel - nem cenzúrázol" :-) Annyira el vagy tévedve, hogy az embertelen...

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.02. 18:52:58

@Fedor:

Olvass liberális médiákat. a legtöbbben hatalmas cenzúra zajlik.

DeMarco 2017.10.02. 20:54:20

Ha lehetne, akkor én inkább kikérném a kávét... :P:P:P

Jó, ok, lefutottad a kötelező blabla propaganda rizsát, nyilván ezt elvárják, meg szívesen is csinálod, talán a választás után beleolvasok, h tudjak mit az orrod alá dörgölni, (vagy nem, mert aligha fogom ezzel fárasztani magam).

Még csak azt se mondhatom, hogy egyféleképpen gondolom a történteket. Részben örülök, mert kiesett az egyetlen ember akire érdemes volt figyelni, innentől merő unalom lesz a választás. Másrészt nagyobb öröm lett volna kompletten leszavani újra az egész bagázst, így nem nagy mutatvány, ha eleve nem versenyzik a másik fél legerősebb embere. Részben nem örülök, mert nincs olyan értelmes ember, főleg a jobboldali szavazók közül, aki ne látott volna szívesen olyan társulást ahol karanténba kerül valaki... (Nem, nem a Jobbik.) Sajnálatos, hogy ez nem így történt. Bár ahogy fél szemmel ránézek az írásodra a karantént te sem bánnád, mert folytatod...Legalábbis most, mert korábban te is lelkes hívő voltál, a padavant ma is sztárolod (bár semmi alapja az áhítatnak, sőt..).
A múlt heti plakát tépkedős burleszk, amibe (ki ne gondolta volna? :) ) - szokás szerint elkésve - immár ti is beszálltok, csúcspontja volt a lemondás. Végül is mit akartunk (többek között) a rendszerváltáskor? Az mszmp-mszp teljes megszűnését. Nyilvánvalóan a szavazóbázisa évről-évre fogy (elhaláloznak a kommunista-szocialista nyugdíjasok), így is, úgy is ugyanaz lesz a vége. Akár ebben a pillanatban bezárhatnák a boltot. Helyettük bőven van már sarjadék akik átveszik a helyüket. Bár olyan programjuk és emberük aki képes a tömegeket megszólaltatni még nincs, de előbb-utóbb lesz olyan is. A jobboldalnak sincs egyébként 1-2 jobb képességű politikuson kívül olyan akit fel lehetne építeni, ha Viktor megunja és nyugdíjba megy. Ráadásul mi is egyre idősebbek leszünk és ami ennél is fontosabb, sorban nőnek fel a generációk, akik a fideszt látják kormányon és nem láttak baloldali kormányt korábban, ezért azt hiszik, h az jó lehet... Előbb-utóbb nekik is szükségük lesz egy közelebbi megtapasztalásra, hogy a saját bőrükön érezzék a különbséget...

De ez a megtapasztalás nem most fog elkezdődni. Így, hogy Botka lemondott, a minimális esélyetek is ment a levesbe. Sebaj, az vigasztaljon, hogy vele sem volt igazán esélyetek, csak nélküle még rosszabb lesz.

Én meg kérném azt a kávét...

morph on deer 2017.10.02. 21:01:44

“...másrészt mert a kisebb pártok tevékenysége nem mindig jut el hozzá a mostani médiaviszonyok között.”

Amire akkor sincs szabad szemmel látható esély, ha összefognának.
Tehát eleve ebből (lenne) érdemes kiindulni. Na meg abból, hogy Bözsi nénit Tirpákfalva Külsőn hétszentségesen biztos, hogy sem együtt- sem külön nem fogja tudni megszólítani egyike sem az “új pólus” nevű képződménynek.

És az még csak a jobbik eset lenne, ha sikerülne az északi meg a déli közé belőni valahova...

Mindenesetre én azt a pártot amelyik a koordinált jelöltállításra sem hajlandó, nyugodt szívvel és szemrebbenés nélkül bojkottálnám!
Megélhetési “politikusokból” ugyanis kösz, de nincs szükség!
Márpedig ez a “csak én, a qrva nagy egómmal” típúsú hozzáállás ezt jelzi.
Ugyanis aki csipetnyivel is több, mint egy kétbites zombi, annak látnia kell, hogy mi zajlik ebben az országban!
Aki pedig ennek ellenére nem vállal részt a megoldásban, az menjen szépen bakternek Felcsútra, vagy valami hasonlóan neki való helyre, de a parlamentnek közelébe se!

Remélem, hogy időben észbe fognak kapni akiknek az ingét épp itt és most teregetem a közszemle kedvéért!
Kár lenne, ha mégsem!

morph on deer 2017.10.02. 21:02:13

“...másrészt mert a kisebb pártok tevékenysége nem mindig jut el hozzá a mostani médiaviszonyok között.”

