Forgassunk kurzusfilmet!
2013. május 21. írta: Fedor

Forgassunk kurzusfilmet!

Attiláról már 1918-ban is forgattak filmet, és az 50-es években még Anthony Quinn is eljátszotta őt Sophia Lorennel az oldalán, de azóta nem nagyon készült róla igazi mozi. A mi nemzedékünknek már csak a Gerald Butler által főszerepelt tévéfilm jutott, pedig újra divatosak a szandálos-kardozós filmek (tévésorozatként nem kevés szex-szel fűszerezve, lásd Róma és Spartacus).

Épp ezért bosszantó, hogy az Index Cannes-i felfedezése szerint a legújabb róla szóló film inkább egy másik divathullámra ül fel, a zombisra, és a hunok királya ezúttal vérengző élőhalott lesz:

A riporter félig komoly, félig vigyorgó kérdésére, miszerint ha megjelenne náluk Andy Vajna egy nagy halom pénzzel, akkor átírnák -e forgatókönyvet, és lehetne -e Attila a jófiú, a producerek válasza egy félig komoly, félig vigyorgó yes, de nekem volna jobb ötletem is arra, hogy a filmügyi főmuftink miképp költhetné el értelmesebben azt a nagy halom pénzt, ha komolyan vennénk egy pillanatra, hogy létezik, és csak arra vár, hogy egy Attiláról szóló film legyen belőle.

lathatlan_ember.jpgKedvenc regényem egy Gárdonyi mű, A láthatatlan ember. Attila ennek úgy főszereplője, hogy nem a főszereplője, mégis róla szól az egész történet. Kb. 10 évesen olvastam először, és azóta számtalanszor újra elővettem, és mindannyiszor megállapítottam, hogy ideális filmalapanyag lenne. Meg van benne minden, ami egy nagyívű filmeposzhoz kellhet: egy emberléptékű főhős, akivel azonosulni lehet, fordulatos történet, intrika, szerelem, grandiózus csatajelenet, hát mi kell még?

Hát természetesen pénz, még hozzá rengeteg, mert ez bizony nem kamaradráma, ezt csak hollywoodi léptékben érdemes vászonra vinni, különben gagyi lesz, mint a jobb sorsra érdemes Honfoglalás.

És itt jön a képbe Andy Vajna, aki több minőségben is tehetne azért, hogy az álmom valóra váljon. Egyrészt ugye ő most a filmcézár kishazánkban, aminek ugyan eredményét még nem látjuk (pontosabban pont az az eredménye, hogy évek óta nem látunk semmit), de mégis csak a főnök haverja, és hátha akarnak csinálni egy kurzusfilmet. Nem egy szép műfaj ez, elismerem, de ha már, akkor a mai kurultájos irányvonalhoz ez abszolút passzolna, és legalább nívós alapanyag lenne.

De még jobban örülnék, ha Bandi bá írna belőle egy pár oldalas szinopszist, és megfuttatná a régi ismerősei között a nagy vízen túl, hátha rákap az egyik stúdió. Állítom, hogy megvolna benne a potenciál egy blockbusterhez. Tisztább lenne, profibb lenne, és nagyobb lenne az esély arra, hogy mindenhova eljusson ez a történet, és ennek mindenképp lenne pozitív visszacsatolása a magyar kultúra felé.

És most addig is, amíg eljut szerény javaslatom az illetékesekhez, azt hiszem előkeresem a polcról ezt a könyvet, és hamarosan időt kerítek rá, hogy elolvassam. Újra, de nem utoljára.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr575307339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DeMarco 2013.05.21. 22:25:16

Attiláról már forgattak eleget. Én inkább Hunyadi Jánosról forgatnék filmet, ami szintén nagy eposz lehetne, faxa csatajelenetekkel és várostromokkal. Olyan Rettenthetetlen stílusban...

