István, Árpád & co.
2012. június 19. írta: Fedor

István, Árpád & co.

rockopera.jpg

A véletlen úgy hozta, hogy rövid időn belül két nemzeti rockoperát is megnézhettem. Az egyiktől sokat vártam, abban csalódnom kellett. A másiktól egyáltalán nem vártam semmit, de abban is csalódtam, csak kellemesen.

A Veled, Uram! az István, a király folytatása, és mivel az nagy kedvencem (kinek nem az?), és amúgy is nagy tisztelője vagyok a Szőrényi-Bródy kettős életművének, némi izgalommal ültem be a Thália nézőterére. Olvastam ugyan, hogy ez a darab egyszer már megbukott pár éve, de azt is, hogy azóta átdolgozták, és amúgy is abból indultam ki, hogy max. gyengébb az elődjénél, de azért annyira nem lehet rossz.

De. Lehet. Sajnos.

Pedig még a szereposztás is kiváló volt. Sasvári Sándor és Feke Pál hozta a szokott (jó) formáját, rájuk nem lehetett panasz, mint ahogy a többi színészre sem. A legnagyobb meglepetés Homonnay Zsolt volt számomra: én őt eddig csak mint egy érzelmes romantikus operetténekest ismertem, így elsőre elég merésznek tűnt számomra, hogy ő játssza Orseolo Pétert, aki a darab dúvad macsó intrikusa, de teljesen jól megoldotta a feladatot, ezután majd az lesz a furcsa, ha megint valami nyálas duettet énekel a feleségével a tévében.

Az alapsztorival se volt gond. Az ifjú István után látni az öreget, aki mindenképp meg akarja őrizni az életművét, de hasonló gondokkal küzd, mint évtizedekkel korábban: valóban színpadra vagy filmre való történet, ki lehetett volna belőle hozni egy valódi István, a király II.-t, ami méltó folytatása a a legendás elődnek.

De nem sikerült, és ebben főleg a zene a ludas. Hiába tartom Szörényit a magam részéről zseninek, az első felvonás után már tényleg csak a kíváncsiság és az udvariasság tartott ott, mert a zene bizony nem.

Először is túl sok volt a zenei visszautalás az Istvánra, túl sok volt az ismerős dallam, ráadásul eltorzítva. Nem vagyok szakképzett zenész, nem tudom, pontosan hogy hívják azt a technikát, amikor szándékosan tűnik hamisnak, elcsúszottnak a zene, és ezzel keltenek feszültséget. Ha egyszer-vagy kétszer élnek ezzel, az még jól is jöhet, van ilyen a Jézus Krisztus Szupersztárban is, meg az István, a királyban is. Pár perc. Itt viszont kis túlzással az egész darab ilyen. Sehol egy fülbemászó dallam, ami megragadna, ami sláger lehetne. Levi bácsi nagyon pesszimista hangulatban lehetett, amikor ezt a darabot komponálta.

És ez a pesszimizmus a végére  a sztorit is áthatja. Míg az István, a királyban nem is egy, hanem igazából két pozitív főhős is akad (hisz ki az, aki Koppányt gonosznak tartja), itt nincs egy szereplő se, akivel tiszta szívből azonosulni tudna az ember az egy szem Imre herceg kivételével, de hát a történelmet ismerők számára gondolom nem újdonság, hogy ő meg nem éri meg a darab végét.

Apropó történelmi hűség. Nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy Orseolo Péterből, némi történelem-hamisítással már-már paródiaszerűen gonosz embert faragtak. Valóban jellemtelen egy fickó volt, de hogy saját kezűleg ölte volna meg Imrét (befejezve a vadkan művét), saját kezűleg vakította volna meg Vazult, és saját kezűleg kínozta, gyalázta volna meg az öreg Istvánt? Különösen ez utóbbi bosszantott, az ember már azt várta, hogy mikor fröccsen a vér kétméteres sugárban Péter gonosz nevetésétől övezve, mint egy Monthy Python szkeccsben, vagy egy Tarantino filmben. Ha nem a jobboldal nagy öregje lenne a zeneszerző, hanem mondjuk egy Alföldi rendezte darabban lenne egy ilyen jelenet, a jobbikosok már rágyújtották volna a színházat...

Szóval nem túl jó szájízzel hagytam ott a Thália nézőterét.

