Hétköznapi rasszizmus
2009. február 25. írta: Fedor

Hétköznapi rasszizmus

Egy jó időre ez lesz az utolsó posztom, ami a cigánysággal foglalkozik, aztán témát váltok, aki olvasta az előző két írásomhoz fűzött kommenteket, megérti, hogy miért. Nagytöbbségük teljesen igazolta azt az országjelentést, amely szerint

Miközben a cigányellenes és az antiszemita írások és beszédek száma megszaporodott, alig van lehetőség a törvény erejével lecsapni az elkövetőkre. Gyakorlatilag nincs korlátja a szólásszabadságnak, és ez a jelentés szerint nem jó. Külön törvényt követelnek az uszító, neten terjedő szövegek megfékezésére is.

Persze ezt nem úgy kell érteni, hogy általában a szólásszabadsággal van gond (az egy nagyon fontos alapjogunk), csak azokkal, akik ezzel visszaélnek.

Tegnap délután Bolgár Györgyhöz betelefonált a Klubrádióba egy hölgy. A felvétel meghallgatható, a félórás anyag utolsó negyede érdekes a számunkra. A hölgy évekkel ezelőtt örökbefogadott egy cigány kisfiút, és ennek a tapasztalatait osztotta meg a hallgatókkal. Nem, nem az lesz, amire számítotok.

 

Ott van pl. az iskolai erőszak. Általános vélekedés (és nem lehet tagadni, hogy van alapja), hogy a nyilvánosságra került esetek többségében cigány gyerekek vagy hozzátartozóik erőszakoskodnak. Itt van ugye rögtön a legfrissebb példa a az eldurvult hógolyózókat szétválasztani akaró tanárnővel (bár hivatalosan nem lehet, tudni az elkövetők nemzetiségét, de hát a helyszín eléggé determinál). Hát persze, mondja erre az átlagpolgár, hisz ők csak erre képesek, bezzeg magyar gyerekek soha nem tesznek ilyet. Nekem viszont van néha egy olyan érzésem, hogy bár ez a téma felkapott, erre ugranak a bulvárlapok meg a célzottan ilyesmire éhes jobboldali sajtó, de ettől még nem igaz, hogy csak ilyen esetek fordulnak elő.

Nos, ez a hölgy elmesélte, hogy bár a gyerek középosztálybeli környezetben nevelkedett, és nem is volt vele soha semmi gond, élő cáfolataként azoknak a teóriáknak, hogy a cigány bűnözőnek születik, és az is marad, mégis állandóan költözködniük kellett, mert

...olyan atrocitások érték a legelegánsabb, "Született Feleségek" környezetben, hogy én azt Önnek el se tudom mondani...

Példaként említette, hogy az egyik XII. kerületi iskolában

...úgy megverték, hogy négy hónapig nem tudott járni.

Még a később odaérkező tanároktól is kapott, mert biztos ő kezdte... Érdekes nem, hogy egy ilyen eset nem éri el a bulvársajtó ingerküszöbét? Pedig iskolai erőszak a téma, meg cigány is van benne. Ja, hogy itt áldozatként, és az elkövetők szülei között meg esetleg előfordulhatnak befolyásos emberek is? Az egyetlen segítséget a kerület FIDESZ-es polgármesterétől, Pokorni Zoltántól kapta (köszönet érte), máshol mindenhol falakba ütközött.

Viszont ami igazán csalódás volt a hölgynek, aki évekig élt külföldön, és ott szívta magába a liberalizmust, nem itthon, az az elvileg liberálisok hozzáállása:

- Kaptam két állást, ahol kifejezetten kritérium volt, hogy liberális beállítottságú legyek, és le is teszteltek, és nagyon elegáns volt a dolog, hogy én örökbe fogadtam egy roma gyereket... az utolsó állásomat is úgy vesztettem el, hogy pl. a főpolgármester úrnak a közvetlen szomszédja úgy rúgott ki, hogy nem voltam bejelentve, pillanatokon belül megszabadult tőlem, mert úgy érezte, hogy meleg a helyzet.