Kezdődhetne azzal, h ül egy magyar bácsi a padon délben és hallgatja a harangokat. Amikor egy arra járó amerikai megkérdezné, h mi olyan érdekes a déli harangszóban, akkor elmondaná, h azért vazze, mert...

Vagy menne a story és a végén lenne bemutatva a pápa és a déli harangszó, ahogy ma is szól a világon mindenfelé...

Na, az a film és a ziccerek tényleg emelnék az ázsiónkat.

Mondjuk szívesen megnéznék egy Tarzan filmet is, ami nem családi mozi, hanem felnőtteknek szóló, sötét, veszélyes, pörgős, amikor pl. behatol Oparba.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.21. 22:31:33

@DeMarco: Speciel pont Hunyadyval nyitott kapukat döngetsz, egyszerre két film is készül róla az utolsó híreim szerint...

De ezek nem segítenek Attila elzombisított renoméján, szóval a poszt szempontjából irrelevánsak :-)

Köves D. Gábor 2013.05.22. 00:06:05

Még hogy nem készült az ötvenes évek óta filmalkotás Attiláról, a hunról. Íme:

www.youtube.com/watch?v=X-x6FBuF4JM

rosszpenz 2013.05.22. 00:42:14

még kiejteni se tudják, h hun.

hanok a kínaiak voltak mielőtt kínaiak lettek

rosszpenz 2013.05.22. 00:43:23

de legalább a nevét jól írják, nem mint néhányan.

TanyasiEdömér 2013.05.22. 01:18:00

@rosszpenz:
"még kiejteni se tudják, h hun"
Beállhatunk hozzájuk a sorba, én például magyarul az Attilát eddig mindig kizárólag Atillának hallottam kiejteni.

TanyasiEdömér 2013.05.22. 01:23:29

"hanok a kínaiak voltak mielőtt kínaiak lettek"

a kínaiak ma is hanok

Beru 2013.05.22. 01:56:24

Régi mániám, hogy A láthatatlan emberből filmet kéne csinálni. Végre valaki, ráadásul címlapon...!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.22. 06:47:06

egyetértek...Gárdonyi főműve ez.

DeMarco 2013.05.22. 07:12:56

@Fedor: "De ezek nem segítenek Attila elzombisított renoméján, szóval a poszt szempontjából irrelevánsak :-)"

Nekem nincs bajom a zombikkal. A Walking Dead az egyik kedvenc sorozatom. Lehet nagyon jól is megcsinálni zombis filmet, meg lehet nagyon rosszul is. A képből ítélve ez inkább az utóbbi lesz.

Az jó, ha Hunyadiról csinálnak filmet, de én Hollywood-i produkcióra gondoltam, nem magyarra. Itthon megvan a lelkesedés, de hiányzik a pénz és a technika. Félek, h egy újabb Honfoglalás lesz csak belőle.

H.G.Wells láthatatlan emberéből is jó régen csináltak filmet, leszámítva a Szövetséget.

Kandeláber 2013.05.22. 07:49:49

Nálunk nem lehetne megvalósítani, esetleg úgy hogy a felét kihagyják.
Számomra az egyik csúcs volt a könyvben, amikor Gárdonyi leírta a hunok szövetségeseinek megérkezését, szemléletesen leírva a ruházatukat, fegyverzeteiket és a jellegzetességeiket.
Az Egri csillagokban szinte ugyanez a leírás köszön vissza a török sereg leírásánál, amikor Gergő fel akarja robbantani a szultánt, és előtte az országút szélénél lesik őket.

Fejesrob 2013.05.22. 08:33:03

Nekünk valami olyasmit kellene csinálni, amiben Washington Roosevelt-el és Nixonnal irtja az indiánokat és a négereket, akik zombikká változnak.