A Honfoglalás c. darabra viszont véletlenül csöppentem, a testvérem az előadás napján hívott fel, hogy volna estére ingyen pár jegye, érdekelne -e, így egy Miért ne? felkiáltással este 7-kor már a RAM Colosseumban ültem kiscsaládommal.

Aki nem tudná hova tenni ezt az aránylag új darabot: A Koltay-féle kurzusmozi alapsztorijából és a film egyetlen igazán értékelhető részéből, vagyis a Demján által előadott dalból Koltay Gergely írt rockoperát, amelyet Pintér Tibor projektje, a Komáromi Lovasszínház mutatott be tavaly, és most ez adaptálták igazi színpadra.

Ami filmen nem működött, az színpadi keretek között igen, ráadásul egy olyan zenével, ami kellemesen keverte a hetvenes-nyolcvanas évek számomra oly kedves és nosztalgikus magyar rockját az atavisztikus sámándallamokkal, a népzenével és a kötelező érzelmi szállal (vagyis pont olyan volt, mint amilyennek egyébként a a Veled, uramnak lennie kellett volna). Ráadásul ott volt főmotívumként a Szállj, szállj, sólyom szárnyán, amit a darab sámánja, Pintért Tibor, és Árpád, vagyis a Társulat c. tehetségkutató Koppánya, Vadkerti Imre legalább olyan jól énekelt, mint Demjén, és ez a jól ismert, és népszerű dal sokat lendített a darabon. Szóval nem azt mondom, hogy rohanok letölteni megvenni CD-n vagy DVD-n, de azért kellemes este volt, és a gyerekeknek is kicsit közelebbivé, átélhetőbbé tette azt, amiről korábban már beszélgettünk velük a Hősök terén, a szobrokat nézegetve.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr804588273

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.06.20. 11:21:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tallono 2012.06.20. 01:43:31

Nos, örülök, hogy ismerkedsz a magyar kultúra (nekem kissé maradi és élettelen-szagú) oldalával, és nem csak a szokásos vad liberális baromságokkal, ami a pesti színházakat uralja. Üdvözletemet továbbra is kivívnád, ha nem állnál meg a színi játéknál és kezdenél megismerkedni a valós magyarsággal, valódi történelmünkkel és a világban betöltött szerepünkkel is! Sosem késő megtérni hazádhoz és népedhez, számolj le a liberális hitt oldaladdal és válj teljes szívű magyarrá, ezt kívánom neked!

labrabbit 2012.06.20. 04:42:34

@Tallono:
Ki a teljes szívű magyar? Mik a kizáró okok?
(a liberalizmuson kívül, bár az is összetett dolog, mert akkor.. na mindegy)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.06.20. 09:18:26

@Tallono: Drága, egyszerű gondolkodású, és épp ezért fölényesen bunkó fiatal barátom!

Meglepődnél, ha azt mondanám, hogy én már akkor László Gyulát olvastam, amikor te még meg se születtél, és valószínűleg sokkal többet tudok a témáról, mint te? Nem kell nekem semmihez megtérnem, én magyar vagyok, aki büszke a múltjára, ÉS emellett liberális, mert a kettő egyáltalán nem zárja ki egymást.

Na ezt kapd ki.

Ja, és valószínűleg erről a korai írásomról lemaradtál:

fedor.blog.hu/2009/03/12/az_adjatok_vissza_a_jelkepeinket_projekt

DeMarco 2012.06.20. 14:04:53

@Tallono: Pedig itt most te vagy Koppány! :)

"igazából két pozitív főhős is akad (hisz ki az, aki Koppányt gonosznak tartja)"

De ne aggódj, Fedor téged is pozitív hősnek tart a párhuzam alapján. Hiszen még meg is említett a cikkben: "egy Alföldi rendezte darabban lenne egy ilyen jelenet, a jobbikosok már rágyújtották volna a színházat..."

Bár ez utóbbiban alaposan téved, egy jobbikos sosem gyújtaná fel a NEMZETI színház épületét. Meg Alföldit sem érdemes már bántani. Lassan lepereg a homok, véget ér a kultúrmocsok kora, csak egy megfelelő igazgatót kell a helyére kinevezni. Sokáig tartott, borzasztó volt várakozni, de most kézenfogva távozhatnak Simor pajtásával együtt...

