"ez Magyarországon is bűncselekmény"
2009. november 23. írta: Fedor

"ez Magyarországon is bűncselekmény"

Nem kívánom újranyitni a vitát a Sláger és a Danubius megszűntéről, de van egy-két nyugtalanító tény, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni.

Magam is kissé hatásvadásznak neveztem a Sláger rádió vezetőjének első felindulásból tett nyilatkozatát, de az élet - részben - rámcáfolt, ugyanis bejött, amit mondott, akármilyen nagyzolásnak is tűnt.

Persze nem minden. A dolgok jelen állása szerint az pl. alaptalannak tűnik, hogy

A hírek szerint az eddig megszokott zenei műsorok helyett Önök a továbbiakban egy politikai beszélgetős műsort hallhatnak majd

A Neo jelenleg egy egész hallgatható, de még útját kereső zenei rádiónak tűnik (a Class FM is, bár annak a kínálata már nem jön be nekem annyira), remélem a választások közeledtével is megmarad ez a politika-mentesség.

Viszont a szöveg egy másik szakasza - és ez tartalmazza a súlyosabb jóslatokat - sajnos maga lett a valóság:

A döntés súlyosan árt az ország nemzetközi megítélésének, egy olyan helyzetben, amikor Magyarországnak a rendszerváltás óta a legnagyobb szüksége lenne a külvilág rokonszenvére, a politikai befolyástól és korrupciótól mentes befektetői környezetre.

Nos, azóta a Financial Times, a The Wall Street Journal és a The Economist cikkei mind politikai korrupcióra utalónak nevezik az ORTT Slágert és Danubiust kizáró döntését, legnagyobb befektetőink képviselői, az USA, Belgium, Franciaország, Hollandia, Japán, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia és Svájc nagykövetei pedig - részben a rádiós balhé miatt - közös levélben, alig burkoltan fenyegették meg a magyar politikai elitet:

A mostanában napvilágot látott bizakodó előrejelzéseknek megfelelően remélhetőleg Magyarország hamarosan ismét a gazdasági növekedés pályájára áll – olvasható a közleményben, amely szerint a jósolt gazdasági bővülés szempontjából sok múlhat azokon a döntéseken, amelyeket a külföldi befektetők hoznak. Ezért aggodalommal figyelik az érintettek az átlátható állami viselkedést, amely hatással van a befektetői környezetre is. Az erről szóló jelentések visszatarthatják a befektetéseket, amelyekért Magyarország is verseng – mutatnak rá a nagykövetségek.

Közbevetés: lehet persze azt mondani, hogy de hát javítottunk egy helyet a korrupciós világranglistán, és hogy az exszoci országok közül csak Kelet-Ausztria Szlovénia és Észtország jobb nálunk, azért őszintén szólva az a 46. hely akor se túl szívderítő, pláne ha figyelembe vesszük azt is, hogy ezt az apró javulást az előző évben egy hatalmas zuhanás előzte meg. Nem lehet elégszer mondani: a pártfinanszírozást gatyába kéne már rázni, mert ez a legfőbb forrása a korrupciónak, nem véletlen, hogy ennek a rádiós ügynek van egy ilyen olvasata is (a magyar rádiótulajdonosokat rá lehet venni, hogy cserébe tejeljenek a pártkasszáknak).

Az Egyesült Államok kongresszusában még tovább akarnak menni: határozatban ítélnék el Magyarországot az eset miatt:

A tervezet első pontja szerint az amerikai törvényhozás alsóháza, a képviselőház elítéli az ORTT-nek a frekvenciapályázatokról hozott közelmúltbeli döntéseit. (Mint ismeretes, az ORTT elnöke Majtényi László le is mondott a kétes döntések miatt.) A második pontja azt tartalmazza, hogy a képviselőház a jogállamiság tiszteletben tartására és a külföldi befektetőkkel való tisztességes bánásmódra ösztönzi a Magyar Köztársaságot. A harmadik, utolsó pont szerint a képviselőház arra ösztönzi Magyarországot, hogy tartsa fenn a szabad és független sajtó iránti elkötelezettségét.