Amire akkor sincs szabad szemmel látható esély, ha összefognának.
Tehát eleve ebből (lenne) érdemes kiindulni. Na meg abból, hogy Bözsi nénit Tirpákfalva Külsőn hétszentségesen biztos, hogy sem együtt- sem külön nem fogja tudni megszólítani egyike sem az “új pólus” nevű képződménynek.

És az még csak a jobbik eset lenne, ha sikerülne az északi meg a déli közé belőni valahova...

Mindenesetre én azt a pártot amelyik a koordinált jelöltállításra sem hajlandó, nyugodt szívvel és szemrebbenés nélkül bojkottálnám!
Megélhetési “politikusokból” ugyanis kösz, de nincs szükség!
Márpedig ez a “csak én, a qrva nagy egómmal” típúsú hozzáállás ezt jelzi.
Ugyanis aki csipetnyivel is több, mint egy kétbites zombi, annak látnia kell, hogy mi zajlik ebben az országban!
Aki pedig ennek ellenére nem vállal részt a megoldásban, az menjen szépen bakternek Felcsútra, vagy valami hasonlóan neki való helyre, de a parlamentnek közelébe se!

Remélem, hogy időben észbe fognak kapni akiknek az ingét épp itt és most teregetem a közszemle kedvéért!
Kár lenne, ha mégsem!

morph on deer 2017.10.02. 21:07:21

@morph on deer: Elnézést, úgy látszik reszketett az ujjam! Nem volt szándékos a duplázás..!

Zsoltbacsi 2017.10.02. 21:18:22

@Fedor:

"hanem a 2010 előtti világgal is kritikusak"

Ez akkor lenne igaz, ha páros lábbal rúgták volna ki a fikaevőt. Tudom, sokaknak megszépítette az idő az emlékeit, de kampányfőnökként oroszlánrésze volt a 23 millió romános hazaárulásban és a 2006os elcsalt választásokban is (trükkök százai). Amelyik pártban ilyen ember pártelnök/választmányi elnök lehet....

"egy kormánypárti jelölttel szemben egy esélyes kihívó akad (úgy viszont elég nagy eséllyel, lásd az időközi választások tapasztalatait)"

Ennek szerintem nézz utána még egyszer! Ha jól emlékszem, az idei 6 (nagyobb) időköziből egyedül Zuglóban nyertek a "demokraták", a másik ötöt csont nélkül hozta a fidesz. Sőt! Szentendrén például még a Jobbik is visszalépett ("egészen véletlen" 2 héttel a szavazás előtt családi okokra hivatkozva)....

Új pólus:

Magyarázd már el légyszi nekem, hogy mi érdeke van az LMPnek ebben? Miért kövesse el megint azt a hibát, amit az MSZP 2014ben, miért vigyen be a hátán a parlamentbe néhány 0-1 százalékos kullancsot?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 22:01:49

@DeMarco: Szerintem rohadtul nem elolvastad el, amit írtam, vagy csal szokás szerint leszarod, és mondod a magadét, ha ideillik, ha nem. Ja, és a tényekkel se vagy tisztában, de ez se új.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 22:03:33

@morph on deer: Eddig én is a koordinálás pártján álltam, de most már az MSZP részéről lassan nem lesz kivel.

morph on deer 2017.10.02. 22:10:45

@Fedor:
A helyiek általában normálisabbak majdnem mindenhol, úgy tudom.
Amúgy az MSZP hozta a ‘papírformát’ - sajnos.
Az mégnagyobb baj, hogy lassan nem lesz minek összefogni/koordinálni/stb.! Ha ‘18-at eleresztik, akkor annyi.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 22:13:49

@Zsoltbacsi: Ha a Szigetvárival gondod van, akkor a Hadházival miért nincs? Demeter Mártával miért nincs? Azzal a Ron Werberrel, akinek sokkal több köze lehet a 23 millió románozáshoz, mint az akkor épphogy csak kezdő Szigetvárinak, miért nincs? Nekik lehet új esély, ők változhattak, de Szigetvári nem?

"Ennek szerintem nézz utána még egyszer!"

Én nem a kis helyiérdekű időközikről beszéltem, hanem a ciklus fontos időközi választásairól, legfőképp Veszprémről, ahol pl. elveszett a kétharmad.

"Magyarázd már el légyszi nekem, hogy mi érdeke van az LMPnek ebben?"