- Milyen szempontból volt meleg? Ezt nem értem, a gyerekkel ez hogy van összefüggésben?

- Hát úgy volt összefüggésben, hogy volt egy konfliktus (a gyerekkel), és akkor rögtön rövidre zárta a dolgot. Tehát a felvételinél kritérium volt, hogy én egy liberális ember legyek, csak azt nem vette számításba, hogy én egy egészen más országban voltam liberális beállítottságú.

Én ott rúgtam szögbe, hogy azt hittem, úgynevezett liberális körökben segítséget kapok. Nem.

Mivel a műsoridő végetért, a beszélgetés valószínűleg ma folytatódni fog.

Hogy mi a tanulság?

Egyrészt az, hogy az álszentség és a rasszizmus ezek szerint ugyanúgy pártfüggetlen, mint az emberség (előbbi sajnálatos, utóbbi örvendetes). Azt eddig is lehetett tudni, hogy bár vezetői szinten mindegyik párt a cigányok mellett állt a legutóbbi időkig (ezt a vonalat csak nemrég lépte át Orbán), ennek ellenére az MSZP és a FIDESZ mezei szimpatizánsai között nincs igazán különbség cigánygyűlölet tekintetében, mindenhol egyformán magas. De hogy még a liberálisok jó részén is csak olyan máz a rasszizmus-ellenesség, ami az első konfliktusra lepattogzik... Vigasztalhatnám magam azzal, hogy ezek valószínűleg csak attól liberálisok, hogy a gazdasági kapcsolataik ezt megkövetelik, de egyébként elvtelenek, de hát lehet, hogy ez önbecsapás volna.

Másrészt ez az eset is csak arra világít rá, hogy a cigányok integrációja nem csak a cigányokon múlik. Mert aki esetleg magától szeretne tisztességesen feljebb törni (tanulni, dolgozni), vagy mint ez a kisgyerek, esélyt kapott a sorstól arra, hogy máshogy nőjön fel, mint a szülei, az is falakba ütközik. Szidják a cigányokat, hogy tanulatlanok, miközben (és itt most visszatérek a fenti országjelentésre):

Ugyan a cigány tanulók elkülönítését már tiltja a törvény, ezt mégis sok helyen kijátsszák a helyi hatóságok. Sokkal szigorúbb ellenőrzést követelnek ezen a téren. Külön kitérnek azokra az esetekre, amikor a többségi iskolákat alapítványi intézményeknek álcázzák, hogy tandíjjal vagy felvételivel kiszűrjék a roma gyerekeket.

A jelentéstevők örülnek, hogy javult valamelyest az a régi gyakorlat, hogy sok cigány tanulót akkor is speciális (régi magyar nevén kisegítő) iskolába irányítanak, ha valójában nincsenek mentális problémáik. Jobbak lettek az ezt eldöntő iskolaérettségi tesztek, de a rendszer még mindig diszkriminatív a jelentés szerint.

Többet kellene költeni a tanárok hatékonyabb oktatására is, részben hogy ne legyenek rasszisták, részben pedig azért, hogy megtanulják kezelni a más kulturális háttérből jött gyerekeket.

Segélyen élősködő, dolgozni nem akaró parazitáknak tartják őket, miközben mindennapos, hogy a telefonos jelentkezéskor még szabad állás a személyes találkozó első pillanatában hirtelen betöltötté válik.

A jelentés szerint sokkal jobban kellene ellenőrizni a munkaadókat és az egészségügyi intézményeket, hogy nem diszkriminálják-e a cigányokat. A jelentés szerint tipikus, hogy se munkát se megfelelő ellátást nem kapnak a cigányok. Javasolják, hogy induljon program, hogy minél több cigány dolgozzon az egészségügyben. Ez szerintük javítaná a romák önbizalmát és a többségiek is jobban elfogadnák egy ilyen programtól a romákat.

