A haza minden előtt
2012. május 02. írta: Fedor

A haza minden előtt

1998 nyarán barátaimmal részt vettem egy tiszai vizitúrán. Az egyik vízparti kempingben egy ismerős bajusz jött velem szembe a tévéből megszokottnál több fokkal lazábban, egy szál fürdőgatyában (talán még mosolygott is): a magyar országgyűlés akkor épp frissen megválasztott elnöke. 

Nem sok pozitív emlékem van Áder Jánosról, de ez a véletlen találkozás közéjük tartozik. Bár jól meggondolva akkor még a komplett FIDESZ felé nagy várakozásokkal tekintettem: még innen voltunk a megfigyelési ügyön, Simicska kinevezésén, szóval azon a dolgokon, amelyek végleg megroppantották az addigi reményeimet bennük.

Azóta persze sok víz lefolyt a Tiszán, ez a FIDESZ már rég nem az a FIDESZ, amelynek én a rendszerváltáskor, gimnazistaként drukkoltam.

Áder elég nagy hendikeppel fut neki az új pozíciójának. Bár természetesen mindegyik elődjének voltak pártkapcsolatai valamilyen szinten, de a rendszerváltás óta nem volt még olyan államfő, amelynek ne lett volna egy teljes életműve a politikusságon kívül is. Meg kell küzdenie azzal is, hogy a közvetlen elődje soha nem látott mélységekbe rántotta a köztársasági elnöki poszt presztízsét, mind a tevékenységével, mind a dicstelen távozásával. Talán nem véletlen, hogy Ádernek az első államfői beszédében mindegyik korábbi elnökről volt egy jó szava, csak pont Schmittről nem, pedig egy párthoz tartoznak.

De ez a beszéd nem csak ezért figyelemreméltó.

Ebben a beszédben nyoma sincs az olyan schmittpáli megalázkodásnak, hogy motorja kíván lenni a törvényhozási lendületnek, és nem gátja vagy pláne ellensúlya (mondjuk nem lehet azt mondani, hogy Pali bátyánk ezt az elnöki programot nem tartotta be az utolsó betűig).

Ez a beszéd egy konszenzuskereső politikus beszéde volt, amelynek nem egy mondata akár az aktuális kormány kritikájaként is felfogható, és mindenképp méltó ahhoz a poszthoz, amit mától be fog tölteni. Üdítő volt ezeket a mondatokat hallani, olvasni egy (most már elvileg) ex-fideszestől. Lehet, hogy Brüsszelben élve megfertőződött egy kis politikai kultúrával? Mindenképp javára válna ez a hazai közéletnek.

Én a jelen kormánynak a megválasztásakor minden ellenérzésemet félretéve azt kívántam, legyen sikeres, hisz a kormány sikere az ország sikere is egyben. Nem lett az (nagyon nem), és ez sajnos az országon is meglátszik. Ennek ellenére (bár lehet, ezért sokan naívnak fognak tartani, és még az is lehet, igazuk lesz) most is előkapom a pozitív énem. Félreteszem a negatív Áder élményeimet, és a Tisza partit előtérbe helyezve azt kívánom, vegye is komolyan, amit mondott, legyen méltó ehhez a beszédhez, legyen méltó ahhoz a Kölcsey idézethez, amivel befejezte a mondanivalóját.

A haza minden előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr184484315

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.05.03. 09:24:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

debreceni.blog 2012.05.02. 15:18:39

„..S mivel eme magas, ám holtvágányra futó pálya elnyerését Orbán Viktornak köszönheti, nem valószínű, hogy akár csak néhány fokkal is, de elfordulna tőle.”
www.vagy.hu/tartalom/cikk/2187_az_otodik_elem

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.05.02. 15:21:36

@debreceni.blog: Az is lehet. De had reménykedjek már egy kicsit...

debreceni.blog 2012.05.02. 15:27:14

@Fedor: hááát, reménykedni azt szabad...