Elég részletesen leírtam a posztban, talán el kéne olvasni és értelmezni, mielőtt kommentelsz. Egyrészt ez a kullancsozás elég sértő, másrészt meg ugye azt te se gondolod komolyan, hogy az LMP innen most önállóan repülőrajtot vesz, és megnyeri a választást?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.02. 22:20:55

@morph on deer: Hogy a helyi MSZP-ben mennyire normálisak a szocik, arról azért tudnának mesélni Zuglóban, Ferencvárosban és még pár helyen, ahol eléggé nyilvánvaló a fidesz-mszp mutyi. És pont azért írtam ezt a posztot, mert én NEM akarom elengedni 2018-at, hanem pont, hogy megoldást keresek, amely alkalmazkodik az új helyzethez.

morph on deer 2017.10.02. 22:34:27

@Fedor:
Köszi a magyarázatot!
Én elsősorban a vidékiekre gondoltam, de bevallom, hogy konkrét ismeretek nélkül. Azt tudom, hogy egy csomó helyen a személy számít, nem a pártja.

Értem, és nem igazán látom, hogy egy párt, - akármelyik párt - domináns szerepbe tudna kerülni fél év alatt, márpedig akkor igencsak az együttműködés marad.
Aztán akkor még mindig ott lesz a folytatás, - ha éppen, - azaz ki kivel (nem) lép(ne) koalícióra, stb.
Érdekes lesz...

Zsoltbacsi 2017.10.03. 07:18:29

@Fedor: Ki mondta, hogy Hadházival/Demeterrel/Werberrel nincs gondom?
Amúgy ez volt Szigetvári titulusa: "Medgyessy Péter kommunikációs vezetője és a kormányzati hirdetések kezelője ", ráadásul ekkor már 3 éve benne volt a legfelső vezetésben. Szóval kár mosdatni, az akkori gyalázatos plakátokra tutira rá kellett neki is bólintani.

"Én nem a kis helyiérdekű időközikről beszéltem, hanem a ciklus fontos időközi választásairól, legfőképp Veszprémről, ahol pl. elveszett a kétharmad."

Ebben igazad van, egyetlen szépséghibája, hogy bő 1 éve volt, míg mostanában nem sok babér terem a "demokratáknak"

Zsoltbacsi 2017.10.03. 07:35:58

@Fedor: Másrészt érdekes, hogy amikor ugyanilyen "jelentéktelen" választásokon a "demokraták" győztek, akkor tele volt az index dicshimnuszokkal, ahogy fordult a szel, rogton jelentektelen lett :)

Ez pont olyan, mint Gyurcsany 2014ben. Jelszo a valasztasok elott: "Aki nem megy el szavazni, az Orbanra szavaz". Rogton a valasztasok utan: "A tobbseg nem Orbanra szavazott"

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2017.10.03. 11:55:08

@Zsoltbacsi: Én nem mosdatom, csak épp lassan 10 éve nincs köze az MSZP-hez, szóval szerintem bőven ideje lenne már hanyagolni ezt a témát.

ami meg az idököziket illeti: jelentősnek én az országgyűlési képviselő választásokat gondolom, meg a nagyvárosok polgármestereit, tehát ahol sok mebert kellett megmozgatni. Ezeket vitte az ellenzék. Ahol mostanában nyer a FIDESZ, azok kis, önkormányzati körzetek, meg falusi polgármesterségek, ráadásul az utóbbinál az a papírforma, hisz azok hagyományosan jobboldaliak, meg ott a legnagyobb a közmédia agymosó hatása.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.03. 12:03:53

@Fedor:

"hogy vegyelek komolyan, amikor ilyeneket írsz, hogy "ellentétben a liberális elvekkel - nem cenzúrázol" :-) Annyira el vagy tévedve, hogy az embertelen..."

Pedig Bircának igaza van. A legtöbb - akár vállaltan, akár csak gyakorlatilag - liberális blogból rendszeresen kitiltják a kritikus hangokat ill. durván ceenzúráznak. Te ezt magadon nyilván nem tapasztalod, még ha szoktál is időnként hozzászólni, de aki jobboldali nézeteket hangoztatva szól hozzá, az bizony tapasztalja.

A liberálisok alapelve az, hogy minden vélemény szabad, ami nem sért másokat. Azt persze nem teszik hozzá, hogy az eltérő vélemények őket sértik. :)

fillérbaszó vadász 2017.10.03. 12:09:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Így van!
Engem a turbódemokraták, (pl.: a DK fikablogja a nyugati fény) kitiltott avelük egyet nem értő hozzászólásom miatt. Mielőtt valaki ezzel jönne: Nem voltak rasszista vagy erőszakra buzdító hozzászólások. És nem ők voltak az egyetlen "demokraták" akik cenzúrázták véleményemet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.03. 12:10:57

@morph on deer:

"Bözsi nénit Tirpákfalva Külsőn"

Hm. Ez a tirpákfalvázás frappánsan megmutatja, mennyire lenézitek ti liberálisok a magyar nép jelentős részét alkotó falusi lakosságot. Ezért bukott anno a szadesz és ezért buktok ti is jövőre.