Aztán ha problémáznak, hogy olvassuk el a történelemkönyvet, azt mondjuk, hogy ti sem olvastátok el a mienket.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 08:34:42

@DeMarco: Nem igaz, hogy nem akarod megérteni, amit mondani akarok. Külön nekem sincs semmi bajom a zombis sztorikkal, pont most olvastam el a World War Z-t, csak miért pont Attila?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 08:39:30

@DeMarco: "H.G.Wells láthatatlan emberéből is jó régen csináltak filmet, leszámítva a Szövetséget. "

Bocs, ha veled, az übermagyarral szemben engem, a hazátlan liberálist egy magyar mű sorsa jobban érdekel...

Balt 2013.05.22. 08:59:14

@rosszpenz: Egy részük a kínai államalkotó ~60 etnikumból. Nem mellesleg a kínai nagy fal épp a hunok ellen épült:

"az i. e. 3. század és i. sz. 17. század eleje között Kína északi határán épített erődítményrendszerek összessége, amelynek célja az volt, hogy a földművelő Kínát megvédje az északi nomád törzsek (nagy részben a hunok) támadásaitól." (wiki)

Balt 2013.05.22. 09:05:27

Ja, egyébként like! Bár ezen volna mit árnyalni:
"Nem egy szép műfaj ez, elismerem, de ha már, akkor a mai kurultájos irányvonalhoz ez abszolút passzolna, és legalább nívós alapanyag lenne."

Na igen, addig érdemes, míg nem jön a következő melegkurzus (hogy ne hozzam az egyéb attribútumokat), mert Attilás melegpornóra nem vagyok kíváncsi.

Vahakomb 2013.05.22. 09:05:53

Andy Vajna bácsitól én is elvártam volna egy jó történelmi magyar filmet!

Mikor anno megnéztem a művészfilmek kategóriájába sorolható Honfoglalás és utána a Sacra Corona műveket, akkor azt mondtam magamban: nem rossz, újrakezdésnek egész jó! S buzgón vártam a még több statisztával, még grandiózusabb magyar történelmi filmeket. De elmaradtak...

doktor.dikhed 2013.05.22. 09:18:21

Az a baj, hogy itthon nehéz kőkemény történelmi eposzt készíteni, mert ugye, ha mi készítjük, a szereplők között nem lesznek emberek, gazfickók, kegyetlen állatok, csak felhőn járó, könnyes szemmel bambuló szentek. Az meg kit izgat? A történelmi eposz ezért jó, mert bár pátoszos és hősies, de képes megmutatni a korabeli világot, annak a mocskával együtt.

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.05.22. 09:41:43

Nem baj az, ha zombis film, csak jól sikerüljön. Atillától rettegésnek szép hagyományai vannak :)

É2I 2013.05.22. 09:57:05

@DeMarco:
"Az jó, ha Hunyadiról csinálnak filmet, de én Hollywood-i produkcióra gondoltam, nem magyarra. Itthon megvan a lelkesedés, de hiányzik a pénz és a technika."

A technikát azért átgondolnám a helyedben. Etyek, Fót, Rákospalota, hogy csak néhány települést említsek ahol forgattak vagy utómunkáltak már világpremieres filmet. Nem beszélve ezernyi helyszínről amelyek kiváló hátteret adtak több tucatnyi hollywoodi filmnek.

A bloghoz meg annyit, hogy egyetértek. Annyi nagyszerű regényünk létezik, ideje lenne, hogy Vajna úr készítsen valamelyikből egy - a világon bárhol -
eladható egész estés filmet. Ha már úgy is ott ül a magyar húsosfazék mellett. (De ha valaki ide meri hozni még egyszer Franco Neró-t azt seggbe billentem :) )

DeMarco 2013.05.22. 10:15:00

@Fedor: "Külön nekem sincs semmi bajom a zombis sztorikkal, pont most olvastam el a World War Z-t, csak miért pont Attila?"

Miért ne? Zombikat bárhová lehet varázsolni... Például egy király sámán mindenre képes... A vikingek is begombázták magukat. Ahogy a zuluk is. Ne legyél már földhözragadt.

"Bocs, ha veled, az übermagyarral szemben engem, a hazátlan liberálist egy magyar mű sorsa jobban érdekel..."

