Bence és Robi
2012. november 07. írta: Fedor

Bence és Robi

Mivel van két gyermekem, lelki önvédelemből kerülök minden olyan cikket, riportot, amelyben egy gyerek a szenvedő fél, legyen az a heti beteg kisfiú a Naplóban, vagy egy bűnügyi tudósítás, vagy bármi. De van amikor kikerülhetetlen, mint pl. most is, mert egyszerűn ömlik mindenhonnan a téma, néha egészen gusztustalan módon tálalva.

Az ilyen eseteknél, mint ez a mostani, menetrendszerűen előkerül a halálbüntetés kérdése is. Nem kívánok beszállni ebbe az ezerszer lefolytatott vitába, de van ennek az egésznek egy olyan aspektusa, ami mellett nem tudok elmenni.

Most bestiálisan megöltek egy ártatlan kisfiút, Bencét, és az ország egy része nekiállt halálbüntetést követelni a gyilkosok számára.

Három éve bestiálisan megöltek egy ártatlan kisfiút, Robit, és az ország egy része nemhogy nem kezdett el halálbüntetést követelni a gyilkosok számára, hanem egyenesen úgy gondolta, hogy eggyel kevesebb, sebaj, legalább ebből se lesz tolvaj (pedig az elkövetők nem csak Robit végezték ki, hanem még öt másik embert is).

Persze azt nem állítom, hogy a két csoport között teljes az átfedés, de hogy van ilyen átfedés, és nem is kicsi, abban holtbiztos vagyok.

Az ok a különböző reakciókra egy kis különbség. Robi cigány volt, Bence meg nem.

És ez, hogy egyáltalán lehet különbség a reakciók között, borzasztó. Hisz nem az lenne a normális, hogy ugyanúgy reagáljon az ember, ha ugyanolyan aljasságról hall? Ugyanúgy elítélje a gyilkosokat, és ugyanazt a büntetést kívánja nekik? Ha ez valaki szerint a halál, hát lelke rajta, én vitatkozok vele, de ne váltogassa senki a véleményét az alapján, hogy milyen az áldozat bőrszíne.

És legalább ilyen esetekben ne legyen különbség ember és ember között.

A bejegyzés trackback címe:

https://fedor.blog.hu/api/trackback/id/tr374896007

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.11.08. 09:42:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: 300 szóban a halálbüntetésről 2012.11.08. 08:42:52

Rendhagyó lesz a mai poszt, ugyanis egy helyett, rögtön négy szerző fejti ki 300 szóban a véleményét. Ezzel el is indítjuk legújabb rovatunkat, a 300 szóban-t, amiben azokról a témákról írunk, ami a szerzőgárdát is megosztja. Első témánk a halálbü...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tallono 2012.11.07. 23:54:29

Meg foglak lepni, de egyetértek. A "cigánygyilkosságok" megítélését persze máshogy látjuk (szerintem elkülönült esetek, "szimpla" uzsoraleszámolások, ami skinheadekre lett kenve), de mindegy, gyerekgyilkosságokat (ha azok ok nélküliek, pl. azok a cigány purgyék, akik agyonvernek egy nénit heccből, háát ha nem is halálbüntetés, de hosszú évek kemény munkája egy büntetésvégrehajtási intézetben már szükséges lenne), az simán halálbüntetést érdemelne...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 08:02:06

@Tallono: "A "cigánygyilkosságok" megítélését persze máshogy látjuk (szerintem elkülönült esetek, "szimpla" uzsoraleszámolások, ami skinheadekre lett kenve)"

Valahogy nem lep meg, hogy nem hagyod magad befolyásolni a tények által :-)

DeMarco 2012.11.08. 08:54:34

@Fedor: Megint kevered a szezont a fa..al.
A halálbüntetés visszaállítása teljesen más kérdés, mint a rasszizmus.
Az egyik egy bűnügyi kérdés, az ősi szemet-szemért elve, a másik meg társadalmi kérdés és az összeférhetetlenségről, alkalmazkodni képtelenségről szól.

