Egy igazi salátatörvényt nyújtott be tegnap késő éjszaka Gulyás Gergely (és külön Semjén Zsolt), amelyről két dolog ordít:
- A törvényjavaslatban leírt módosítások legtöbbjének az égvilágon semmi köze a vírushelyzethez, de most legalább nem kell a parlamentben megvitatni
- A mennyiségből jól látható, hogy ezt nem egy nap alatt dobták össze, ezek bizony már elő voltak készítve, és alig várták, hogy a különleges jogrend meg legyen szavazva.
Elsőként a polgármesterek jogköreinek megcsorbítása kapott nyilvánosságot a tervezetből, hisz mi szolgálná jobban a járványügyi gyorsabb ügyintézést, mint az, hogy a helyi vezetőktől elveszik az önálló döntés jogát. Ahogy Ferencváros polgármestere, Baranyi Krisztina fogalmazott figyelemfelhívó posztjában:
Ha ezt elfogadja a parlament, Sára Botond, a bukott polgármester, a honvédség, a katasztrófavédelem és a rendvédelmi szervek vezetői fogják átvenni a hatalmat a kerületekben. Engedélyt kell majd kérnem például ahhoz a most tervezett lépéshez, hogy 100 000 maszkot vásárolhassak a kerület lakóinak.
Viszlát demokrácia, a megválasztott vezetők mehetnek kuncsorogni a politikai kinevezettekhez.
De azért vannak egyéb finomságok is. Az alábbiak mind fontos járványügyi intézkedések:
Pl. elengedhetetlen eleme a vírus elleni küzdelemnek, hogy kötelezően meg kell épülnie a városligeti múzeumnegyednek, abba a fővárosnak nem lesz beleszólása (elvégre mi köze hozzá, csak a területén van, és a fővárosiak használják):
– A Városliget projektről – amit Karácsony Gergely főpolgármester leállíttatott – így rendelkezik az új jogszabály:
“(1) Az 1. § (1) bekezdése szerinti ingatlanon, valamint ezen ingatlanból telekalakítási eljárásban hozott, véglegessé vált döntés alapján kialakított ingatlanokon megvalósuló beruházások az Ngtv. szerinti kiemelten közérdekű beruházásnak minősülnek.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ingatlanok tekintetében változtatási tilalom nem alkalmazható.
(3) Az (1) bekezdés szerinti ingatlanokra vonatkozó önkormányzati rendeletet a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel kell alkalmazni. Amennyiben önkormányzati rendelet a (2) bekezdésben foglaltakkal ellentétes vagy azzal nem összeegyeztethető előírást tartalmaz, akkor helyette a (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.”
A kormány szerint nem tudjuk máshogy legyőzni a koronavírust, csak akkor, ha betiltjuk a nemváltoztatást:
Semjén salátatörvényének elfogadása esetén módosulna az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény, bekerülne a születési anyakönyvbe a születési nem, ami a javaslat szerint "az elsődleges nemi jelleg, illetve kromoszóma alapján meghatározott biológiai nem".
A születési nem felváltaná a személyazonosító adatok nyilvántartásában szereplő "nem"-et, ez az adat pedig a javaslat alapján nem lenne megváltoztatható.
És persze mire menne a járványügy, ha Schmidt Mária alapítványa nem kapna azonnal és ingyen két budai ingatlant.
Lehetne szemezgetni még persze bőven, mert a 27 oldalas törvényjavaslat gyakorlatilag az élet minden területén eszközölne törvénymódosításokat. Pl. melyik NER-e építkezést akarhatják megkönnyíteni az alábbi javaslattal?
(1) A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) 67. § (1)bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:(A védett kulturális örökségi elemmel összefüggő tevékenységek vonatkozásában a hatóság:)„e) amennyiben a nyilvántartott műemléki érték, műemlék jelenkori állapota – a védett vagy a védettséget megalapozó korábbi és jelentős építési korszak szerinti állapotától eltérően –szomszédos ingatlan kiemelt közérdekű beruházás részeként megvalósuló, jogszabályban meghatározott módon és feltételek szerint való beépítését vagy beépítését követő használatát akadályozza, elrendelheti épület, építmény, építményrész - meghatározott időtartamon belül teljesítendő - felújítását, átalakítását a 43. § (5) és (5c) bekezdésében meghatározott célok érdekében és korlátok között. A hatóság a döntést azonnal végrehajthatóvá nyilváníthatja, ha kiemelten közérdekű beruházásnak a szomszédos ingatlanon való megvalósításával összefüggésben kerül sor a felújítás, illetve átalakítás elrendelésére, és a végrehajtás késedelme a kiemelten közérdekű beruházás megvalósítását akadályozza vagy késlelteti.”
Hogy véd a vírus ellen ez a módosítás?
Az Emtv. 16. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:„(10) A (9) bekezdésben meghatározott esetben a színház felügyelő bizottságának létszáma 5 fő lehet, akik közül 3 főt a miniszter jogosult megbízni és a megbízásból visszahívni.”
Nem veszem végig az összes rendelkezést (itt a link újra, ha valaki szeretne böngészni), a lényeg ennyiből is átjött: Természetesen (mert sajnos ez a természetes az Orbán kormány esetében) azoknak lett igaza, akik tartottak ettől a korlátlan idejű korlátlan felhatalmazástól, mert várható volt, hogy vissza fognak élni vele.
De persze az ellenzék drukkol a vírusnak, és ők akarnak politikai hasznot húzni belőle, igaz, drága fideszesek?