Mégis, józan ésszel hogyan gondolhatjátok komolyan, hogy rátok fog szavazni az, akit előzőleg jól szemközt köptetek?

fillérbaszó vadász 2017.10.03. 12:19:23

@Fedor: Azokat iz időközi országgyűlési választásokat ne nagyon számíts bele. Akkor lehetett egy 1 választókerületre koncentrálni, kampányolni, megfelelő jelöltet állítani, adatokat gyűjteni. Ezt majd 106 választókerületre egyszerre nem lehet ekkora erőforrásokat megmozgatni. A másik, hogy az újpesti és a veszprémi meg a tapolcai (? ott győzőtt a jobbikos Rig Lajos? ) a fidesz népszerűségének a mélypontján voltak, az internet adós baromság, a vasárnapi boltbezárás, autópálya matricás sarcolás után és migránskrízis előtt volt.
Most más a leányzó fekvése.
Majd karácsonykor kapnak a nyugdíjasok néhány százalék nyugdíjemelést, 10-20 ezer ft Erzsébet-utalványt, lesz a melósoknak egy-kis béremelés (tanároknak, mávosoknak, postásoknak...), kis minimálbér emelés, egy-kis sorosos migránsozás. Mocskos médiakampány a Jobbik ellen. Biztos előkerül egy újebb KGBélához hasonló ügy, ha a baloldal magára találna (amit kétlek) ők is kapnak egy sorozatot. A kérdés itt már csak az (ha valami csoda nem történik, pl.: Orbánról kiderül, hogy pedofil és a pincéjében egy tucat elrabolt kisgyerek raboskodik....), hogy a fidesznek kétharmada megles-e vagy nem.

Csinálhat itt akármit az ellenzék. Lehet koordinált indulás, akár a jobbikkal is, de az meg többet ártana. Egy jobbikos nem fog Lendvai Ildikóra vagy Vadai Ágnesre szavazni, ahogy egy MSZP-s sem Toroczkaira.

fillérbaszó vadász 2017.10.03. 12:23:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Hm. Ez a tirpákfalvázás frappánsan megmutatja, mennyire lenézitek ti liberálisok a magyar nép jelentős részét alkotó falusi lakosságot."

Ja, csak azok a hülye vidékiek ne lennének a hülye gurulós bőröndjeikkel. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.03. 12:26:13

" Mérés is bizonyítja, hogy egy ilyen szövetség több lenne, mint az azt alkotó pártok (Együtt-LMP-Momentum-Párbeszéd) jelenlegi szavazótáborának összege"

Régi piréz közmondás, hogy nem közvélemény-kutatásokat, hanem választásokat kell nyerni. Mellesleg ez a pol-fi műfajába sorolandó, hiszen sem az LMP, sem a Momentum nem akar sem másokkal, sem egymással közösködni. Az Együtt és a Párbeszéd meg eléggé jelentéktelenek - és nem pusztán a Fidesz állítólagos médiatúlsúlya miatt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.03. 12:29:16

@fillérbaszó vadász:

Hát igen, milyen megalázó dolog egy felvilágosult liberális számára, hogy kénytelen leereszkedni a falusi tirpákokhoz, mert hát annak a büdös parasztnak a szavazata is számít.

fillérbaszó vadász 2017.10.03. 12:37:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ismerős libsi, nagyképű gőg: a mucsai paraszt tirpákfalváról érezze magát megtisztelve, hogy egyáltalán szavazhat a nagyszerű momentumos bölcsészpicsára.
Azt hiszem Kuncze Gábor engedett meg egy olyan dumát, miután nem választották meg képviselőnek 2014-ben, hogy ezek a mucsai parasztok meg sem érdemlik, hogy képviselje őket.

Vincenzo6 2017.10.03. 12:48:02

Mikor fogjuk már végre megérteni, hogy a Fidesz nem jobboldal. Kádárista demagóg szocialista mint az összes többi. Ami szomorú, hogy lassan az összes buta ingyenélő tanulatlan bunkó rájuk szavaz, az MSZP idiótáit is átcsábították a primitív propagandájukkal, erre az egyetlen potenciális alternatíva is olyan szélsőbalos faszságokkal machinál, mint a bérunió. Bár lassan mindegy is, felvásárolta Viktor az egész országot, ha el is bukna valaha egy választást, majd a médiája újra felépíti. Nem demokrata itt senki, az egész ország olyan, mint egy olcsó kocsma kőbunkó kádárista törzsközönsége.

VaradiJanos 2017.10.03. 12:54:00

@DeMarco: “Én meg kérném azt a kávét”
Amit fekete polgártársaid kizsákolásával termeltetnek a náci trumpok? Mingyá hivom kvadrilot és kiborul it neked, te fazsiszta

VaradiJanos 2017.10.03. 12:56:35

@Vincenzo6: mirö ugac it nekünk, feri is demokjata, marci is demokjata, a ceusok is demokjaták, gyuri is demokjata, szélberni is demokjata, botkalaci is dem .... jabocs ö már nem mer fideSSbérenc let belöle

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.03. 12:57:59

@Vincenzo6:

"a Fidesz nem jobboldal"

A Fidesz pragmatikus, két szempontból is. Az egyik a saját holdudvaruk érdekeinek maximális figyelembe vétele, a másik pedig az, hogy azért az ország érdekeire is gondolnak - ellentétben a szoclib oldallal, amely már többször bizonyította alkalmatlanságát. Az ehhez szükséges eszközök hol jobb-, hol baloldalinak nevezhetők.