Természetesen én a halálbüntetés visszaállítása mellett török lándzsát, ha alá kell írni, hozhatják a papírt...
Jah és fütyülök a hülye nemzetközi szerződésekre, az volt hülye, aki aláírta azt fenntartások nélkül.

A szemem se rebbenne, ha a Bence gyilkosait fellógatnák. Egyébként ez igaz a Robi gyilkosaira is, sőt Breivikre is, teljesen függetlenül a motivációiktól és hogy azokkal mennyire értek egyet, vagy sem.

Ami meg a rasszizmust illeti, egyik nap csodát láttam. Annyira meglepődtem, hogy hirtelen le is fényképeztem az esetet. A rendőrök megállították a fatolvajokat!!! Erre még nem volt példa. Szépen igazoltatták őket ahogy kell és feljelentették őket. Igaz, az már nem annyira tetszett, hogy aztán elengedték őket és röhögcsélve pakolták vissza a fát a kordéra, majd vitték haza és még fordultak utána vagy háromszor az erdőbe... A csekket meg majd eltüzelik. De akkor is, legalább egyszer láttam, h volt kontaktus a rendőrökkel... Ez azért nem semmi, szép kezdete lehetne vminek...

Vidéki 2012.11.08. 08:55:10

„És legalább ilyen esetekben ne legyen különbség ember és ember között.”

Ismerős ez az érzés.

Drága föld - a CIRKUSZ cimű 1938-ban készült film alkotói is hasonlóan éreztek

Előadó: Best of Communism

Album: Szövegírók: Raics István
Iszaak Dunajevszkij

"Egyik ember annyi, mint a másik,

Bár a bőre barna, vagy fehér,

Egyetért, mert egyenlő az ember:

Mennyi munkát végez annyit ér.

Nincs, mi gátat emeljen közöttünk,

Társ a társra mindig rátalál.

Mert a rend, a jog és a szabadság,

Bárhová tekints, szilárdan áll."

A szöveg alapján az olvasó azt képzelheti, hogy ezek a a szép elvek itt a Földön már legalább egyszer megvalósultak.

Mégpedig a kommunizmust építő Szovjet unióban, a "Létező Szocializmusban":

Kandeláber 2012.11.08. 08:55:36

Na, ez is gusztustalanul lett tálalva.
Nem igazán érdemes itt vitába bocsátkozni, csak egy megjegyzés: Bencét meg is kínozták, és egyébként is teljesen más volt a két eset.

Vidéki 2012.11.08. 09:12:21

@DeMarco:

Írod: „De akkor is, legalább egyszer láttam, h volt kontaktus a rendőrökkel... Ez azért nem semmi, szép kezdete lehetne vminek...”

Egy közeli ismerősöm is érzékelt egy hasonló kontaktust.

A Csepeli papírgyárnak volt egy műszaki állomása, ahol a dolgozók személygépkocsijaikon kisebb karbantartási munkákat elvégezhettek.

Egy alkalommal saját szemével látta, hogy napbarnított urak bontották szét az épület aluminium hullámlemez tetőzetét.

Jóval távolabb, ismerősöm közvetlen közelében egy rendőr megállított egy aluminium táblát cipelő urat és udvariasan megkérdezte honnan van a lemez.

Az úr válasza: Az utcán találtam!

A rendőr a választ tudomásul vette és mindent helyénvalónak, legálisnak gondolt és az ártatlanság vélelmének szilárd talaján állva hagyta folyni az ügyeket a maguk medrében.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 09:25:48

@DeMarco: "Megint kevered a szezont a fa..al."

Nem, én a következetességet hiányolom csak. Akinél megvan, az ne vegye magára.

@Kandeláber: Látom, te viszont találva érzed magad...

@Vidéki: Tehát aki nem akar különbséget tenni a gyászban ember és ember között, az csak komcsi lehet. Helyben vagyunk, hozod a formád.

