Elektronikus agónia
2012. január 20. írta: Fedor

Elektronikus agónia

Csak nekem furcsa, hogy az alábbi két mai hír elvileg ugyanarról a cégről szól?

2014-től elektronikus lehet a BKV-jegy

2014-től a papíralapú jegy- és bérletfajtákat elektronikus díjfizetési mód válthatja fel, valamint részben új jegyrendszer léphet életbe, melynek legfőbb elemei a tervek szerint az időalapú jegy, a napi költési maximum, illetve az utólagos fizetés (pay-as-you-go) lehetősége érintés nélküli bankkártyával, áll a Budapesti Közlekedési Központ előterjesztésében, amelyet szerdán tárgyal a fővárosi közgyűlés. A rendszer fokozatos kiépítése több évig tart és 15 milliárd forintba kerül.

BKV-agónia: összeomlás vagy összeomlás

Egyre kevésbé valószínű, hogy a fővárosi közlekedési vállalat megmenthető. Ha a január 27-ig esedékes, 8,9 milliárd forintos hitelfizetési kötelezettséget sikerül is kinyögni, a BKV-nak pár hónapon belül a fizetési, majd a műszaki, végül a jogi csődből is meg kellene menekülnie.

Az elektronikus jegy persze jó dolog, már évekkel ezelőtt be kellett volna vezetni, de jelen helyzetben nem az volna a prioritás, hogy legyen egyáltalán mire bevezetni?

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr63602348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tallono 2012.01.20. 20:45:23

A menedzsmenten dolgozó rokonoknak meg haveroknak fel kellett valamit mutatni, azért mégse ülhetnek ott semmit nem csinálva milliós fizuért meg prémiumért...

bogancs · http://nivo.blog.hu 2012.01.20. 21:57:37

A remény hal meg utoljára.

Amúgy én is olyan típus vagyok, hogy halálom napjáig tervezgetni fogom a jövőt. Így el tudom hinni, hogy vannak ilyenek. :)

DeMarco 2012.01.20. 22:16:31

Egy több ezres cégnél rengeteg ember dolgozik különböző feladatokkal és főképp különböző információkkal ellátva.
Vagyis amíg a főnök tudatában van a bukásnak és a reménytelenségnek, addig a többi dolgozó teszi a dolgát és a legutolsó pillanatig reménykedik és hajt.
Láttam nagyon közelről, összedőlni gigacégeket egyik napról a másikra és láttam ahogy az emberek a bejelentésig dolgoztak számtalan projecten, amiknek végül is semmi értelme nem lett.

Nem is bánnám annyira, ha bedőlne a bkv. Úgy látszik ez kell ahhoz, hogy a pénznyelő megszűnjön és felrázza az embereket. Épp ideje lenne realizálni a vállalatot és gatyába rázni. Meg megemelni az árakat, bevezetni a nyugdíjas jegyet, kihajítani az ejtőernyősöket, megvonni a csúcsfizetéseket, stb. Beleönteni a pénzt ebbe a lyukas vödörbe elég volt. Racionalizálást...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.01.21. 08:16:24

@DeMarco: "Racionalizálást..."

Valami baj van az erővel, ma már másodszor írom azt neked, hogy egyetértek" :-)

loláb 2012.01.21. 15:23:26

A fejlesztés és a működtetés két külön dolog. Fejlesztésre lehet uniós pénzt szerezni (az e-jegyrendszer nyilvánvalóan ebből valósulna meg), működtetésre nem.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.01.21. 15:41:54

@loláb: Ez oké, de ha előbb csődbe megy, akkor hova fejlesszenek?

Egyébként az elektronikus jegy tényleg jó lenne, legalább öt éve hallgatom, hogy két éven belül elindul a rendszer.

Miro Kiss Ida 2012.01.21. 18:07:50

Csődbe megy. A vállalat elveszíti az értékét. Ugyanakkor az egyes járatok üzemeltetése tuti üzlet, amit a csőd esetén bagóért meg lehet kapni. Volt már ilyen, Pinochet a chilei puccs után tömegközlekedési koncessziókkal jutalmazta a fiúkat, tábornokok, meg ezredesek üzemeltették a santiagoi tömegközlekedést. Nagyon sokára sikerült utóbb gatyába rázni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.21. 19:50:07

Elektromos jegy helyett már az is haladás lenne sok helyen, ha lehetne jegyet venni.

Mondjuk a BKV-BKK önmagában egy vicc. Vesznek mindenhonnan levetett buszokat használtan.Kérdem és a dávidnak is használt autót vettek?

Ha már busz: Világosan látszik, hogy szándékosan züllesztik lefele, mert hatalmas üzlet lesz az üzemeltetési tender, melynek legjavát egy bizonyos ember fogja nyerni.

is 2012.01.21. 20:32:46

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: én tudom is, hogy milyen betűvel kezdődik annak az embernek a neve: S.