Hát így elég nehéz lesz. És akkor még csodálkoznak a többségiek, hogy sokan a cigányok közül ezek után meg se próbálják, és inkább a kiskapukat keresik, és/vagy a lopásra adják a fejüket. Ez egy ördögi kör, mert minél több az ilyen cigány, annál nagyobbak lesznek az előítélek az egész cigányság iránt, és ez viszont még jobban megnehezíti a kitörni vágyók helyzetét. Nekünk is, az országnak is jobb lenne, ha normális, adófizető állampolgárok lennének, de ez nem csak rajtuk, rajtunk is múlik.

Ennyi. És most lehet sarat dobálni.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr29965037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.02.25. 15:02:58

Nem fogok sarat dobálni, de ez is csak a szokásos mellébeszélés, az okok és okozatok összemosása és elkendőzése.

"Javasolják, hogy induljon program, hogy minél több cigány dolgozzon az egészségügyben."
Volt dolgom egy ilyen cigány ápolónővérrel, köszönöm szépen, legközelebb inkább kihagyom. Ennek ellenére nem állítom, hogy nincs esély arra, hogy szakmailag és emberileg felkészült cigányok lesznek majd az egészségügyben is, de addig még sok víz lefolyik a Dunán. A blogodban leírt eset felfújt kivétel.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.25. 15:08:55

@Epikurosz: Látod ez az előítélet. Találkoztál egy cigány ápolónővel, aki rossz volt, TEHÁT az összes többi is rossz. Nem cigány ápolónőből mennyi a szakmailag rossz, és mennyi a a jó, abból is vonsz le ilyen következtetéseket?

Miben kivétel? Ha abban, hogy egy középosztálybeli nő cigány gyereket fogad örökbe, sajnos igazad van. De abban, hogy milyen megaláztatásokat kell megélnie egy olyan cigánynak, aki ki szeretne emelkedni, nos, abban nagyon nem az...

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.02.25. 17:35:18

Fedor, Fedor, még mindig feszíted itt a témát, még mindig foggal-körömmel véded a cigányokat, ami nagyon szép dolog, de azt mondom, neked Cigányországban kell élned, a te környezetedben csak és kizárólag cigányok kellene, hogy legyenek, egy kicsit látnod kellene a viselkedésüket, érezned kellene a bűzüket (igen, van nekik!), hallanod kellene, ahogy uszítják egymást rád, és észre kéne venned, hogy már késő: késsel jönnek neked, legalább hatan, és mind 100 kilós kancigány!

Utópia, mi? Ilyen nincs, igaz? De nem kívánom neked, mert nem vagyok ennyire "rasszista".

Sok mindent kívánok a liberálisoknak, de tényleg tiszta szívemből még én sem merem nekik azt kívánni, hogy három-négy 13-16 év körüli cigánnyal találkozzanak össze, akik éppen csak UNATKOZNAK, és ezért megtámadják, mert ha ezt kívánnám, egyszerűen undorító lennék (még a saját szememben is).
De nem ezért ragadtam billentyűzetet.

Fedor, Fedorom, barátom: tényleg jót tenne már a témaváltás, mert amennyire ezek a "szemétnácirasszistafasiszták" írják a faszságaikat jobbról, te úgy írod őket balról (vagy középről?), és tartalak annyira értelmes embernek, hogy biztos vagyok benne: tudsz te posztot írni a csendről, ahogyan a fű nő, méghozzá érdekfeszítően! :-) Mibe fogadunk?

Várom a "semmitmondó" posztodat! :-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.25. 17:50:07

@Tom Bobb: Egyszer már kibeszéltük, hogy én is olyan környéken lakom, ahol sűrűn előfordulnak, szoktam találkozni velük, korábbi lakhelyemen (egy lakótelepen) a házunkban is sokan voltak, mégse volt velük soha semmi problémám, és nekik sem velem. Nem támadtak meg se engem, se a családomat, és nem is hallottam nagyon ilyenekről a környezetemben. Lehet, hogy az a titok, hogy én emberszámba veszem őket? Szóval továbbra se vagyok hajlandó hinni mások rémálmaiban. Tudom, hogy sok a probléma velük, de erre nem az a megoldás, hogy gyűlöljük és kitaszítjuk őket. Abból csak dac lesz, gettósodás, és még rosszabb helyzet, mint ma van.

