Megint az üléspont határozza meg az álláspontot.
A Fidesz helyettes szóvivője szombati sajtótájékoztatóján ellentmondásosnak nevezte, hogy az ország nehéz gazdaági helyzete közepette a kormány egyik legfontosabb feladatának a kormányzati negyed felépítésének kérdését tartja. Arra az ellentmondásra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy miközben a következő időszakban komolyan csökken majd az életszínvonal, és egyre nagyobb terhek kerülnek a családokra és a vállalkozásokra, Gyurcsány Ferenc kormánya egyik legfontosabb kérdése az, hogy hol épül fel a kormányzati negyed - mondta Cser-Palkovics András.
A Fidesz szerint elfogadhatatlan, hogy kormányzati luxusnegyed építéséről döntött a kormány, miközben a kabinet döntései megélhetési válságot okoztak Magyarországon. (...) "A kormány a családokat megélhetési válságba sodorta, ehhez képest, úgy tűnik, hogy a legfontosabb kérdés most a kabinet számára az, hogy hol legyen a kormányzati luxusnegyed, hol üldögélhessenek az állami vezetők, miniszterek kényelmes fotelekben. Ez egy elfogadhatatlan dolog" - hangsúlyozta Szijjártó Péter.
Még azt se lehet mondani, hogy nem volt igazság abban, amit mondtak. Egy kormányzati negyedre valóban szükség volna, de talán nem 2006. második fele volt a legalkalmasabb időpont egy ilyen projekt elindítására.
Persze most már más időket élünk, hisz a gazdaság száguld, a növekedés töretlen, a családok anyagi helyzete folyamatosan javul, senki sincs megélhetési válságban, épp ezért senki nem tüntet ellenük (vagy legalábbis a rendőrség tesz róla, hogy így legyen, a demokrácia legnagyobb dicsőségére), az egészségügyben annyi a pénz, hogy Nyugat-Európában lassan orvoshiányt okoz a felénk megindult bevándorlás, és nem fenyegeti leminősítés réme sem az országot a kormány dilettáns ötletei miatt.
Legalábbis nem tudok másra gondolni, amikor olyanokat olvasok, hogy a Vár jövőjét 200 évre meghatározó átépítési terven dolgozik a kormány, vagy pedig hogy gigaépítkezéseket terveznek a Hősök tere környékére:
„Budapest a kultúra európai fővárosa, Magyarország pedig kulturális középhatalom lesz” – vezette fel a kormány új megaberuházásának tervét a kulturális államtitkár. (...) A koncepció és a célterület is monumentális. Röviden: az Andrássy negyed a teljes Andrássy úton húzódna, egészen a Városligetig, amelynek szélén új múzeumépületeket építenének. Az odáig vezető útra pedig kulturális intézmények egész sorát költöztetnék.
A mértéktartóbb terv szerint a Hősök terei oldalon csak a Felvonulási teret rendeznék, a teljes koncepció azonban az egész Városligetet felújítaná. Mindez közlekedési alagutakkal és új forgalmi renddel egészítenék ki. (...)
A tervek szerint az Andrássy utat gyalogos zónává teszik, ahová csak a szállítás és a célforgalom hajthat be. „Fiákerek és konflisok” közlekedhetnek majd a gyalogosok mellett, lennének „ingyenes vagy minimális összegért bérelhető biciklik”, hogy így teremthesse meg a kormány a „motorizáció előtti atmoszférát”.
Ennél is nagyobb tervek vannak az 56-osok terére, ahol a Műcsarnok mögött „biztosra vehető, hogy létrehozzuk a Magyar Nemzeti Galéria új épületét” – mondta Szőcs. Kijelentésével egyébként cáfolta a kormány azon korábbi állítását, hogy egyáltalán semmi nincs eldöntve a Budai Vár sorsával kapcsolatban. A Vár felújításáról írt cikkünkben a miniszteri biztos alaptalannak nevezte a híreket, amelyek szerint elköltöztetnék a Várból a Nemzeti Galériát, a Széchényi könyvtárat, hogy a helyükre kormányhivatalok költözhessenek, sőt, a Várba tenné át székhelyét Orbán Viktor is. Ha azonban már a Nemzeti Galéria új épületét tervezik, akkor a Vár sorsáról terjedő hírek mégsem csak találgatások, ahogy azt nekünk a miniszteri biztos állította. (...)
Az Andrássy negyed terve nagyléptékű közlekedési fejlesztésekkel is járna. Az M3-as felé tartó forgalmat a szomszédos utcákba terelnék. Szőcs Géza ugyanakkor felidézte Kövér Lászlónak, a Fidesz forgalomtechnikai szakemberének azt az elemzését, amelyet a Fidesz kötcsei gyűlésén osztott meg a párt vezetésével: „Kövér László kikelt az ellen, hogy a közlekedési gondokat úgy oldjuk meg, hogy kinyomjuk más kerületekbe. Ha ez így megy, akkor végül hova jutunk, mondta jogosan Kövér” – idézte Szőcs, aki megfogadta a tanácsot és beterjesztette: legyen alagút a Dózsa György út alatt.
Az alagút a Podmaniczky utcától az Ajtósi Dürer sorig tartana, és lehetővé tenné, hogy az Andrássy úton sétálók akadálytalanul juthassanak a Hősök terére és a Ligetbe. (...)
A koncepció mögött komoly kormányzati akarat áll, emelte ki Szőcs, így szeptember 28-i kormányülésen döntés születhet az Andrássy negyedről. Ősszel hatástanulmányokat készítenek, és a Fidesz ciklusának végére, 2014-re már láthatók lesz a negyed néhány eleme. A teljes koncepció megvalósítására azonban nyolc évre van szükségük. A beruházás költségeit 20 milliárd forintra becsülte az államtitkár.
Alapesetben én minden értelmes fejlesztést támogatok, ezekre se mondom azt kapásból, hogy nincs rájuk szükség, vannak elemek, amelyek tetszenek is (bár azért néhány hatástanulmányra azért kíváncsi lennék), de ezeknek a terveknek a mostani helyzetben történő erőltetésével újfent bebizonyosodott, hogy Orbánék a következetességnek és az arányérzéknek továbbra is totálisan híjján vannak, hiteltelenítve ezzel az ellenzéki korukban tett kritikáikat, amelyekkel nyugodtan lehet (és kell is) szembesíteni őket:
Valóban ez most a legfontosabb feladatuk?