Egy XXI. századi Farinelli
2009. október 18. írta: Fedor

Egy XXI. századi Farinelli

A XVI. században kasztrált énekesek énekelték a pápai énekkarban a szoprán szólamokat, a legfontosabb szerepet azonban a XVII.-XVIII. századi itáliai operában kapták. Bár a műtét illegális volt, a mesés karrier reményében évente 4000 kisfiú került kés alá, ám közülük csak minden másodiknak sikerült érvényesülnie.

Carlo Broschi - aki Farinelli néven a valaha élt leghíresebb kasztrált operaénekes volt - Nápolyban született 1705-ben. Életéről 1994-ben film is készült.

Vásáry André (tudtommal) nem kasztrált, de azért a Csillag születik-ben látottak alapján, hogy is mondjam, szóval nem a férfias jelző jutott róla az eszembe :-) Mindenesetre hangja az van, nem is akármilyen, szerintem nem csak az én állam koppant a padlón, közvetlenül a zsűrié után.

honlapja alapján a srác nem számít amatőrnek: akár csak anno Feke Pál a Társulatban, ő is több sikeres fellépés után döntött úgy, a tévé adta lehetőségeket felhasználja a karrierje továbbépítésére. Hiába, ma már nemcsak az számít, hogy mit tudsz, hanem az is, hogy ezt miképp tudod eladni. És az áru, amit fel tud kínálni megvételre, egy ritka, és különleges adottság, ami akár egy nemzetközi karrier alapja is lehet.

Ő a mi a Farinellink.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr681457113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BéKu 2009.10.18. 08:19:51

Ez a pasi biztos, hogy meleg, amin nem is csodálkozom, ha hozzá hasonló művészeknek egy jelentős része az.

De ez nem számít, mert tényleg fantasztikus volt. Kár, hogy ha csak a hangját hallanám, akkor tuti azt hinném, hogy nő énekli :-)

Szép!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.18. 08:31:07

@BéKa: No igen, erre próbáltam én is finoman célozni :-)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.10.18. 08:45:11

Káprázatosan énekelt, és számomra csak emeli a szopránja értékét, hogy férfitorokból származik a hang. Az meg, hogy szexuálisan hová sorolandó, teljesen mindegy a megítélése szempontjából. Elvarázsolt.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.18. 09:05:30

@Nadine: Persze, csak a pletyka kedvéért hoztam fel a témát. Vicces is lenne, ha pont engem zavarna, amikor a legnagyobb vitát generáló bejegzésem pont az érdekükben íródott...

DeMarco 2009.10.18. 11:14:11

Nem is énekelt... Vagy ti hallottatok éneket? Csak lálázott. Egyébként én jobban kedvelem, ha a szopránt valóban nő énekli, mégiscsak az ő műfajuk. Ez nem igazán férfias, bár lehet, hogy ez őt cseppet sem érdekli...
@Fedor: Azért köszi a linket, legalább végignéztem a többit is, mert a műsorokat nem láttam. A Queen Dance csoport nagyon tetszett, ők legalább tényleg aranyosak voltak. :))

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.18. 15:47:30

@DeMarco: Akkor mit csinált, fuvolázott? Basszus, nem mondod komolyan, hogy neked csak akkor lenne ez teljesítmény, ha szövege is lett volna... A darabot nem ismered? Nem láttad még a Volt egyszer egy Vadnyugatot?

DeMarco 2009.10.18. 19:25:27

@Fedor: Láttam a filmet. Jól adta elő, nem találtam hibát benne. De ez akkor se ének, csak szép hangfekvés. Kíváncsi leszek, hogy mit fog kezdeni egy igazi dallal ahol szöveg is van...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.18. 19:27:20

@DeMarco: Könyörgöm, énekhang szempontjából mi a különbség aközött, hogy a szöveg egy József Attila szintű vers, vagy csak annyi, hogy aaaaaaaaaaaaaaa?

úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2009.10.18. 21:11:45

ez a gyerek beszarás. ha nem látom nem is hiszem. illetve ha csak hallom bármit elhiszek :-)
az pedig tökmindegy milyen nemű vagy milyen a szexuális orientációja.

@DeMarco: hogy nem férfias? baszki a férfiak több mint fele már nem férfias, miről beszélünk?

domdodom69 (törölt) 2009.10.18. 21:56:08

tényleg fantasztikus volt, lúdbőr meg minden.
nekem is beugrott, hogy valószínűleg meleg, dehát nem tök mindegy?
de tényleg lehetséges ilyesmi kasztrálás nélkül??
a férfiasság pedig nem a hangmagaságon múlik. a beszédhangja amúgy normális volt, nem?

DeMarco 2009.10.18. 23:12:04

@Fedor: Csak annyi a különbség, hogy engem nem győzött meg az aaaa-zás. Például a Tóth Veránál első alkalommal megérintett a hangja, a megjelenésétől függetlenül és már az elején neki drukkoltam, éreztem benne az erőt. Itt is volt egy srác aki a Máté Péter dalt énekelte, ami nagyon jól sikerült neki, kíváncsi leszek, hogy a továbbiakban is megmarad-e ez nála. De hát végül is ízlések és pofonok, nemde?

Agata 2009.10.19. 14:37:52

Te jó ég gyerekek (a bejegyzésekből látom, hogy minimum anyátok lehetnék, a nagy rockgenerációhoz tartozom, '60-as - '70-es évek), hatalmas nagy baromságokat írtatok. Menjetek rá a www.vasaryandre.hu-ra és hallgassatok bele a 3,5 évvel ezelőtti CD-jébe. Ott szöveges dalokat más hangfekvésben is hallhattok tőle. Azóta óriásit fejlődött (évtizedig zenéltem, tanultam énekelni). Ő nem Farinelli, Zámbó Jimmy-re sem mondta senki (neki legalább 4 oktávos hangterjedelme volt, ami kivételes). Andrénak is nagy hangterjedelme van, sajnos nincs szó róla, hogy mekkora, de hallom. A múvészvilág döntéshozóit jellemzi (és itt a hüvelykujjam lefelé mutat), hogy ezzel a tehetséggel országosan eddig nem volt ismert.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.19. 14:42:19

@Agata: Valóban nem hallottam még tőle mást, de hogy a Farinelli-párhuzam _konkrétan erre a produkcióra_ áll, azt fenntartom. Ha ennél többet tud, az csak jó.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0