"az egész ország olyan, mint egy olcsó kocsma kőbunkó kádárista törzsközönsége."

Mekkora szerencse, hogy azért még akad néhány inteligens (sic!), antirászistá, felvilágosult liberális ebben a mélymagyar szellemi mocsárban, akik aztán meg tudják mondani a tirpákfalvai Bözsi néninek is a frankót.

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.03. 13:05:39

@Vincenzo6:

Az ingyenélő tanulatlan bunkók jelenleg az MSZP és a Jobbik tábor között mászkálnak már vagy tíz éve, ide és oda.

Hála az égnek a többségnek van esze és látja, hogy a Fidesztől minden alternatíva jóval szarabb.

(Itt csak az MSZP, Gyurcsány féle kombóra gondolok, az LMP és Momentum még nem kapott esélyt).

fillérbaszó vadász 2017.10.03. 13:06:39

@Vincenzo6: " lassan az összes buta ingyenélő tanulatlan bunkó rájuk szavaz,"

A "demokraták" így beszélnek a fidesz szavazóiról és csodálkoznak, hogy ezeket a "buta ingyenélő tanulatlan bunkókat" nem tudják elszipkázni a fidesztől. :)

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.10.03. 13:06:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

A liberálist onnan lehet itthon megismerni, hogy mindenki mást lebunkóz aki mást merészel gondolni, és mondani, mint ő maga.

Conchobar 2017.10.03. 13:13:46

"Bár a FIDESZ minden mérésben toronymagasan vezet, de ez javarészt annak tudható be, hogy az ellenzék szétszabdalt. ...többen vannak azok, akik, kormányváltást szeretnének, mint akik a folytatásra voksolnának. Tehát van kormányváltó hangulat" - Nyilván ezt kell sulykolni a választókba, reményt, hitet kelteni bennük, hogy mégiscsak leváltható Orbán. Ellenkező esetben az elbizonytalanodó, hitét vesztett ellenzéki szavazó otthon marad, ami avval fog járni hogy potyog ki a parlamentből a sok-sok 'demokrata'. Igaz, hogy volt már 4+3 év belátni, hogy nem lesz itt drámai fordulat, ez az ellenzék nem fogja leváltani Orbánt 2018-ban, de a remény haljon meg utoljára, semmint el kelljen menni dolgozni a parlamentből kikerülő demokrata hősöknek

MACISAJT 2017.10.03. 13:19:20

Ballibák :váltsuk le a Fideszt és Orbánt . Rendben. Kikre is? Ezekre?
index.hu/belfold/2017/09/01/agora_ellenzek_valasztasi_rendszer_kozos_orszag_mozgalom/

Az összes striga és bukott honkupec és még vagy százan.
Valaki elhiszi hogy ilyenekre kell az országot bízni?
Emlékezzünk:

www.atv.hu/belfold/20141117-andre-goodfriend-elment-a-bito-szalonba
ÍRTA Gavra Gábor
2014-11-17
André Goodfriend elment a „Bitó-szalonba”

Részt vett a Bitó László lakásán megrendezett szombat esti összejövetelen André Goodfriend, az Egyesült Államok budapesti ideiglenes ügyvivője – tudta meg az atv.hu több, az eseményen jelen levő forrásból. Értesülésünket a házigazda, Bitó László is megerősítette.

Baloldali és liberális értelmiségiek, valamint parlamenti ellenzéki pártok politikusai mellett ezúttal André Goodfriend, az Egyesült Államok ideiglenes ügyvivője is részt vett szombaton a Bitó László lakásán rendezett összejövetelen. Nemcsak részt vett, de forrásaink egybehangzó állítása szerint énekelt is (az egyik jelenlévő szerint zongorakísérettel).

Bitó rendszeresen tart értelmiségiek és baloldali politikusok részvételével összejöveteleket lakásán. Most szombaton azonban a szokásos meghívotti kör mellett André Goodfriend is jelen volt az összejövetelen.

A Bitó-szalonnak nevezett értelmiségi kör sajtóértesülések szerint fontos szerepet töltött be 2014 magyar belpolitikájának fordulataiban. A hvg.hu a nyáron arról írt, hogy itt született meg Falus Ferenc főpolgármester-jelöltségének ötlete. A lap szerint „Bitó László író lakásán rendszeresen találkozó a fővárosi liberális értelmiségiek hívtak fel MSZP-s politikusokat, hogy elfogadható lenne-e számukra Falus Ferenc jelölése”.