Én mindig leírom azt is, hogy nekik is sokat kéne tenniük a helyzet megváltozásáért, de ezt a részt valahogy sose veszitek figyelembe... Közös a feladat, és azt kéne elérni, hogy ne akadályozzuk egymást benne.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.25. 17:51:34

@Tom Bobb: Ja, és ha van kifejezés, amit utálok, az a kancigány. Undorító, leállatosító szó, és sajnos már jóbarátom szájából is hallottam.

Win Elen 2009.02.25. 18:02:47

@Tom Bobb: En nem szeretek sertonek hato kijelenteseket tenni, ha a gondolataimat leirom, mert ugyerzem, itt van lehetosegem megfontoltabban, osszeszedettebben fogalmazni, mint az elobeszedben. Es illik is vele elni.

De hulye vagy. Es ezt most csak arra ertem, hogy azt mondod "foggal-korommel vedi" a ciganyokat. Vedelmukbe veszi, de nem a ciganyokat vedi, hanem a rasszizmus jelenleterol, a tarsadalomban e teren erezheto feszultsegrol, es bajrol ertekezik. Ez nem egyenlo azzal, hogy vak liberalis es egy ciganyfelszabadito vehemenciaja hajtana.

En nem vagyok roma barat, se ellenseg. Volt veluk osszetuzesem nem egyszer. Jartam porul, loptak el tolem dolgokat. Vertek meg. Reszben kozottuk eltem - de ezt tulzas lenn kijelenteni. Volt szerencsem talalkozni a bunozi magatartassal, a primitivseggel. Es ebbol le is vontam a megfelelo konzekvenciat. Vontam volna. De volt szerencsem talalkozni ugyanennyi tisztesseges, becsuletes, tanult, vagy tanulatlan, de igen jozan ciganyokkal is. Es igy mar arnyaltabb a kep. Most akkor nekem el kellene dontenem, hogy utalom-e oket vagy szeretem. Vagy legyenek csak kozombosek ilyen szempontbol, viszont el kell dontenem, hogy a ciganyok bunozok, vagy tisztesseges emberek. Nem. ilyen egyszeruen nincs. Emberek. Tisztessegesek. Bunozok. Gyilkosok. Tolvajok. Melegek. Fogyatekkal elok. Ezek ok. Ezek vagyunk mi.

errol beszel fedor.

Win Elen 2009.02.25. 18:19:10

Illetve, hogy az ilyen altalanosito magatartas mennyire veszelyes vizekre viheti a tarsadalmat, foleg ha ennek politikai szinten is hangot adnak. Az mas kerdes, hogy meghallanai - az elsosorban videki - emberek hangjat a problemarol, es foglalkozni vele nem derogalt a politikusainknak akkor amikor meg lehetett volna... ez konkretan a 90-es ev volt. De voltak fontosabb dolgok, es nem piszkaltak meg a dolgot, meg felkavarodott volna. Es mostmar en ugy latom sajnos tulnott a fejukon, de sajnos a mienken is. Mert mar minden oldal eleg ideologia alapot gyujtott ahoz, hogy egyelore verbalisan, kesobb kitudja hogyan olre menjen. Ez ma valos problema....