DeMarco 2012.01.22. 08:53:39

@Fedor: "Valami baj van az erővel, ma már másodszor írom azt neked, hogy egyetértek" :-)"

A probléma az ön készülékében van. Véletlenül tegnap az AV helyett a V-ra tekerted a gombot. Üdv a világomban. :)
Csak nehogy itt ragadj, mert akkor unalomba fulladunk... :))

loláb 2012.01.22. 08:59:20

@Fedor:
A BKV (illetve, jelen esetben a BKK) dolga a fejlesztés. A működtetéshez szükséges források biztosítása (sorrendbenÖ az önkomrányzat, kormány, parlament dolga.

Nem kellene lesüllyedni a "elektronikus jegyrendszerre bezzeg van pénz, de a buszok mocskosak" szintre, (mint ahogyan azt a múzeumi negyednél, vagy a vár rekonstrukciónál csináltad), hanem ennél aggregáltabban kellene megközelíteni a problémát.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.01.22. 13:13:56

@loláb: Szokás szerint félremagyarázod a szavaimat. Fejleszteni kell, de mit kezdünk az elektronikus jeggyel, ha nincs hol használni, mert csődbe ment a BKV? Persze legyen rá terv, de attól még a napi működéssel is kezdeni kell valamit. Kellenne egy nagy újraindítás a BKV-nak, egy nagy újraszervezés, aztán annak lehet része az elektronikus jegy, sőt, el is várom, hogy legyen.

Amúgy a vára és a múzeumi negyedet érintő kérdéseknél is inkább a FIDESZ pálfordulása volt a kritika tárgya...

loláb 2012.01.22. 15:50:05

@Fedor:
"a napi működéssel is kezdeni kell valamit"

Kéne, csakhogy ez kurvára nem a BKV, vagy a BKK dolga. A BKV nem a pazarló gazdálkodás miatt van a csőd szélén, aki ezt állítja az sajnos egy fogalmatlan hülye. Még a Hagyó-érában sem volt csepp sem a tengerben az az évek alatt kilopott 3-4 milliárd forint a BKV költségvetéséhez, hiányához képest, pedig akkor az egész fővárosi intézményrendszer a korrupcióhoz, és a szélhámiákhoz volt hozzáigazítva.

Ehhez képest Tarlósék ha valamit, akkor a BKV-t igazán töviről hegyire átvilágították, és a pénzcsapokat elzárták. Lehet, hogy maradt 1-2 szerződés, aminél a haveri kutyákat nem sikerült észrevenni, de nem ez a fő gond, hanem az, hogy a Főváros az elmúlt 20 évben egyszer sem adott egy buznyákot sem a működés támogatására. Megrendeli a szolgáltatást, hogy hol, mennyi járat járjon, az állam kifizeti az 1/3-át, a lakosság a másik egyharmadot, a főváros pedig a rá jutó egyharmadot nem adja oda.

Ennyi a bkv sztori, nincs mit túlragozni rajta. A fővárosnak nincs pénze, a kormány pedig nem akar többet adni, vagy árat kell emelni (kb a duplájára), vagy valakinek mégiscsak oda kell adnia azt a hiányzó egyharmadot a cégnek.

"Kellenne egy nagy újraindítás a BKV-nak"
Egyrészt, ha csinálnának egy tabula rasa-t, és végelszámolnák a BKV-t és vadi új közlekedési vállalatot hoznának létre, akkor is hiányozna az egyharmad a bevételekből, mivel ezt jelenleg a főváros nem azért nem adja oda, mert úri kedve ilyen, hanem mert NINCS rá pénze.
Másrészt pedig, újraindítást 80 milliárdos hitelállománnyal nincs sok értelme csinálni, mert a kamatterhek 10 milliárdja így is, úgy is hiányzik a BKV bevételeiből (még ha egyébként az 1/3-ot valami csoda folytán meg is kapná), a finanszírozást ugyanis a működési költségekhez igazítják, nem pedig ahhoz, hogy pénzügyi műveleteken még mennyit bukik a cég.

Szerintem két dologra van szükség: első lépésként meg kell állapodni arról, hogy ki, és mennyit vállal az hiányzó egyharmadból, másrészt pedig át kell vállania valakinek a BKV adósságát. Ha ez a kettő megvan, akkor is hiányozni fog a húsz év alatt elmaradt fejlesztés a cég mögül, tehát semmivel nem lesz korszerűbb, európaibb a szolgáltatás, szóval értehtő módon senkinek sem sürgős sem az adósságátvállalás, sem pedig a -finanszírozás minden érintett számára plusszköltséggel járó- rendezése, hiszen vajmi kevés látszatja van, de legalább kurva sok pénzbe kerül.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.01.23. 08:48:16

@loláb: "Kéne, csakhogy ez kurvára nem a BKV, vagy a BKK dolga. A BKV nem a pazarló gazdálkodás miatt van a csőd szélén, aki ezt állítja az sajnos egy fogalmatlan hülye."

Épp ezért ilyet nem is írtam.

Az újraszervezésbe természetesen a finanszírozás újraszervezése is beletartozik...
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0