Januárban pedig Bitó és rendszeres meghívottai Fischer Iván lakásán találkoztak Bajnai Gordonnal és ekkor beszélték rá, hogy fogadja el Mesterházy Attila közös ellenzéki miniszterelnök-jelöltségét és a koordinált indulás helyett az MSZP, a DK és az Együtt közös listás indulását az áprilisi országgyűlési választáson.

Egy másik hétfői írásunkban arról is beszámoltunk, hogy az amerikai ügyvivő a 19 éve meggyilkolt izraeli miniszterelnök, Jichák Rabin fiával találkozott vasárnap este Budapesten. Juval Rabin és André Goodfriend a “konfliktusok megoldásának lehetőségeiről” beszéltek - írta az ügyvivő Twitter-üzenetében."

Mi változott? Jó, Badfriend nembarátunkat azóta elhordta a szél, talán ez pozitív változás. Úgy néz ki, az izraeli nagykövetnek is hamarosan halaszthatatlan magánügyi problémák miatt távoznia kell, mert ekkorát bukni nyilvánosan egy diplomatának nem illik, mármint hogy saját országának vezetése határolódjon el pofázásaitól.
Házmesteri elvtársat felváltotta Botka elvtárs.
Botka elvtárs pedig "összeszarta magát" és távozott(c. by szanyi tibor).

És ennyi. A bitók, fischerek , tgm-k etc. most is ugyanolyan rettegéssel nézik a naptárt és ahogy közeledik a 2018-as választási dátum, őrjöngve, hisztizve bármilyen eszközzel próbálják megakadályozni az újabb bukást.
Mert ne legyen illúziónk: tudván hogy demokratikus választásokon esélyük nincs újra hatalomra kerülni, ha alkalmuk lesz rá, még egy kis polgárháború kirobbantásától sem riadnának vissza, úgy ősztől számítva, ahogyan már a gyulyásmártonok elkottyantották, a charlesgati forgatókönyv alapján.
2012-ban már polgárháborúról álmodoztak:
valasz.hu/vilag/charles-gati-5-pontja-44756/

Ennek a delíriumnak volt az egyik jele pl. tgm nemrégi "'javaslata", miszerint mindenki lépjen vissza botka és az mszp javára..
Ez egy fokkal jobb volt mint a választások bojkottálása a "demokratikus ellenzék" által, amivel egy másik hasonszőrű állt elő.

MACISAJT 2017.10.03. 13:20:03

Vagy emlékezzünk és röhögjünk együtt a hiszterolibsik 2014-es produkcióján:
nepszava.hu/cikk/1007464-az-utolso-pillanatban-vagyunk---neves-kozeleti-szemelyisegek-felhivasa

"Az utolsó pillanatban vagyunk" - neves közéleti személyiségek felhívása
nepszava.hu|2014. jan 8. 17:31

Információink szerint az Együtt-PM vezetője a múlt héten találkozott Fischer Iván lakásán Bitó László író, orvoskutató mellett többek között Heller Ágnes filozófussal, Konrád György íróval, Radnóti Sándor esztétával, Parti Nagy Lajos és Závada Pál írókkal. Egyebek között az ő javaslatukra döntött Bajnai Gordon hétfő reggeli bejelentése mellett. A demokratikus erők összefogásának hírére neves közéleti személyiségek felhívást tettek közzé. Ismertetjük a dokumentum szövegét, és az aláírók, valamint a csatlakozók listáját.

A közlemény így szól: "Mi, alulírottak, megkönnyebbülten és teljes egyetértéssel vettük tudomásul, hogy végre elindult az a folyamat, amelynek eredményeképp megszülethet a demokratikus erők teljes körű összefogása. E nélkül ugyanis elképzelhetetlen a jelenlegi autokratikus hatalom leváltása, a magyar demokrácia és a jogállamiság újjászületése.

Felszólítjuk mindazokat, akik érdemi közreműködői lehetnek az együttműködésnek, hogy ne késlekedjenek, rendeljék alá érdekeiket a közös célnak, s ha kell, javasoljanak új miniszterelnök jelöltet, hiszen az utolsó pillanatban vagyunk, amikor még van remény a jogállam helyreállítására.

Akinek fontos a magyar demokrácia ügye, határozottan lépjen fel az együttműködés érdekében. Fogjunk össze, minden demokratára szükség van! A haza mindenek előtt!"

Az utolsó pillanatuk( ők mondták) régen lejárt, aztán buktak mint az ólajtó.
Nem tanultak semmit, néhányan megmurgyeltek közülük azóta, más változás nincs.
Jön 2018. Megint hisztiznek.Megint jön a bukta. És dá kápó.