Flankerr 2012.05.02. 22:27:18

Hallgattam a rádióban, és egyetértek a poszt alapgondolatával. Érett, higgadt beszéd volt, egy olyan emberé, aki tökéletesen tisztában van vele, milyen nehéz dolga lesz. Innen szép nyerni. A beszéd alapján van rá esélye. Én bízok benne. Még.

kzoltana 2012.05.03. 09:45:48

Legyen, ha lehet!
Biztatnánk Ádert, ha nem tartanánk attól, hogy újra megvezetnek bennünket, hogy ez nem más, mint szerep.
www.vagy.hu/tartalom/cikk/2187_az_otodik_elem

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2012.05.03. 13:45:43

"Meg kell küzdenie azzal is, hogy a közvetlen elődje soha nem látott mélységekbe rántotta a köztársasági elnöki poszt presztízsét, mind a tevékenységével, mind a dicstelen távozásával."

Ez inkább előnyös Áder számára, Schmittnél csak jobb lehet.

A beszéd érett és normális volt. Jó lenne, ha nemcsak egy szerep lenne...

DeMarco 2012.05.06. 22:56:00

@Fedor: Én speciel jobban örültem volna Kövérnek, sokkal szórakoztatóbb lenne a nyavajgásotok.

Áderrel bajban lesztek, sokkal nehezebben megfogható, sokkal kontrolláltabb, sokkal nehezebb zavarba ejteni.

Ő simán végig tudja vinni a harmadik Orbán kormányt is majd.

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2012.05.07. 16:38:21

@DeMarco: Áder is produkált cifrákat házelnökként. De én is reménykedem benne, hogy talán egy kicsit visszahoz a cím presztizséből.

De Marco, el nem tudom mondani neked, hogy te vagy az élő bizonyíték arra, hogy igenis léteznek Fidesz szavazók. Én eddig a barátnőm családján kívül nem találkoztam emberrel, aki rájuk szavazott volna, pedig elvileg 53%-ot kaptak...

DeMarco 2012.05.08. 20:41:49

@Tzimisce: És hol laksz, belpesten? A 8-kerben? :) Akkor nem csoda...

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2012.05.09. 12:31:33

@DeMarco: Wow, micsoda comeback!
Milyen polgármestere van a 8. kerületnek? Milyen országgyűlési képviselője?
A 14-ik kerületben pedig, ahol lakom szintén ugyanez a helyzet.

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2012.05.09. 12:33:33

@Tzimisce: Félreérthetően írtam. A 14-ikben vagyok bejelentve. De hidd el, Csepelen, sőt még Angyalföldön is sokan szavaztak a fideszre, mégsem ismerek egyet sem, pedig jó pár embert ismerek szerte Budapesten.

DeMarco 2012.05.10. 15:24:36

@Tzimisce: Talán hangsúlyosabb a Vidék-Pest összehasonlítás. Próbálkozz pesten kívül is. Amúgy meg tudlak érteni, ismerős érzés nekem is. Állítólag van aki rosszabbul járt az adócsökkentéssel, de én még eggyel sem találkoztam...

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2012.05.13. 18:57:37

@DeMarco: Bartert ajánlok. Te megmutatsz nekem pár embert, aki a Fideszre szavazott, külön bónusz, ha megbánta.
Én meg mutatok neked olyan embereket, akik rosszul jártak az adócsökkentéssel. Egyetlen dolog lep meg, tudomásom szerint vidéken alacsonyabb az átlagbér, így valószínűbb, hogy vannak olyanok, akik rosszabbul jártak az adócsökkentéssel. Ja, és a kompenzációsok nem számítanak a jól jártak kategóriájába...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.09. 00:15:40

@DeMarco:

Én speciel jobban örültem volna Kövérnek, sokkal szórakoztatóbb lenne a nyavajgásotok.

- Előszőr is, ha komolyan gondoltad amit leírtál, akkor hülye vagy.

- Kettő: Nehéz elképzelni, hogy egyenlőre Áder János maximális bizalmamat élvezi?

- Hogy milyen elnök valójában, azután utatkozik meg, hogy a fidesz veszít 14-ben.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0