Sajnos elég szkeptikus vagyok a tekintetben, h képesek lennénk jól megcsinálni. Szomorúak a tapasztalatok. Inkább egy jobb amcsi film, mint egy übergagyi magyar.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 10:23:21

@DeMarco: De miért ne lehetne az alapanyag magyar? Ez a bekezdés neked kimaradt a posztból?

"De még jobban örülnék, ha Bandi bá írna belőle egy pár oldalas szinopszist, és megfuttatná a régi ismerősei között a nagy vízen túl, hátha rákap az egyik stúdió. Állítom, hogy megvolna benne a potenciál egy blockbusterhez. Tisztább lenne, profibb lenne, és nagyobb lenne az esély arra, hogy mindenhova eljusson ez a történet, és ennek mindenképp lenne pozitív visszacsatolása a magyar kultúra felé."

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 10:27:13

@É2I: " Etyek, Fót, Rákospalota, hogy csak néhány települést említsek ahol forgattak vagy utómunkáltak már világpremieres filmet"

És ne feledkezzünk meg Bicskei Lukácsról sem, aki fő exporttermékünk, nincs olyan nálunk készülő külföldi film, amibe bele ne vennék az összetéveszthetetlen eszelős fejét :-) Pont most volt pár napja a tévében egy római légiós film, ami Britanniában játszódott, de persze nálunk forgattak, és abban is benne volt druidaként...

Yakk 2013.05.22. 10:50:04

@DeMarco: Hát igen, egy Braveheart kaliberű film a Nándorfehérvári diadalról az nagyon nem lenne rossz. Még az sem zavarna ha maga Mel Gibson játszaná Hunyadit, és véletlenül külföldön is népszerű volna, vagy lepottyanna a filmnek pár oszkár...

É2I 2013.05.22. 10:56:44

@Fedor: Vannak többen is, akik már kaptak 1-2 kisebb szerepet.
Tök jó érzés viszont látni a szuperprodukciókban a hazánk fiait :)

(Csak sokszor az a bajom, hogy "színészkednek", értsd: nem elég természetesek.
De ez igaz a tiszta magyar filmek nagytöbségére is. Azzal vannak eltolva, hogy a mimika és a testbeszéd életszerűtlenné teszi a szerepüket. De ez magánvélemény meg off.)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 11:07:47

@É2I: Ez leginkább annak köszönhető, hogy a hazai színészek színházi közegből érkeznek, ahol a nézőtől való nagyobb távolság miatt szükség van az artikulálásra és az erőteljesebb gesztusokra, ami viszont a filmes közeliken már sok.

É2I 2013.05.22. 11:35:17

@Fedor: Ez igaz, de kiegészíteném azzal, hogy a rendezők és sokszor az operatőrök is benne vannak vastagon.

Kandeláber 2013.05.22. 12:47:36

@Fedor: "De persze nálunk forgattak."
Félig, a többit meg a skót felföldön.
Egész jó kis film volt a "Sas".

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.05.22. 13:15:30

@Kandeláber: No igen, volt pár olyan rész, de az elején, amikor a szürkemarhákat átúsztatták a Tiszán, majdnem elnevetem magam :-)

Kandeláber 2013.05.22. 14:18:57

@Fedor: A skót felföldet viszont nehezen helyettesíthették volna be mondjuk a Velencei-hegységgel.
Az elejét forgatták nálunk, ami a Hadrianus-faltól délre eső jeleneteket tartalmazta, a többit eredeti helyszínen.
És még így is megérte nekik.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.05.31. 22:23:31

Két apró megjegyzés: Van egy olyan (menedzsment) könyv, hogy Leadership secrets of Attila the hun.
Viszont Gárdonyiban is benne volt a magyar betegség: hosszú értekezést fűzött a könyvhöz, elmagyarázva benne, hogy Catalaunumnál miért a hunok győztek.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0