Muhaha

exterminador 2017.10.03. 13:28:35

@Ballib cenzúrázók réme 25: mint a blog.hu egyik legnagyobb és legostobább trollját, nyilván nem tudlak befolyásolni, de szerényen rámutatnék a tényre, hogy közvéleménykutatások szerint minél alacsonyabb valakinek az iskolai végzettsége, annál valószínűbb, hogy a Fideszre szavaz. A törzsbázist a nyolc általánost (sem) végzettek alkotják.

MACISAJT 2017.10.03. 13:36:56

@exterminador: "de szerényen rámutatnék a tényre, hogy közvéleménykutatások szerint minél alacsonyabb valakinek az iskolai végzettsége, annál valószínűbb, hogy a Fideszre szavaz. "

Ennek az ellenkezőjét is kimutatták azok a bizonyos közvéleménykutatások...
Mármint hogy a legmagasabb értelmiségiek csakis az SZDSZ-re szavaznak..
"Mucsa és lábszag, vagy SZDSZ-es többség!" - harsogott 1990-ben Tamás Gáspár Miklós cikke.

Aztán tudjuk mi lett ennek a fene nagy elitizmusnak a következménye.

élveteg 2017.10.03. 13:42:05

@exterminador:

Sebaj Itt van high class akik térdelőrajtban várják a 18-as orbánelzavarást

www.youtube.com/watch?v=VaBvjZURCAg&t=64s

morph on deer 2017.10.03. 13:49:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
“Hm. Ez a tirpákfalvázás frappánsan megmutatja, mennyire lenézitek ti liberálisok a magyar nép jelentős részét alkotó falusi lakosságot.”

A “tirpákok” - szlovák népcsoport, Nyíregyháza környékén, vagy valahol arrafelé vannak/voltak települések, ahol a “tirpákok” is éltek.
Jelen esetben a klasszikus “Bivalybasznád Külső” helyett használtam.

A mondat lényege egyébként az volt, hogy a nevezett kis pártok kommunikációja, üzenete, nem jut el/át a vidéki “Bözsi nénikhez”.

Biztos vagy benne, hogy ez lenne a lenézés?

Ad Dio 2017.10.03. 14:11:05

A legnagyobb ellenzéki párt innentől közép távon a Jobbik. Az igazodás hozzájuk mostantól egyre elkerülhetetlenebb lesz. Tetszik avagy sem, ha a baloldal nem nyit jobbra, az esélyei fixálódnak a nullánál.

DeMarco 2017.10.03. 16:14:29

@Fedor: Írtam, h nem olvastam el. Semmilyen propaganda habos dumára nem vok kíváncsi, sem a múltban, sem a jövőben, egyik párttól sem. Ha nem fogod nyomatni a propaganda rizsát, akk majd elolvasom betűről betűre amit írsz. Én kizárólag az érdemi részekre reagálok. Ha van benne...

A tényekkel pedig mindig te álltál hadilábon, nem én. Vagy te úgy emlékszel, hogy a te forgatókönyveid teljesültek valamikor is??

De mindegy is, azt hiszel amit akarsz. Nekem semmi más dolgom nincs, csendben elkávézgatok és kivárom az újabb csalódásotokat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.04. 12:03:17

@morph on deer:

"A “tirpákok” - szlovák népcsoport, Nyíregyháza környékén, vagy valahol arrafelé vannak/voltak települések, ahol a “tirpákok” is éltek. "

Bármekkora összegben fogadni mertem volna, hogy valaki elmagyarázza majd, kik is a tirpákok. :D

"Jelen esetben a klasszikus “Bivalybasznád Külső” helyett használtam. "

Ezt is észrevettem.

"A mondat lényege egyébként az volt, hogy a nevezett kis pártok kommunikációja, üzenete, nem jut el/át a vidéki “Bözsi nénikhez”.

Biztos vagy benne, hogy ez lenne a lenézés?"

Nem, nem ez a lenézés. Az a lenézés, hogy a tirpák szót a köznyelvi értelemben használtad, mivel ez itt nem egy etnográfus blog.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.04. 12:05:13

@MACISAJT:

"Ennek az ellenkezőjét is kimutatták azok a bizonyos közvéleménykutatások...
Mármint hogy a legmagasabb értelmiségiek csakis az SZDSZ-re szavaznak.."

Amiből - ha igaz lett volna - az következne, hogy Magyarországon kihaltak a legmagasabb értelmiségiek, hiszen érdeklődés hiánya miatt megszűnt a szadesz.

morph on deer 2017.10.04. 12:35:16

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
“...hogy valaki elmagyarázza...”

Hááát, ha muszáj.. ;)

Egyébként szívesen vennék egy tippet a behelyettesítésre! Egy olyan fikcionális ‘helységnév’, amelyik anélkül utal az eltérő kulturális/tájékozottsági - egyébként valóságos - szintre, hogy sértő legyen.

Mert a cél az eltérés illusztrálása volt.
Annak a kommunikációs szakadéknak, ami valóban létezik az új generációs politikai párto(cská)k és az istenhátamögötti-, de akár az átlag vidéki szavazók között is.