Hát ezek tényleg nem hiányoztak a lassan újra kialakuló, törékeny hitelességünknek.

Mindent elmond az alábbi pár mondat, ami a Sláger amerikai tulajdonosától származik:

Írásában hivatkozik Bajnai Gordon miniszterelnöknél tett látogatására is, amelyen megemlítette a két nagy párt fentebb említett megkeresését. Smulyan elmondta Bajnainak, hogy hazájában ez bűncselekménynek számít, mire a magyar kormányfő úgy válaszolt: "ez Magyarországon is bűncselekmény".

És a jelek szerint komolyan is gondolja:

A szabad demokraták politikusa elmondta, a frakció a piacpárti megoldásokat választja, ezért aggodalommal figyelik az olyan megnyilvánulásokat, mint a pécsi vízmű és a rádiófrekvenciák körüli történések. A liberálisok szerint a Sláger és a Danubius frekvenciapályázatánál felmerül a bűncselekmény gyanúja, ezért vizsgálóbizottság felállítására van szükség.

Ezt maga a miniszterelnök is támogatja. Bajnai Kóka szavait követően leszögezte, egyetért a vizsgálóbizottság felállításával, és bízik abban, hogy ebben a kérdésben nem lesz konfrontáció a kormányzását támogató MSZP-frakcióval.

Bajnai is aggódik egyes piacellenes megnyilvánulások miatt. "Magyarországon a külföldi befektetők szívesen látott vendégek" - mondta a miniszterelnök. Szerinte azért is aggasztó és elképesztő, ami a pécsi vízművel történik, mert csak a francia befektetők több mint hatvanezer munkahelyet létesítettek az országban. Bajnai Gordon hétfőn egyébként találkozik azokkal a nagykövetekkel, akik közös nyilatkozatot adtak ki a magyarországi befektetői klíma kedvezőtlen változásáról. A kormányfő már a megbeszélés előtt igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, amikor azt mondta, az ország érdeke, hogy minél több külföldi befektető jöjjön ide, és így több munkahely is létesülhet Magyarországon.

Azt a mondatot azért emeltem ki, mert a második fele az, amin elbukhat ez az egész. Az SZDSZ és az MDF piacpárti elveihez egyaránt passzol az ORTT döntés kritizálása (ennek ellenére csak reménykedhetünk, hogy nem a "savanyú a szőlő" c. örökigazság a fő motívum). A Bajnai által felvállaltakhoz is résmentesen illeszkedik ez a vizsgálat. Csak épp az a gond, hogy a parlamenti képviselők 90%-át az a két párt delegálja, amelyek nyakig sárosak az ügyben.

Mennyire életszerű ezek után egy korrekt eredménnyel záródó vizsgálatot elvárni?

 

UPDATE

Van a pofátlanságnak egy olyan szintje, amit már kommentálni se lehet. A FIDESZ nevében pl. ezt bírta mondani a fentebb említett kilenc nagykövet és Bajnai találkozója kapcsán az a szép nyurga ember:

A Fidesz szerint Bajnai Gordon miniszterelnök "kínos, hiteltelen magyarázkodása" aligha nyugtatta meg a befektetőket.

Cser-Palkovics András közleményében azt írta: a külföldi befektetők pontosan tudják, hogy a helyzet javulása csak egy olyan új kormánytól várható, amely "szakít a Gyurcsány-Bajnai-korszak örökségével, leküzdi a korrupciót és a bürokráciát, és munkahelyteremtéssel, adócsökkentéssel elindítja Magyarországot a növekedés útján".

Mondta mindezt annak a pártnak a szóvívőjeként, amely mutyizásával az egyik fő kiváltója volt a nagykövetek kritikájának, és arról a miniszterelnökről, amely a kezdetektől elítélte a kritizált ügyletet, ennek hangot is adott, és most épp vizsgálatot készül indítani ezügyben.