DeMarco 2012.06.20. 14:24:20

@Fedor: "Nem kell nekem semmihez megtérnem"

Hát azért elgondolkodhatnál... :)

Én nem maradtam le az említett posztról, emlékszem az akkori véleményemre: senki nem vette el a jelképeket, csak mi nem szégyelljük használni őket, ellenkezőleg, büszkék vagyunk rájuk és nem csak a múlt miatt, hanem a jelen miatt is.

Elsőre néztem, jéé, milyen jellegtelen poszt, de ismerlek már annyira, h vhogy bitosan belekeversz majd egy kis jobboldalazást, ismét nem tévedtem...

Nem baj, ha nem tetszenek a színházi előadások, már lehet letöl, izé megvásárolni a Dallas új részeit, azok biztosan jobban lekötnek majd. :P

Engem speciel jobban foglalkoztat, h a brüsszeli pojácák visszakoztak és így végre lehetőség nyílik az utolsó kívánságom megvalósítására is...

Gandalf Garaboncias 2012.06.20. 14:40:31

A Veled, Uram! kapcsán nem szabad egy második István, a királyt várni, és akkor, csak akkor nem csalódsz. Meg lehet kedvelni sok-sok hallgatás után (én CD-ről ismerem az eredeti darabot), nem egy könnyű zenei anyag, de emészthetőbb, mint az Atilla, Isten kardja (amelyből szintén átvesz zenei motívumokat, nem egyet). Én ajánlom, hogy egy-két számát YouTube-ról még hallgasd meg párszor, hátha egy idő után megkedveled. :0)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.06.20. 15:32:30

@Pisti, az aragorn: Nem az a baj, hogy nehéz zenei anyag, hanem az, hogy rossz. Nehéz Wagner is, meg némely dzsessz is, de attól még jó. Persze ez csak az én véleményem, ha neked tetszik, én nem tiltalak el tőle :-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.06.20. 15:33:48

@DeMarco: "csak mi nem szégyelljük használni őket, ellenkezőleg, büszkék vagyunk rájuk"

Konkrétan pont arról szólt az a poszt, hogy én is így vagyok ezzel...

"Nem baj, ha nem tetszenek a színházi előadások, már lehet letöl, izé megvásárolni a Dallas új részeit, azok biztosan jobban lekötnek majd. :P"

Istenem, ezt az egybites gondolkodást... Nem tetszett egy színdarab, akkor biztos színházellenes vagyok, és csak a bulvár érdekel... Nem tudom, ha összeraknánk, hogy idén melyikünk volt többet színházban, ki jönne ki belőle jobban...

DeMarco 2012.06.20. 16:10:52

@Fedor: "Istenem, ezt az egybites gondolkodást... "

Irónia volt.

"Nem tudom, ha összeraknánk, hogy idén melyikünk volt többet színházban, ki jönne ki belőle jobban..."

A kérdés nem pontos. Ha az a kérdés, hogy melyikünk volt idén többet színházban, akkor biztosan te, mert én egyben sem jártam. Építkezek, erősen visszafogott havi költségvetéssel, csak a gyerekek szórakoztatására költünk.
De ha az a kérdés, hogy melyikünk látott több színdarabot, akár külföldit, akár belföldit idén, akkor már mindjárt más a helyzet, inkább ne fogadj rá, mert könnyen veszíthetsz...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.06.20. 16:15:28

@DeMarco: "Irónia volt."

Nem annak tűnt, meg egyébként is, nálad sosem lehet tudni...

Színházi közvetítéseket meg én is nézek. Ha te is, az csak jó.

Gandalf Garaboncias 2012.06.20. 18:06:13

Mondjuk én ezt az átdolgozott verziót az új szereposztással nem ismerem, csak az eredetit.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.07.11. 16:08:16

Ugye az is megvan, hogy Aba Sámuelt el kellett kergetni, és utána visszajött Orseolo Péter...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.07.11. 16:34:08

@Kuviklacz: Valóban, de ez most hogy jön ide? Aba Sámuel rövid uralkodása már nem volt része a darabnak...

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2012.07.11. 19:30:27

@Fedor: Csak árnyalja kicsit a "gonosz külföldi király és az igaz magyarok" képet. Merthogy A.S. kedvéért kergették el O.P-t
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0