Egyébként tudom, hogy te ezt pontosan tudod, de nem gond, akad, aki nem. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.04. 15:57:30

@morph on deer:

Szerinted a városban élő emberek mind jól tájékozottak, őket jobban elérik az "új generációs politikai pártocskák"?

Ezek a pártocskák főleg az interneten tudják elérni az embereket, legalábbis ha elfogadjuk a "demokratikus baloldal" sirámait a "nyomasztó fideszes médiatúlsúlyról", az pedig vidéken éppúgy elérhető, mint városban. Az életkor valóban jelentős tényező, a 70-80 évesek talán kevésbé tudják használni a netes tájékozódási lehetőségeket, de tudomásom szerint idős emberek városban szintén elő szoktak fordulni. Legalábis amikor még Budapesten laktunk, elvétve láttam idős embereket is.

Vedd észre, hogy a "kommunikációs szakadék" ma már nem város és vidék között áll fenn, hanem elsősorban műveltségi, másodsorban életkori okokra vezethető vissza. Mi most egy kis faluban élünk, de ettől nem érzem magam kevésbé tájékozottnak, mint amikor még Budapesten laktunk. 30Mbiten éppúgy bejönnek a weboldalak, mint anno 1Gbiten, bár a Digit azért visszasírom.

morph on deer 2017.10.04. 17:17:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Lényegében persze, hogy igazad van.
Viszont mit gondolsz, mennyivel is lenne jobb, kevésbé problémás, ha a választók műveltségét emlegetném?

Ugyanis akárhogyan is csűrjük csavarjuk, jelenleg van egy sereg politikai formáció, amelyek sehol nem találkoznak a választók jelentős rétegével.

Az interneten sem.
Ugyanis ahhoz már legalább is érdeklődni kéne, kiváncsinak kéne lenni valamennyire is az alternatívákra, hogy azokkal (is) találkozhasson. Akkor is jó adag nyitottságra lenne szükség, hogy egyáltalán a megismerésig jusson valaki, ami elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy érdemi döntés születhessen.

Visszatérve: nem a lakóhely, hanem a kultura szintje mérvadó, - és ha tetszik, ha nem, a ‘vidék’ ebből a szempontból még mindig hátrányban van.

Tehát arra számítani, hogy majd a jelenleg feltörekvő párt-kezdemények érdemi módon fogják tudni befolyásolni a következő választást, - hát kissé ábrándos hondolat...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.05. 00:58:33

@morph on deer:

Azt hiszem, alapjában véve a fenti kommenteddel egyet tudok érteni.

Azt viszont nem tudom elfogadni, ha valaki a Fidesz médiatúlsúlyára hivatkozik, sőt egyenesen a sajtószabadságot temeti.

Bár hozzáteszem, én talán nem egészen az átlagos médiafogyasztó vagyok, hiszen nincs tévénk, nem járatunk mapi- vagy hetilapot, minden információt az internetről szerzünk be.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.05. 09:08:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Gyakran, csak te ezt nem értheted, mert rossz biológiatanárod volt. A buta parazita, baktérium vagy vírus addig élősködik a gazdatesten, amíg az el nem pusztul - ez volt a szoclib banda, kis híján csődbe vitte az országot. Az okos parazita ezzel szemben gondol a gazdatest érdekeire is, hiszen tudja, hogy a gazdatest halálával ő is elpusztul, mert nem tud új gazdatestbe vándorolni - ez a Fidesz. Ebből idővel egy szimbiózis is kialakulhat, ami már mindkét félérdekeit szolgálja - efelé haladunk mostanában.

A mai "demokratikus baloldal" meg nem több, mint a régi buta vírus egy elcseszett mutációja. A gazdatest szerencsére már immunis vele szemben.

Persze ne köss bele a hasonlatomba, mert csak hasonlat.

DeMarco 2017.10.23. 08:55:22

Ezek az új remények jól bejöttek az Osztrák és a Cseh választásokon is...valahol a 10-0% környékére, illene tanulni belőlük, vagy legalább figyelni rájuk, mert kong nektek a lélekharang... Ha jövőre sem változtattok az emberekkel szembeni politizáláson, akkor ott maradtok, vagy lejjebb, mint ahol most vagytok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.10.23. 10:58:28

@DeMarco:

Nehogy már, a végén még tényleg tanulnak, bár ezt kevéssé tartom valószínűnek. A liberrált és a baloldali politikusra errefelé Európában a bolsevik mentalitás jellemző: ők jobban tudják, mi jó a népnek, ők az élcsapat, ők a társadalommérnökök. A nép akaratát is figyelembe vevő politikusokat populistának bélyegzik meg. Na persze ele a megbélyegzés - gyűlölködő, nácifasiszta, rasszista stb. - az egyik fő módszerük.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0