Kandeláber 2012.11.08. 10:04:49

Kaliforniában az elnökválasztással (pontosabban az elektorok megválasztásával) egy időben szavaztak a polgárok a halálbüntetésről. Természetesen a többség a fenntartása mellett voksolt.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 10:11:50

@Kandeláber: Több államban mg ugyanekkor megszavazták a melegházasságot. Ilyen a demokrácia :-)

De mit is akartál ezzel mondani?

Kandeláber 2012.11.08. 10:29:54

@Fedor: Például azt, hogy az USA-ban sok tekintetben több mozgástere van a tagállamoknak, mint az állítólag lazább kötődésű EU-ban. A marihuána törvényesítését Colaradoban és két másik államban nem is említettem.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 10:37:48

@Kandeláber: A halálbüntetés tiltása nem az EU-tól függ. A melegek meg a könnyűdrog kérdése országoként más az EU-ban.

És még egyszer: Hogy jön ez most ide? A poszt a következetességről szól, és az egyenlőségről, NEM az halálbüntetésről. Az csak a kiindulópont.

Vidéki 2012.11.08. 10:41:27

@Fedor

Nem értetted, hanem félreértetted. Szeretsz félreérteni, félremagyarázni.

Aki nem akar különbséget tenni a gyászban ember és ember között, az nemcsak komcsi lehet, hanem kiváló zeneszerző is, miként Dunajevszkij.

Légy büszke arra, hogy Dunajevszkij idegenbe szakadt hazánkfia.

„Dunajevszkij, a híres szovjet zeneszerző kárpátaljai születésű zsidó volt, egy odavalósi kántor fia (NB. a papa is szerzett Dunajevszkij néven egyházzenét).

A tehetséges fiatalember a budapesti zeneakadémián Kodály tanítványa volt, és elsősorban dallamos operettzenével próbálkozott akkor is.”

Kandeláber 2012.11.08. 10:57:00

@Fedor: Miért, elő van írva, hogy mindenkit egyformán kell sajnálni?
Ezt nem is tudtam eddig.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 11:39:37

@Kandeláber: Nem. Előírva nincs. mint hogy az se, hogy megértsd, amit olvasol.

Hagyjuk.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 11:40:21

@Vidéki: Persze, te kezdesz el kommunizmusról beszélni, és én értem félre.

DeMarco 2012.11.08. 11:54:25

@Fedor: "Hogy jön ez most ide? A poszt a következetességről szól, és az egyenlőségről, NEM az halálbüntetésről. Az csak a kiindulópont."

"Persze, te kezdesz el kommunizmusról beszélni, és én értem félre."

Persze te kezdesz el halálbüntetésről beszélni és mi értjük félre?!
Mondtam, hogy kevered a fogalmakat. A halálbüntetés egy büntetőjogi kategória, a tettes tettének súlyosságától függ az ítélet kegyetlensége. Ebben a két esetben a kegyetlenség bőven játszik, tehát a kiszabott büntetés is ennek kellene megfeleljen.

Egyenlőség, testvériség pedig nincs, az egy más kor, szerencsére elfelejtettük régen, bár akkor sem működött soha. Mindig voltak egyenlőbbek a többinél.

Az egyenlőségről csak annyit, h ha Robit csak elütötték volna és kicsit sérült volna meg, de a vétkes megáll megnézni, akkor a kedves egyenlő státuszú családi horda ott helyben meglincseli a vétkest, nincs bíróság, ítélet, mentő körülmény... ugye te is ismersz ilyen esetet?!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 12:59:13

@DeMarco: "Persze te kezdesz el halálbüntetésről beszélni és mi értjük félre?!"