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.02.25. 19:18:21

Húha! Két ellenféllel én már nem bírok el! :-)

Azért merem kijelenteni, hogy Fedor foggal-körömmel védi őket, mert nem egyensúlyozik a téma körül, csak az egyik oldalra billen a mérlege. Szeretném látni, ahogyan egy-egy őket "kellemesen" elítélő poszt is megjelenik ezen a blogon, nem csak az őket teljességgel "felszabadító", ahogy az drága kőbányai barátomtól telik... :-)

És senki se haragudjon cinikus soraimért, tényleg csak arról van szó, hogy imádom szapulni az embereket, ámde vigyázok rá, hogy mikor lehetőség (és "történés") van rá, a saját mérlegem nyelvét egyensúlyba hozzam (példa erre CIGÁNYORSZÁG című cikkem is, melyben méltatom a cigányokat, nem lesajnálom őket).

Lehet, hogy hülye vagyok, ezt már vágták a fejemhez, és fogják is, de véleményem szerint az az ember, aki a rasszizmus szóval csak a "cigány" és a "zsidó" szót tudja párosítani, szánalmas. És ez akár rád is vonatkozhat, kedves Win Elek, bár én így ismeretlenül nem mernék jelzőt aggatni rád - kizárólag akkor, ha előbbi szavaimat magadénak tudod. Mert bizony elég komoly rasszizmus folyik a mi országunkban magyarok ellen is, amin most jókat lehet mosolyogni, meg felvonni a szemöldököt, mert lehet azt gondolni, hogy a magyarok ellen nem folyhat rasszizmus, hiszen ők vannak többségben, de az igazság látványához bizony szemeket kell kinyitni, fülekkel hallani! :-)

Ettől függetlenül: kell már egy JÓ POSZT ide, Fedor!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.25. 20:07:29

@Tom Bobb: A kiegyensúlyozottság nem arról szól, hogy ha belerúgok az egyik félbe, akkor ha rászolgált, ha nem, bele kell rúgnom a másikba is... Ráadásul én minden írásomban leírom azt is, hogy tisztában vagyok azzal, hogy a helyzet nem rózsás, ha cigányok követnek el bűntettet, azt se menti se semmi, és a megoldás a cigányokon is múlik (utoljára itt, pár kommenttel feljebb, neked válaszolva), de hát ezek szerint feleslegesen írtam oda, hogy ezt sose veszitek észre, mert hát most se :-(

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.02.25. 20:20:43

@Fedor: Azért ne ríjj! :-) Valahol megértelek, ha nem is értek egyet veled, de pont ezért szeretem ezt az oldalt! Na, jól van: nem szeretem, csak kedvelem! :-)

Win Elen 2009.02.25. 20:35:45

@Tom Bobb:

""rasszizmus szóval csak a "cigány" és a "zsidó" szót tudja párosítani, szánalmas""

ezzel teljesen egyetertek. es amikre utalsz, hogy a ciganyok kozt rengeteg a magyarellenes hang, azzal tisztaban vagyok, es ugyanolyan bajosnak tartom mint a masik oldal hasonlo hozzaallasat. Es ez ugyben nincsen "de". Csak annyi pindurka, hogy a gyeplonel mi ulunk, ok pedig a kisebbseg, megha a legnagyobb is. (ezt ne ragozzuk, mert evekig lehet folytatni)

De velemenyemben azert hangsulyozok ugy, hogy az inkabb a ciganysag oldala fele billenest feltetelez, mert ugy erzem hogy ezek az ellenervek nem kerulnek elo. Kulonben csak egy nagy osszeborulo tarsasag lennenk, akik bologatnak egymasnak... abban nincs sok csiszolodas.

Illetve az altalanositas nagyon tud zavarni, ugyis kenytelenek vagyunk a napi dolgainkban epp elegszer megtenni. Ilyenkor meg van lehetoseg felretenni azt, es elkerulni a veszelyes osvenyeket.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.02.25. 21:05:28

@Win Elen: Ez már tetszetősebb vélemény volt. Köszönöm.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2009.02.26. 10:28:15

A 8. kerületben nőttem fel, közöttük. Mátyás tér, Rákóczi tér, Kálvária tér, Szigony utca... Gyerekkoromban többször volt konfliktusom velük. Akkor még lehetett cigánynak hívni őket, ők még mindig így nevezik magukat. Most roma az elfogadott szó, ami beásul embert jelent. Tudjátok mit, engem ne magyarozzon le egy se, nevezzen akkor az én nyelvemen egyszerűen embernek. Ha az rasszizmus, hogy én cigánynak nevezem, akkor az is rasszizmus ha ő lemagyaroz.