És ezek kerülnek jövőre kormányra.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr391546270

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: [Hazai] Befektetői bizalom 2009.11.24. 00:53:38

Kis ország vagyunk és ezt ideje lenne már belátni. Nem tudunk a külföldi tőke nélkül életben maradni, nincsen meg minden nyersanyagunk, hogy önállósítani tudjuk magunkat, ráadásul jobban gurul a szekér, ha egy irányba megyünk a forgalommal, mint ha az ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2009.11.23. 17:25:05

Ezek a nagykövetek hol voltak a Grippen ügynél?Vagy az ingatlanpanamáknál?Hmm?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.23. 17:34:50

@blas: Amikor Orbán a minden előzmény nélkül a Grippent választotta az addigi Favorit F-16 helyett, bizony megfagyott körülötte a levegő, már ami az amerikai kapcsolatokat illeti, de annyira, hogy csak mostanában kezd felengedni. Aktív amerikai elnökkel nem tudott ugyan még kezet fogni, de a Bush papával legutóbb már igen, sőt, még a Republikánus párt naggyűlésére is beengedték a karzat leghátsó sorába :-)

A viccet félretéve: Abban is éríntett mind a két nagy párt, és hogy melyik volt korrupt, az, amelyik a Grippeneket vette, vagy az, amelyik felszerelte, esetleg mindkettők, azt sajnos nem lehet tudni, mindenesetre gyanúsan gyorsan elkenték a dolgot. Kár, hogy a svéd főügyésznek nem volt lehetősége együttműködő híjján komolyabban belenéznie a magyar papírokba...

Szóval kérdésedre válaszolva: Igen, akkor is szóvá tette a külföld, hogy és ezt most hogy?

Naumov 2009.11.23. 17:41:28

Fedorkám, sajnos elmúltak már azok a daliás idők, amikor a lakosság nagyobb részével még meg lehetett etetni, hogy az ilyen csupa nagybetűvel írandó "A KÜLFÖLD", "A NYUGAT" meg "A BEFEKTETŐK" által kiadott különböző elítélő nyilatkozatok szigorúan a magyar demokrácia iránt érzett múlhatatlan elkötelezettségből fakadnak, és nem abból hogy az adott ügyben konkrétan az ő embereik lettek elhajtva a vonatkozó húsosfazéktól. Az is nagyon hatásos, amint az ügyben nyakig benne lévő MSZP utólag megpróbál úgy tenni, mintha a Fidesznek a világtörténelemben első alkalommal sikerült volna önállóan végrehajtania egy többpárti mutyit, az általuk delegált miniszterelnök pedig szigorúan összevonja a szemöldökét, és rendre int mindenkit, de nem kellene. Nem is annyira a teljes hiteltelenség, pusztán a jó ízlés, meg ilyenek nevében.

Ami meg a kormányzást illeti, azt tetszettek volna jól csinálni az elmúlt nyolc esztendőben, és akkor talán nem tartanánk itt. Sem az MSZP, sem az ország. Ja, hogy az egész az ellenzék miatt van. Jó hogy mondod, mert már éppen majdnem megint megfeledkeztem róla.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.23. 17:54:24

@Naumov: Naumovkám (ha már ilyen jóban vagyunk), honnan veszed azt a baromságot, hogy az MSZP-t ez ügyben nem tartom ugyanolyan felelősnek, mint a FIDESZ-t? Mert hogy ebből a posztból biztos nem. Ja, hogy az update részre gondolsz? Hát ha Nyakó sütött volna el egy ilyen arcpírító csúsztatást, akkor ő lenne most itt kipellengérezve. De nem ő tett így, hanem a Cserpalkó. Ez van, nála tessék reklamálni.

A miniszterelnök mögött meg ugyan kényszerűségből ott áll az MSZP, de a dolgok jelen állása szerint inkább koloncnak, mint támogatónak. Eléggé önjáró Bajnai, simán el lehet választani, hogy mi köszönhető neki, és mi az MSZP-nek, és ebből az összehasonlításból nem az MSZP jön ki jobban.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2009.11.23. 18:19:05

@blas: Jah jó,meg vagyok nyugodva:).