Akkor idéznék pár mondatot a posztból:

"Nem kívánok beszállni ebbe az ezerszer lefolytatott vitába"

"Hisz nem az lenne a normális, hogy ugyanúgy reagáljon az ember, ha ugyanolyan aljasságról hall? Ugyanúgy elítélje a gyilkosokat, és ugyanazt a büntetést kívánja nekik? Ha ez valaki szerint a halál, hát lelke rajta, én vitatkozok vele, de ne váltogassa senki a véleményét az alapján, hogy milyen az áldozat bőrszíne."

Szövegértési gyakorlat: akkor most a halálbüntetésről szól a poszt, vagy az emberek közti különbségtételről?

Neon Fu 2012.11.08. 13:18:03

Na, akkor majd én felvállalom, amit senki nem mer: igenis megsirattam Bencét. Fájt érte a szivem, mert szegény kisfiúnak olyan rossz sorsa volt, végre rendbejött az élete, kapott egy családot, kiváló neveltetést az "új" apjától, bármi lehetett volna belőle, a jövője teli volt lehetőségekkel. És igen, egy perc szomorúságot sem éreztem a cigánygyilkosságoknál, mert mind nagyon jól tudjuk, hogy ezek a vidéki putris cigánygyerekek milyen sors előtt állnak: piti kis betörő, autótolvaj, prostituált, legjobb esetben drogdíler, és az esetek 10 százalékában segédmunkás lesz belőlük. Na puff neki...

Tallono 2012.11.08. 14:12:51

@Fedor: És pedig milyen tényekről beszélsz? Tudott bizonyítani bármit az ügyészség? Nem! Akkor?!

janikk71 2012.11.08. 14:12:54

Nem értem a posztot. Nem értem, miért kellett Bence esete mellé előkapni Robi történetét? Nem értem, miért kell azon meglepődni, hogy nem egyformán reagálunk.
Minden ember más. Más társadalmi környezetből érkezik, másfajta neveltetést kap, különböző csatornákon keresztül érkeznek el hozzá a hírek.
Ez mind olyan tényező, ami mássá formál bennünket. Talán ezt nevezik emberi sokszínűségnek.
Személy szerint megértem ezt, és elfogadom. Egy bizonyos határig:
az emberi élet érték. Bőrszíntől, etnikai hovatartozástól függetlenül. Miért akarják már a születésünk időpontjában eldönteni, hogy mennyire leszünk értékes tagjai a társadalomnak? A fene-nagy Demokráciában így működik?
Akkor szeretnék inkább Utópiában élni.

DeMarco 2012.11.08. 14:56:22

@Fedor: "Nem kívánok beszállni ebbe az ezerszer lefolytatott vitába"

Akkor minek szállsz bele? Te hoztad fel egyből a halálbüntetést, mint végső büntetési formát, ráadásul úgy, hogy, mint tudjuk, te ráadásul ellenzed azt. Ergó, eleve provokálni akartál minket ezzel, hiszen jól tudod, hogy mi viszont erősen támogatjuk azt.

"Hisz nem az lenne a normális, hogy ugyanúgy reagáljon az ember, ha ugyanolyan aljasságról hall?"

Természetesen nem, mert mindig vannak egyéb körülmények, amiket ilyenkor mérlegel az ember és aszerint dönt, vérmérséklete szerint. Nincs két egyforma ügy, nincs két egyforma ember. Már írtam fentebb, az a rendszer a múlté, ahol mindent egyféleképpen lehetett csak szemlélni, megírni. Rendszert tévesztettél...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.08. 15:25:45

@DeMarco: "Te hoztad fel egyből a halálbüntetést, mint végső büntetési formát, ráadásul úgy, hogy, mint tudjuk, te ráadásul ellenzed azt."

"az a rendszer a múlté, ahol mindent egyféleképpen lehetett csak szemlélni, megírni. Rendszert tévesztettél..."

Valamit most már tényleg kezdened kellene a szövegértési problémáiddal... Olvasd már el normálisan a posztot.