Ja, és van cigány barátom, dolgozik, kap munkát és jól megél belőle, jó szakember.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.26. 10:38:09

@insert_click: Nem tudom feltűnt -e, de én is a cigányt szót használom sűrűbben, a romát csak szinonimaként, hogy ne legyek egyhangú. Nem érzem sértőnek, pont azért, amit te is írsz, no meg a kulturális beágyazottság miatt is, lásd pl. cigányfúró, cigánypecsenye, stb. no meg hát a legnagyobb, hivatalos szervezetüket is úgy hívják, Országos CIGÁNY Önkormányzat...

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2009.02.26. 10:50:59

Fedor: oké, végülis nem neked írtam, ez már rég kikívánkozott belőlem ;)
Én úgy érzem inkább politikai hergelés megy, ahelyett, hogy a problémákat kezelnék.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2009.02.26. 11:04:58

A c-press cikkét olvastátok, elég ütős főleg úgy, hogy cigány újságíró írta.

Rorgosh 2009.03.02. 21:27:49

Fedor

A cigányság problémája aligha fog megoldódni addig, amíg az egyik fél rasszistázza, a másik fél büdös cigányozza a másikat.

Az okok egyszerűek: ha támadás alá veszel egy csoportot (most épp verbálisan), akkor az bizony össze fog zárni, és a tagjai még akkor is ki fognak tartani egymás mellett, ha épp tudják, hogy egyes esetekben nincs igazuk. Egyébbként ez a közösségszerveződés egyik legfontosabb jelensége, és értelme is amúgy. És most mindegy, hogy mely félről beszélek.

Ha valaki egy nagyon széles réteget vesz támadás alá, akkor van rá esély, hogy az egész közsség - akár maga az egész társadalom is - összezár. Ha eddig nem voltak kirekesztőek, akkor innentől fogva biztos lesznek.

A helyzetet pedig csak fokozta az egyik probléma agyonhalgatása - miszerint valami súlyos gond van a cigány közösségek integrációjával - míg a másikat - a mindig és mindenhol előtalálható előítéleteket - túldimenzionálták. Ráadásul persze mindezt oly módon, mintha csak az előítéletek tehetnének az integráció kudarcairól.

Holott amögött inkább valószínűleg kulturális tényezők és szokásbeli különbségek állnak.

Ha figyelembe vesszük a társadalomtudományokban újabban terjedő Anna Karenina elvet, miszerint a jól működő dolgok hasonlóak, a többi viszont mind különböző, akkor az arra utal, hogy a cigány közösség valamilyen súlyos hiánnyal küzd, amely a többiekre nem jellemző.

Mivel ez aligha a jobb élet iránti vágy, vagy a munkamorál (akárki akármire is célozgat néha) - sokan láttunk már olyan cigányt, aki éppúgy húzza az igát mint bárki más.

A különbség - ahogy én látom - két területen fedezhető fel:

1. a roma közösségek tagjai kevésbé indusztrializáltak, viselkedésükben több látványos elem van, mint a már elvárosiasodott nem roma lakosságéban, amelyben ez visszatetszést kelt. Ám ez nem igazán súlyos probléma - viszont inkább ez az ami látható.

2. A roma közösségek rendkívül gyenge struktúrája, illetve a cigányság alacsony társulási hajlama. Ez meglepőnek tűnhet, pedig ha nemzetközi összehasonlításokat végzünk, akkor megdöbbentő egyezéseket tapasztalhatunk. Érdekes észrevenni azt, hogy például észak itáliában, ahol nagyon sok közösségi szervezet - sport és művészeti klubboktól kezdve a munkahelyi közsségeken át a már a politikával is kacérkodó szervezetekig - van, ott soha nem tudta megvetni a lábát a maffia.