@Naumov: "sajnos elmúltak már azok a daliás idők, amikor a lakosság nagyobb részével még meg lehetett etetni, hogy az ilyen csupa nagybetűvel írandó "A KÜLFÖLD", "A NYUGAT" meg "A BEFEKTETŐK" által kiadott különböző elítélő nyilatkozatok szigorúan a magyar demokrácia iránt érzett múlhatatlan elkötelezettségből fakadnak, és nem abból hogy az adott ügyben konkrétan az ő embereik lettek elhajtva a vonatkozó húsosfazéktó"

Hehe nagyjából ennyi:),szépen összefoglaltad.

elfelejtette 2009.11.23. 19:54:45

"És ezek kerülnek jövőre kormányra."

Ezek, nem a haverjaid. Jobb, ha belenyugodsz.

elfelejtette 2009.11.23. 19:55:43

Ja, egyébként tudom, hogy te pártatlan meg független vagy, meg hogy mindkettő oldalt szoktad kritizálni, meg az ilyenkor szokásos bullshit, ne írd le, nem érdekel már senkit.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.23. 20:25:00

@elfelejtette: Pedig én továbbra se értem, hogy miért olyan nehéz elhinni, hogy az MSZP hosszabbításának SEM örülnék, meg a FIDESZ diadalmenetének SEM. Igen, így, egyszerre.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.23. 20:26:41

@elfelejtette: Pártatlan amúgy nem vagyok, van véleményem, és nem is rejtem el, csak épp 100%-ig hozzáillő párt nincs egy se a mai magyar palettán...

Balt 2009.11.23. 21:58:32

Fenti linken a Sláger amerikai tulajdonosának alkalmazottai (na jó: csak fizetett ügynökei), második helyen mindjárt a cikkben citált Donnelly szenátor. (A többieket egyelőre ne is szőrözzük!...)

Balt 2009.11.23. 21:59:53

Hogy Bajnaival kapcsolatban mi a bűncselekmény, azt meg bízzuk a bíróságra!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.24. 09:27:47

@Balt: Persze, nem vagyok naiv, tudom én, hogy a tulaj lobbizott ezért a határozatért, de a végeredményt tekintve nem mindegy? A lényege sajnos ettől még igaz... És gondolod, hogy annak a kilenc országnak a vezetése (mert azért egy nagykövetnek gondolom egyeztetnie is kell) mind annak az amerikai rádiótulajnak a zsebében van? Ne hülyéskedjünk már...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.24. 09:30:08

@Balt: Egyébként egy ilyen watchdog itthon is elkélne, csak ehhez át kéne alakítani a pártfinanszírozás rendszerét. Hiába, ennek az ügynek kapcsán ide lyukadok ki mindig :-)

bee-lah 2009.11.24. 09:31:30

Én már megint nem értem... :)
Amikor a Sláger 12 éve gigamutyival megnyerte a frekvenciát (birkanep.blog.hu/2009/11/05/a_megkergult_birka_radioja) akkor miért nem tiltakozott a 9 követség és az amerikai szenátus?
Majtényi miért nem fordult az ügyészséghez?
Miért nem tiltakoztak a jogvédők és az antifasiszták? :)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.24. 10:02:30

@bee-lah: Először is nem csak "a jogvédők és az antifasiszták" tiltakoztak, teljesen pártfüggetlenek voltak az ellenvélemények, már csak azért is, mert mind a két nagy párt sáros.

Aztán mitől lenne gigamutyi az, hogy a szerződéskötés után jogszerűen megváltoztatták a műsort? Elegáns volt? Nem, ez igaz, de mutyi alatt én mást értek.

No és persze az akkori és a mostani helyzet között alapvető különbségek is vannak:

1. Akkor egy új dolgot hoztak létre, így a pályázat eredményének kihirdetése nem jelentette egyben azt is, hogy egy jól működő üzletet tesznek tönkre (és teszik kérdésessé ezzel a külföldi befektetők bizalmát), és milliók kedvelt szórakozását veszik el egyik pillanatról a másikra, mondvacsinált okokkal.
2. Lehet, hogy volt akkor is pártalku (sőt, szinte biztos), de ez nem volt ennyire cinikusan nyilvánvaló, és minden más érdeket semmibevevő, nem hazudták szembe a választóikat ennyire arcpirító módon.