DeMarco 2012.11.08. 16:45:38

@Fedor: Engem nem a rizsa, meg a ködösítés érdekel, a pc-t mindig utáltam. Csak a lényeggel foglalkozom, a hülyítést tartogasd másnak, bár sosem értettem, h miért próbálsz úgy tenni, mintha te nem is...én még nem láttam egy kommentelőt sem, aki ne látott volna át elsőre a szitán.

Érvet meg (érdemi) választ, na azt nem láttam tőled. Mindenkit csak személyeskedve támadsz, de semmi ellenérved nincs, csak puffogsz.

pierre bayle 2012.11.08. 22:08:33

@Neon Fu: Fu bazmeg, ez kemény volt. Oszt legalább egy icipicit szégyelled magad? Mondjuk az eszedbe jut, hogy már a halála előtt is sajnálhattad volna a teljesen perspektívátlan cigánygyereket. Ugye nem?

Nagykevély 2012.11.09. 08:50:27

@pierre bayle:

Mivel a családomban és ismeretségi körömben egyszer-kétszer már mindenkit kiraboltak/vegzáltak a cigányok - van bőven saját élményem is - szóval igen, mit tagadás én is így érzek, ahogy az olvtárs
Bűnmegelőzés.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.09. 09:01:33

@DeMarco: Milyen érvet vársz? A halálbüntetésről a véleményem nem titok, számtalan helyen leírtam már az érveimet is, de mondtam már, hogy hogy nem erről szól ez a poszt, ez csak a kiindulási pont. Ha te ezt nem értetted meg a posztból meg a kommentjeimből, azzal nem tudok mit kezdeni.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.09. 09:03:52

@Nagykevély: Nekem is volt negatív élményem cigányokkal gyerekkoromban, mint ahogy volt pozitív is. Ugyanígy volt negatív élményem nem cigányokkal is, meg volt pozitív is. Ha nem az egyszeri magyar által ért inzultus alapján ítélek meg minden magyart, akkor miért ítéljek meg minden cigányt az egyszeri cigány tetteiért? Haragszom a konkrét személyre, de minden másra minek?

Nagykevély 2012.11.09. 09:20:50

@Fedor

Gondolom a lelked mélyén te is tudod, hogy ez szofista érvelés. Cigányoktól a többségi társadalomnak egyszerűen alig van pozitív tapasztalata a tengernyi negatív mellett.
De te, és a többi magát liberálisnak mondó nem egyenlően akarod kezelni őket a magyarokkal, hanem szeretgetni és védeni. Lelked rajta, csak össztársadalmi szinten veszélyes és költséges hobbi.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.11.11. 10:37:14

@Nagykevély: "te, és a többi magát liberálisnak mondó nem egyenlően akarod kezelni őket a magyarokkal, hanem szeretgetni és védeni."

Nem. Én, és a többi liberális nem szeretgetni akarjuk a cigányokat, és nem akarunk kivételezni velük, csupán azt akarjuk elérni, hogy más se csinálja ugyanezt ellenkező előjellel, tehát ne legyen eleve hátrány az, ha valaki cigány, hanem minden egyént a saját cselekedetei alapján ítéljünk meg, és nem az alapján, hogy minek született. Ezért jó példa az, amit a posztban felhoztam, hisz egy ötéves gyermek (pláne normális családi háttérrel, mert ezesetben az is adott volt) ugyan kinek árthatott? Mégis más a megítélése a teljesen értelmetlen halálának, mint amikor egy szőke, kékszemű kisfiú lesz áldozata az erőszaknak. Miért?

Számtalanszor leírtam már korábban, hogy senki nem akarja azt mondani, hogy a cigány-magyar együttélés terén nincsenek problémák. A bűnözőket védi a fene, bűnhődjön mindenki a törvény előtt a bűnével arányosan. De csak annyit, és csak ő, ne a családja, és ne azok, akiknek mindössze annyi a bűnük, hogy hasonló a bőrszínük és a kulturális hátterük.
süti beállítások módosítása
google.com, pub-2368870423120984, DIRECT, f08c47fec0942fa0