Ezzel szemben Nápoly alatt egy másik világ van. A közösségi szerveződésnek a politikai pártoktól eltekintve két formája van: az atomi család és a maffia. Az utóbbi ereje abban van, hogy gyakorlaitlaig csak a katolikus egyházzal kell vetélkednie közösségszervezés terén. Hát az bizony nem erős konkurencia...
Dél itália eltérő társadalmi szerkezetének történelmi gyökerei vannak, ám az olasz hatóságok pár éve új módszereket alkalmaznak a maffia ellen: közösségeket igyekeznek szervezni, és már pár év után is láthatóak az eredmények...

Ahogy én látom a hazai cigányság is hasonló problémákkal küzd. A legtöbb roma nem tagja egyetlen családon kívüli társadalmi közösségnek sem - a roma polgárjogi szervezetek sajnos nem nagyon szerveznek közösségi rendezvényeket, és nem igénylik tagjaik idejét, ami erős összetartást alakítana ki. Így a roma fiatalok egy része sajnos a bűnszövetkezetek hálójába keveredett, amely viszont visszahat az összes romára.

Ha valaki egyszer majd valóban meg akarja oldani a romák integrációját, akkor az remélem előveszi az olasz leckét, és futballklubba iratja a roma fiatalokat...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.03.03. 07:20:07

@Rorgosh: Azt hittem, hogy normális hang már nem is létezik az országban. Remélem nem olyan kicsi az arányunk, mint amilyen itt, kommentek között :-)

Rorgosh 2009.03.03. 10:09:59

@Fedor:

Hamar elterjedne a normális hamg az országban, ha kedvenc politikusaink nem csak a szavazatokra hajtanának, hanem esetleg meg is akarnák oldani a problémákat...

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.03.03. 15:27:24

@Rorgosh: Vagy akkor, ha mindannyian "normálisan" észrevennénk, hogy baj van, azt nem lehet pénzzel, távolból, kényelemből és biztonsáhból irányítani, és akik benne élnek, akik közöttük élnek, akik szenvednek ettől a bajtól (látjátok: nem nevezem nevén!) egyre többen lesznek.

Nem, egyáltalán nem futballklubba kell iratni a srácokat, hanem (akár erőszakkal, félelemmel) tanítani kell őket, mert csak akkor képesek tovább lépni az emberré válás útján, ha szorult beléjük némi intelligencia.
Ez most, bárhogyan is nem tetszik nektek, egyáltalán nem rasszista duma! Csak gondoljátok át, kommentelők, és kedves Fedor, hogy a tanulatlan ci... ember hol szerez munkát? Hol akarják alkalmazni? Végeztünk a Tisza "megkubikozásával", lassan nem kell már a kétkezi ember (pedig kellene, szerintem), így marad a tanulás, amit ők nem akarnak. Az nekik derogál.

Az a baj, hogy ezt nem veszitek észre. Ugyanazt a szájkaratét művelitek, amit az "én oldalam" (röhejes), miközben otthon vár a meleg vacsora, a biztonság, csend és harmónia, a hozzám hasonlók meg közöttük élve csak azt veszik észre, hogy a szaporodáson kívül semmi más céljuk nincs (na, jó ez csúsztatás, hiszen van)(tolvajkodni).

Jó ez a cikk, mikor elálmosodok, de még nem szeretnék pihenni, mindig eljövök ide olvasgatni, és mosolyogni. Nem rajtatok mosolygok, ne értsétek félre: mindkettőnkön!

Ezzel a vitával ők nyernek. Adj még nekik 20 évet! Addig engedd, hadd éljenek, ahogyan most! Ámen.

Rorgosh 2009.03.03. 19:01:11

@Tom Bobb:

Látom nem érted amit írtam, de azért megpróbálom elmagyarázni.