Szóval ha párhuzamot akarsz keresni, akkor inkább a kertévék alakulása körüli bonyodalmakat kéne elővenned, az Írisz TV/TV3 sorsának alakulását (bár az se teljesen jó példa, de legalább jobban hasonlít).

bee-lah 2009.11.24. 13:02:55

@Fedor:
Milyen jól működő üzletet tettek tönkre? Hogy nem hosszabbították meg pályázás nélkül a frekvencia engedélyt?
Pályáztak, elbuktak.
Nem az övék volt a legjobb ajánlat. Ennyi. Abba lehet csak belekötni, hogy miért kizárták ki a harmadik SalesHouse-ost (ZeneRádió)... Ő perelhetne, a többinek kusu...
Szerintem.
A Sláger a szót se szólhat a pályázati kiírás miatt, Majtényi belerakta a kiskaput, miért nem mentek be rajta...



Az előző linkem végén le kell törölni a zárójelet...)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.24. 15:00:21

@bee-lah: A Sláger egy jó működő üzlet volt, és minden ellenkező híresztelés ellenére ők adták a legjobb ajánlatot, tehát az állam is rosszabbul járt.

bee-lah 2009.11.24. 15:55:41

@Fedor:
Az engedély lejárt, pályázni kellett...
Ha ők adták volna a legjobb ajánlatot, akkor ők kapták volna a legmagasabb pontszámot is... :)
Minden más esetben, nem a legjobb ajánlatot tették...
Egészen biztos volt ott valahol egy "a bírálat szempontjai" pdf... :)
miért nem olvasták el?

Bí.

Vidéki 2009.11.24. 18:20:14

@Naumov:

Egyetértek veled:

_Magyarországon lépten nyomon megsértik az ilyen, olyan jogokat_, Ha nem az amerikai tulajdonos nyer véletlenül egy pályázaton, (mert nem ő adta a kedvező ajánlatot).

Szimpátiájukat csak akkor élvezhetnénk, ha mindig biztosítanánk, hogy a kiválónak mondott amerikai tulajdonos nyer (ha esik, ha fúj).

_A kiseprűzött jenki rádió tulajdonosa azt mondja, hogy
""Amikor megfosztják az embereket a szabadságtól és demokráciától, akkor mindenki szenved, nagyon szomorú vagyok Magyarország miatt" - zárja keserű közleményét a rádióvezér"

Ahol nincs levajazva, hogy mindig ő nyerjen, ott _ megfosztják az embereket a szabadságtól és demokráciától_.

Elég sajátos felfogása a szabadságnak és demokráciának.

Miért kell ilyen ügyekbe a szabadságot és demokráciát belekeverni.

Egyszerűen arról van szó, hogy az amerikai tulajdonos anyagi érdekeit bármi áron érvényesíteni akarja, a tisztességes viselkedést sutba dobva.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.24. 21:03:56

@bee-lah: @Vidéki: Itt most továbbra sem arról van szó, hogy mindenáron az amerikai tulajnak kellett volna nyernie, ha fú, ha esik. Nem. Csak épp a szabályok úgy lettek kialakítva, hogy csalásra ösztönözzön (saleshouse-trükk). A Danubius és a Sláger pont azért vesztett, mert tisztességes, reális árakat mondtak, ami nominálisan jóval több, mint a két új rádió ajánlata, csak épp nem konkrét összeget kellett megajánlani, hanem százalékot, amit viszont ezzel a trükkel ki lehetett játszani. Így most bár a kiírás szerint valóban többet ajánlott (irreálisan többet) a két új rádió, a valóság az az, hogy jóval kevesebb pénz fog befolyni a költségvetésbe ezen a címen, mint eddig.

Szóval tiszta szemmel kéne nézni a tényeket, és nem az Amerika-utálat szemüvegén keresztül.

bee-lah 2009.11.25. 15:52:35

@Fedor:
Akkor én csak azt kérdezném meg, hogy ki volt a pályázati kiírás felelőse...
esetleg az ORTT elnöke?
a Majtényi, aki most ugrál?

Bí.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.11.25. 16:17:26

@bee-lah: Igazad van, de ez mennyiben is befolyásolja a végeredményt? Kb. annyiban, hogy a felelősök között meg lehet említeni őt is.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0