A hazai nem roma népesség egyik jellegzetessége, hogy nagyon sokféle nem állami szerveződésnek a tagja mindenki. Fiatalkorunkban gyakorlatilag ez egyfajta korrekciót végez a szocializációnkban, illetve mire felnőttek leszünk, addigra nagyon is beletanulunk az önkéntes közösségek működési szabályaiba. Főképp, hogy abelépéssel kötelezettségeket is vállaunk.

A romák azonban gyakorlatilag csak családi kapcsolatokkal bírnak, nem alakítanak ki olyan társadalmi közösségeket, amelyek súlyos kötelezettségeket rónának rájuk. És amikor az életük folyamán életükben először bekerülnek egy ilyen közösségbe, akkor fogalmuk sincs arról, hogy annak működéséhez nekik mit kellene tenni.

Márpedig az egész társadalmunk ezen közösségek működésén alapul, még a munkahely és az iskola is...

Ellenben egy futballklubban a fiatalok megszoknák, hogy a tagság kötelezettségeke ró rájuk, de egyben jelentős örömöknek is a forrása.

És majd ez lesz az alapja annak, hogy majd akarjanak is iskolába járni. És utána majd talán rendes munkát is kapnak.

Ez persze csak az egyik oldala a megoldásnak, csak erről senki nem beszél...

Rorgosh 2009.03.03. 19:05:32

Emellet még egyvalami kell: olyan munka, amihez szakképzetlen munkaerő kell, de nagyon sok. Ez viszont a mostani járulékrendszerben...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.03.03. 19:09:13

@Rorgosh: Sajnos/szerencsére a világ nem arra fele halad, hogy minél több szakképzetlen munkaerőre legyen szükség, tehát a tanulás valóban fontos, ebben Tom barátomnak igaza van, csak a stílusán kéne csiszolni egy kicsit ;-)

Amúgy egyetértek veled.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.03.03. 19:27:20

@Fedor: A stílustól vagyok egyedi, Fedorom! :-)

Rorgosh 2009.03.03. 22:16:21

@Fedor:

Elég sok mindent meg lehet termelni vagy szolgáltatni gyakorlatilag szakképzetlen munkaerővel. Csak egy példát mondok: hulladékszelekció.

A világ ugyan valóban a szakképzett munkaerő irányában halad, azonban ahhoz idő kell, hogy a roma fiatalok szemléletváltása a munkaerőpiacra is átterjedjen. Ha neki is kezdünk a közösségszervezésüknek, úgy is 20 év.

Addig sem a segélyek képezik a megoldás, hanem olyan munkalehetőségek biztosítása - a segélylehetőségek korlátozásával párhuzamosan - amelyet a szakképzettséggel még nem rendelkező mai felnőtt cigányság is el tud végezni.

Viszont ilyen adó és járulékterhek mellett nagyon nehéz olyan vállakozást indítani, ami nagy élőmunkát igényel, különösen képzetlen munkaerőre alapozva. Holott nagyon jelentős ilyen munkaerővel rendelkezünk, gazdaságilag és társadalmilag elfogadhatatlan az, hogy ezt nem használjuk fel.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.03.04. 10:34:45

@Rorgosh: Az még rendben is volna, amit írsz, ámde ilyen adó- és járulékterhek miatt MAGYAR emberek is utcára kerülnek, és nekik is megszűnnek a munkalehetőségek, de segélyt nem kapnak, gyereket azért, hogy esetleg kapjanak, nem gyártanak, és meglepő módon: nem is lopnak, ölnek!

Nézd, van, aki csak az erőszakból ért, és ezen nem változtat a tény, hogy te véded őket, én támadom; sem a te simogatásod miatt, sem az én írásaim miatt nem fognak ezek dolgozni, tanulni, csak akkor, ha TELJESEN megszűntetjük a "belőlünk élést", és KÉNYSZERÍTJÜK őket a munkára.

Kezdhetjük BKV-járművek takarításával, szemétszedéssel, zöldterület növelésével, gondozásával, ezekhez még ész sem kell...

(Most rasszista voltam, mi?)
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0